Defektet kapott autóbusztender

Megsemmisítette a Közbeszerzési Döntőbizottság a Volán-járműtender két kategóriájában a kiíró Autóbusz Invest Kft. ajánlati felhívását, valamint az ajánlattételi dokumentációt, mert azt lényegében csak két cég tudta volna teljesíteni.

Putsay Gábor
2006. 03. 21. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lapunk értesülései szerint a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDb) azzal az indokkal szüntette meg az eljárást, hogy a kiíró az általa meghatározott járműhosszúsággal, illetve az előírt padlómagassággal indokolatlanul szűkítette a versenyt. Mint arról beszámoltunk, az ÁPV Zrt. tulajdonába tartozó Autóbusz Invest Kft. csuklós járművekre hirdetett közbeszerzési tendert, így 219 autóbuszt vásárolhatnak a Volán-társaságok. A szükséges kilencmilliárd forintot az ÁPV még tavaly bocsátotta az autóbuszcégek rendelkezésére, ám a tulajdonos – a korábbi eljárástól eltérően – központosított beszerzésről döntött. A tendert a KDb-nél még az ajánlattétel előtt megtámadta a Scania Hungária Kft. és a Közép-európai Busz Holding Kft. azzal az indokkal, hogy a kiíró nem biztosította az esélyegyenlőséget, így el sem tudtak indulni a pályázaton.
*
A pályázati feltételek szerint 11,8– 12,2 méter és 13,1–13,5 méter hosszú szóló autóbuszokra lehetett ajánlatokat adni, ugyanakkor bizonyos kéttengelyes típusok hossza éppen 12,2 és 13,1 méter közé esik. Ugyancsak bírálat tárgyát képezte a buszgyártók részéről a padlómagasság. A kiíró feltételei szerint ugyanis a szóló autóbuszok padlószintjének legalább 50 centiméter magasnak kellene lennie. A legtöbb járműgyártó viszont ezekben a kategóriákban éppen az alacsony padlós járműveket gyártja, így olyan cégek sem tudtak volna elindulni a tenderen, mint a Mercedes, a Volvo, a Scania vagy az Ikarus Egyedi. Ennek megfelelően mindössze két járműgyártó tudott volna ajánlatot adni, ezt értesüléseink szerint a KDb tárgyalásán maga az Autóbusz Invest sem tagadta.
A tenderen kifogás merült fel amiatt is, hogy a kiíró nem vette figyelembe az esélyegyenlőségi törvény 2010-ben hatályba lépő rendelkezéseit, ami a Volánoknál is akadálymentes közlekedést határoz meg, amit leginkább az alacsony padlós járművekkel lehet teljesíteni. Információink szerint az Autóbusz Invest olcsóságukkal indokolta a magas padlós buszok beszerzését. Ennek némileg ellentmond az, hogy a csuklós járművek beszerzésénél egyáltalán nem határoztak meg ilyen feltételeket, annak ellenére, hogy hasonló útvonalakon használnák őket, mint a szóló buszokat. Másrészt a Volán-társaságoknál jelenleg is üzemelnek alacsony padlós, kéttengelyes Mercedes buszok. A csuklós kategóriában – 115 darab 12 méteres, 62 darab 13,5 méteres és 42 darab csuklós buszt vásárolnának a Volánok – értesüléseink szerint négy pályázó adott ajánlatot. Tavaly a Volánok még önállóan határozhatták meg, hogy milyen műszaki tartalom alapján vásárolnak buszokat. Az Autóbusz Invest Kft. képviselőjét lapzártáig nem értük el.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.