Egymilliárdos bérlet

Munkatársunktól
2006. 03. 02. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy osztrák cég szállíthatja Magyarországnak az új mentőhelikoptereket. A gépeket a magyar állam nem vásárolja meg, csak bérli, az üzemeltetési tevékenységgel együtt. Az új gépek szállítóját – a Heliair Transport Gmbh-t – közbeszerzési pályázaton választották ki. A tenderre az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) tájékoztatása szerint négy érvényes ajánlat érkezett. A nyertes cég összesen öt gépet – 30 napon belül egy, 60 napon belül további kettő, egy éven belül pedig újabb kettő EC–135 típusú helikoptert – szállít hazánkba, s a szerződés szerint tíz évig üzemelteti majd azokat. Az OMSZ nem közölte, hogy a magyar államnak évente mennyibe kerül ez a konstrukció, de információink szerint körülbelül egymilliárd forintba.
Az új gépeken túl a régebbi, állami tulajdonban lévő gépek egy része is részt vesz a mentésben. – A magyarországi légi mentés kritikus, nehézségekkel teli időszaka a mai nappal lezárult – mondta Takács Zoltán, az OMSZ főigazgatója, miután bemutatta a Budaörsi repülőtéren a külföldi nagyjavításról hazatért két francia helikoptert, melyek ismét szolgálatba állhatnak.
Jelenleg négy légibázis üzemel – Debrecenben, Miskolcon, Pápán, Budaörsön –, és hamarosan újraindul a pécsi is. Júniusban pedig egy hatodik légibázis üzemeltetésére is lehetőség lesz, ám egyelőre nem tudni, hogy pontosan melyik városnál – mondta Juhász László, az OMSZ Légimentő Kht. ügyvezető igazgatója. Ez az a száz százalékban az OMSZ tulajdonában álló cég, amely a jövőben az állami gépek üzemeltetését végzi majd. Noha Juhász László szerint nem akarnak alvállalkozót bevonni az üzemeltetésbe, kérdés, hogy mindez milyen formában működik majd tovább, ha a kht.-kat meg kell szüntetni.
Az állami gépek üzemeltetését 1994 óta egy magánvállalkozás, a BASe Kft. végezte. Az OMSZ január 10-én „szakszerűtlen, hanyag üzemeltetés, túlszámlázás, a tulajdonosi kérések és utasítások elszabotálása” miatt azonnali hatállyal felmondta a szerződést. A két fél között több per is indult, elszámolási vita kezdődött, sokáig a gépek sem kerülhettek vissza a mentőszolgálathoz. A BASe Kft. állítja: az OMSZ több tíz millió forintot nem fizetett ki számukra, nem biztosított felmondási időt, s kritikus helyzetet teremtett azzal, hogy működőképes gépeket is visszatartott a felszállástól. Az OMSZ viszont azt mondja: neki van elszámolnivalója a BASéval szemben, például azért, mert üzemeltetési szabálytalanságok miatt a gépek nagyjavítása többe került a vártnál, s a cég jogosulatlanul igényelte vissza a kerozin jövedéki adóját.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.