Egy osztrák cég szállíthatja Magyarországnak az új mentőhelikoptereket. A gépeket a magyar állam nem vásárolja meg, csak bérli, az üzemeltetési tevékenységgel együtt. Az új gépek szállítóját – a Heliair Transport Gmbh-t – közbeszerzési pályázaton választották ki. A tenderre az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) tájékoztatása szerint négy érvényes ajánlat érkezett. A nyertes cég összesen öt gépet – 30 napon belül egy, 60 napon belül további kettő, egy éven belül pedig újabb kettő EC–135 típusú helikoptert – szállít hazánkba, s a szerződés szerint tíz évig üzemelteti majd azokat. Az OMSZ nem közölte, hogy a magyar államnak évente mennyibe kerül ez a konstrukció, de információink szerint körülbelül egymilliárd forintba.
Az új gépeken túl a régebbi, állami tulajdonban lévő gépek egy része is részt vesz a mentésben. – A magyarországi légi mentés kritikus, nehézségekkel teli időszaka a mai nappal lezárult – mondta Takács Zoltán, az OMSZ főigazgatója, miután bemutatta a Budaörsi repülőtéren a külföldi nagyjavításról hazatért két francia helikoptert, melyek ismét szolgálatba állhatnak.
Jelenleg négy légibázis üzemel – Debrecenben, Miskolcon, Pápán, Budaörsön –, és hamarosan újraindul a pécsi is. Júniusban pedig egy hatodik légibázis üzemeltetésére is lehetőség lesz, ám egyelőre nem tudni, hogy pontosan melyik városnál – mondta Juhász László, az OMSZ Légimentő Kht. ügyvezető igazgatója. Ez az a száz százalékban az OMSZ tulajdonában álló cég, amely a jövőben az állami gépek üzemeltetését végzi majd. Noha Juhász László szerint nem akarnak alvállalkozót bevonni az üzemeltetésbe, kérdés, hogy mindez milyen formában működik majd tovább, ha a kht.-kat meg kell szüntetni.
Az állami gépek üzemeltetését 1994 óta egy magánvállalkozás, a BASe Kft. végezte. Az OMSZ január 10-én „szakszerűtlen, hanyag üzemeltetés, túlszámlázás, a tulajdonosi kérések és utasítások elszabotálása” miatt azonnali hatállyal felmondta a szerződést. A két fél között több per is indult, elszámolási vita kezdődött, sokáig a gépek sem kerülhettek vissza a mentőszolgálathoz. A BASe Kft. állítja: az OMSZ több tíz millió forintot nem fizetett ki számukra, nem biztosított felmondási időt, s kritikus helyzetet teremtett azzal, hogy működőképes gépeket is visszatartott a felszállástól. Az OMSZ viszont azt mondja: neki van elszámolnivalója a BASéval szemben, például azért, mert üzemeltetési szabálytalanságok miatt a gépek nagyjavítása többe került a vártnál, s a cég jogosulatlanul igényelte vissza a kerozin jövedéki adóját.

Egyre nagyobb bajban van Ruszin-Szendi Romulusz, akár tíz évet is kaphat