A vizsgált óvodáknak csupán 1,2 százaléka felelt meg a helyiségekkel, a bútorzattal és a játékokkal kapcsolatos törvényi előírásoknak – idézett az óvónők és szülők megkérdezésével elvégzett országos felmérésből Kojanitz László, a Commitment Pedagógiai Intézet vezető tanácsadója. Az óvodák 44 százalékában hiányzik a tornaszoba, az intézmények felében pedig még asztal és szék sincs elegendő. Az óvodák 84 százalékában nincsenek megfelelő helyiségek a fejlesztéshez, 79 százalékukban hiányos a bútorzat, az intézmények több mint felében rossz állapotúak a mosdók, és 86 százalékuk nem rendelkezik megfelelő fejlesztő játékokkal. A válaszadók háromnegyede szerint milliós nagyságrendű fejlesztéseket kell végrehajtani egy-egy óvodában. Kojanitz megjegyezte: elgondolkodtató, hogy miközben 300 millió forintból speciális számítógépekkel szerelték fel az intézményeket, alapvető berendezések hiányoznak, ráadásul az óvónők és a szülők sem igénylik a számítógépes berendezéseket. A vizsgálatok szerint az óvodák a hagyományos emberi értékeket, nevelési területeket részesítik előnyben. A megkérdezettek az óvoda legfontosabb feladatának az egészséges életmódra nevelést tartják, ezt követi a környezeti nevelés, a hagyományápolás és az anyanyelvi nevelés.
Kojanitz szerint gondot okoz a speciális igényű gyermekek nevelése, ugyanis az óvónőket nem a megfelelő továbbképzésekre íratják be. Míg az óvodák kétharmadában szükség lenne logopédusra, az intézmények felében hiányzik a fejlesztő pedagógus, negyven százalékukban nincs pszichológus, gyógypedagógus, addig szinte minden óvodában van három-négy számítógép-kezelői tanfolyamot végzett óvónő, igény azonban nincs a tudásukra.
– A kutatás eredményei egyértelműen jelzik, hogy a kakaóbiztos számítógépekre költött több száz millió forintot másra kellett volna fordítani – közölte Sió László, a Fidesz oktatáspolitikai műhelyének vezetője.
Az oktatási tárca nem kívánta kommentálni a felmérést.
Újabb botrányos pénzügyek derültek ki Magyar Péter testvéréről - videó