Áldatlan állapotok az óvodákban

Az óvodák 84 százalékában nincsenek megfelelő helyiségek a fejlesztéshez, 79 százalékukban hiányos a bútorzat, az intézmények több mint felében rossz állapotúak a mosdók, és 86 százalékuk nem rendelkezik megfelelő fejlesztő játékokkal – derül ki a Commitment Pedagógiai Intézet felméréséből.

2006. 03. 07. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A vizsgált óvodáknak csupán 1,2 százaléka felelt meg a helyiségekkel, a bútorzattal és a játékokkal kapcsolatos törvényi előírásoknak – idézett az óvónők és szülők megkérdezésével elvégzett országos felmérésből Kojanitz László, a Commitment Pedagógiai Intézet vezető tanácsadója. Az óvodák 44 százalékában hiányzik a tornaszoba, az intézmények felében pedig még asztal és szék sincs elegendő. Az óvodák 84 százalékában nincsenek megfelelő helyiségek a fejlesztéshez, 79 százalékukban hiányos a bútorzat, az intézmények több mint felében rossz állapotúak a mosdók, és 86 százalékuk nem rendelkezik megfelelő fejlesztő játékokkal. A válaszadók háromnegyede szerint milliós nagyságrendű fejlesztéseket kell végrehajtani egy-egy óvodában. Kojanitz megjegyezte: elgondolkodtató, hogy miközben 300 millió forintból speciális számítógépekkel szerelték fel az intézményeket, alapvető berendezések hiányoznak, ráadásul az óvónők és a szülők sem igénylik a számítógépes berendezéseket. A vizsgálatok szerint az óvodák a hagyományos emberi értékeket, nevelési területeket részesítik előnyben. A megkérdezettek az óvoda legfontosabb feladatának az egészséges életmódra nevelést tartják, ezt követi a környezeti nevelés, a hagyományápolás és az anyanyelvi nevelés.
Kojanitz szerint gondot okoz a speciális igényű gyermekek nevelése, ugyanis az óvónőket nem a megfelelő továbbképzésekre íratják be. Míg az óvodák kétharmadában szükség lenne logopédusra, az intézmények felében hiányzik a fejlesztő pedagógus, negyven százalékukban nincs pszichológus, gyógypedagógus, addig szinte minden óvodában van három-négy számítógép-kezelői tanfolyamot végzett óvónő, igény azonban nincs a tudásukra.
– A kutatás eredményei egyértelműen jelzik, hogy a kakaóbiztos számítógépekre költött több száz millió forintot másra kellett volna fordítani – közölte Sió László, a Fidesz oktatáspolitikai műhelyének vezetője.
Az oktatási tárca nem kívánta kommentálni a felmérést.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.