Bővültek az NA feladatai

Az útügyben történt átalakítások az eddigiektől némiképp eltérő vezetési szemléletet igényelhetnek a Nemzeti Autópálya (NA) Zrt.-nél is – nyilatkozta lapunknak Reményik Kálmán, akit tegnaptól Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter az elnöki teendők mellett a vezérigazgatói feladatok ellátásával is megbízott. Reményik az útfejlesztési struktúra és a finanszírozási rendszer változását az NA kibővült feladataival magyarázta.

Szabó Eszter
2006. 03. 02. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Várható-e változás az NA stratégiájában az ön megbízatásával?
– Az útadminisztráció területén, amihez az NA is tartozik, az elmúlt hónapokban jelentős változások történtek, szervezetileg és a feladatok megosztását illetően egyaránt. Ebből adódik a személyi változás is. Az NA-nak mint beruházó cégnek a feladatköre a közútfejlesztéssel – az új nyomvonalon épülő közutak esetében – bővült. Mindez az eddigiekhez képest másfajta vezetési szemléletet igényel.
– Mi az a többletfeladat, amit Szilágyi András eddigi vezérigazgató ne tudna ellátni?
– Hangsúlyozni szeretném, hogy nem önmagában az eddigi vezérigazgató munkabírásáról van szó. Megváltozott az útfejlesztési struktúra és a finanszírozási rendszer. A programutakhoz tartozó épülő sztrádákat az Állami Autópálya Kezelő Zrt. fejleszti piaci forrásból, ugyanakkor megmaradnak az állami szinten elvégzendő feladatok.
– Mi lesz az NA feladata a hazai útfejlesztések területén?
– Kicsit leegyszerűsítve azt mondhatnám, hogy ezentúl minden olyan beruházást a társaság bonyolít le – autópálya- és közútépítést egyaránt –, amihez építési engedély szükséges. Ezenkívül az előkészítő munkálatok – így például a területszerzés, régészet, lőszermentesítés – továbbra is az NA feladatkörébe tartoznak.
– Ezen belül milyen fejlesztésekhez szándékozik hitelt felvenni a társaság?
– Épülnek olyan autópályák, amelyek nem számítanak programútnak és részben más források bevonása is szükséges lehet a finanszírozásukhoz. Az NA feladatkörébe tartozik még a fejlesztési koncepció kidolgozása, valamint az építéshez szükséges területek biztosítása, megvásárlása. A társaság egyébként minden esetben közbeszerzési eljárás keretében vesz igénybe külső forrást.
– Az útügyi szakma átalakítása során megfigyelhető, hogy a társaságok vezetői posztjáról az eddigi szakmai vezetők rendre más megbízatást kapnak. Ön szerint az eddigi szakembergárda csúcsvezetői posztokról történő „leépítése” nem jelent hátrányt ezen a területen?
– Nem hiszem, hogy szakembergárda-leépítésről beszélhetnénk, mivel magamat a saját szakterületemen – egy cég irányításában – szakembernek tartom. Az én feladatom a cég vezetése, és nem a közvetlen műszaki feladatok megoldása.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.