Felgyorsított előzés

Akár már a jövő héten megkötheti a szerződést a MÁV a Bombardier motorvonatok megvásárlására. A lapunknak nyilatkozó szakértő szerint a MÁV átpolitizált, egyszerűsített közbeszerzési tenderén a versenytársak nem szólhattak bele az eseményekbe.

Putsay Gábor
2006. 03. 11. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Rendkívüli sürgősséggel bonyolítja le a MÁV Zrt. a Bombardier által ajánlott motorvonatok megvásárlása érdekében szükséges eljárásokat. A vasúttársaság március 3-án indította el a hitelből vásárolt járművek finanszírozási tenderét, és e héten csütörtökön bontotta fel a beérkezett ajánlatokat. Értesüléseink szerint a győztes pénzintézettel vagy konzorciummal – tizenöt bank indult a pályázaton – jövő héten kötnék meg a szerződést. Mindez annyit jelent, hogy ebben az esetben megkötheti az üzletet a MÁV és a Bombardier, így az utóbbi cég leszállíthatja azt a tíz motorvonatot, amelyet eredetileg az Osztrák Szövetségi Vasútnak szántak, ám a „sógorok” nem vették át a járműveket.
Mint arról beszámoltunk, a MÁV viharos gyorsasággal rendelte meg a Bombardier-től a motorvonatokat, miközben a kanadai–német cég ezzel a járműtípussal a MÁV tavalyi közbeszerzési tenderén egyszer már alulmaradt a svájci Stadlerral szemben. A Bombardier ajánlatát követően a vasúttársaság hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárást indított február közepén, a meghívott járműgyártóknak alig négy napjuk volt arra, hogy ajánlatot tegyenek. Ennek megfelelően a MÁV közbeszerzési pályázatán csak a kész ajánlattal rendelkező Bombardier tudott részt venni. Abban az esetben, ha a felek megkötik a szállítói szerződést, a Bombardier még ebben a hónapban a MÁV rendelkezésére bocsátja az első két vonatot, így a járműveket még a választások előtt megcsodálhatja az utazóközönség. A vasúttársaság azzal indokolta a gyorsított beszerzést, hogy az elővárosi szolgáltatás folytonossága máskülönben nem biztosítható. Korábban arról is beszámoltunk, hogy a MÁV az elővárosi forgalomban mintegy 800 személyvagont használ, így a tíz Bombardier motorvonat a szolgáltatás folytonosságát érdemben nem befolyásolja.
Az esettel kapcsolatban Várday György közbeszerzési szakértő lapunknak úgy nyilatkozott, hogy ezen a tenderen a közbeszerzés legfontosabb feltétele, az esélyegyenlőség egyáltalán nem volt biztosítva. Ezen az eljáráson a kiíró szándéka leginkább az volt, hogy a többi járműgyártó el se tudjon indulni. A szakértő szerint az ilyen típusú „alibiközbeszerzés” teljesen a politika irányítása alatt áll. Egy magát megnevezni nem kívánó, közlekedésmérnökként tevékenykedő szakértőtől úgy tudjuk, hogy olyan járműveket akar beszerezni versenyeztetés nélkül a MÁV, amelyek műszaki téren nem érik el a korábbi közbeszerzési pályázat győztesének, a Stadler motorvonatainak a színvonalát. A szakértő úgy véli: főleg ilyen helyzetben kellene elvégezni azokat az összevetéseket, hogy mennyibe kerül a MÁV-nak tíz – egyenként 200 ülőhelyes – motorvonat kapacitásának megfelelő személyvagon felújítása, illetve nagyjavítása. A Bombardier járműveinek a karbantartása sem megoldott egyelőre, erről ráadásul – az előző pályázattal ellentétben – a tenderen sem tárgyalt a MÁV.
Zimay Judit, a MÁV Zrt. kommunikációs igazgatója lapunknak úgy nyilatkozott, hogy a közbeszerzési törvény lehetőséget biztosít az ilyen rendkívüli eljárásra, amennyiben rövid ideig érvényes, kedvező ajánlatot ad egy szállító. Az igazgató szerint a MÁV körültekintően járt el ebben az ügyben, amelyről minden lehetséges fórumon döntést hoztak a társaság vezetői.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.