Rendkívüli sürgősséggel bonyolítja le a MÁV Zrt. a Bombardier által ajánlott motorvonatok megvásárlása érdekében szükséges eljárásokat. A vasúttársaság március 3-án indította el a hitelből vásárolt járművek finanszírozási tenderét, és e héten csütörtökön bontotta fel a beérkezett ajánlatokat. Értesüléseink szerint a győztes pénzintézettel vagy konzorciummal – tizenöt bank indult a pályázaton – jövő héten kötnék meg a szerződést. Mindez annyit jelent, hogy ebben az esetben megkötheti az üzletet a MÁV és a Bombardier, így az utóbbi cég leszállíthatja azt a tíz motorvonatot, amelyet eredetileg az Osztrák Szövetségi Vasútnak szántak, ám a „sógorok” nem vették át a járműveket.
Mint arról beszámoltunk, a MÁV viharos gyorsasággal rendelte meg a Bombardier-től a motorvonatokat, miközben a kanadai–német cég ezzel a járműtípussal a MÁV tavalyi közbeszerzési tenderén egyszer már alulmaradt a svájci Stadlerral szemben. A Bombardier ajánlatát követően a vasúttársaság hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárást indított február közepén, a meghívott járműgyártóknak alig négy napjuk volt arra, hogy ajánlatot tegyenek. Ennek megfelelően a MÁV közbeszerzési pályázatán csak a kész ajánlattal rendelkező Bombardier tudott részt venni. Abban az esetben, ha a felek megkötik a szállítói szerződést, a Bombardier még ebben a hónapban a MÁV rendelkezésére bocsátja az első két vonatot, így a járműveket még a választások előtt megcsodálhatja az utazóközönség. A vasúttársaság azzal indokolta a gyorsított beszerzést, hogy az elővárosi szolgáltatás folytonossága máskülönben nem biztosítható. Korábban arról is beszámoltunk, hogy a MÁV az elővárosi forgalomban mintegy 800 személyvagont használ, így a tíz Bombardier motorvonat a szolgáltatás folytonosságát érdemben nem befolyásolja.
Az esettel kapcsolatban Várday György közbeszerzési szakértő lapunknak úgy nyilatkozott, hogy ezen a tenderen a közbeszerzés legfontosabb feltétele, az esélyegyenlőség egyáltalán nem volt biztosítva. Ezen az eljáráson a kiíró szándéka leginkább az volt, hogy a többi járműgyártó el se tudjon indulni. A szakértő szerint az ilyen típusú „alibiközbeszerzés” teljesen a politika irányítása alatt áll. Egy magát megnevezni nem kívánó, közlekedésmérnökként tevékenykedő szakértőtől úgy tudjuk, hogy olyan járműveket akar beszerezni versenyeztetés nélkül a MÁV, amelyek műszaki téren nem érik el a korábbi közbeszerzési pályázat győztesének, a Stadler motorvonatainak a színvonalát. A szakértő úgy véli: főleg ilyen helyzetben kellene elvégezni azokat az összevetéseket, hogy mennyibe kerül a MÁV-nak tíz – egyenként 200 ülőhelyes – motorvonat kapacitásának megfelelő személyvagon felújítása, illetve nagyjavítása. A Bombardier járműveinek a karbantartása sem megoldott egyelőre, erről ráadásul – az előző pályázattal ellentétben – a tenderen sem tárgyalt a MÁV.
Zimay Judit, a MÁV Zrt. kommunikációs igazgatója lapunknak úgy nyilatkozott, hogy a közbeszerzési törvény lehetőséget biztosít az ilyen rendkívüli eljárásra, amennyiben rövid ideig érvényes, kedvező ajánlatot ad egy szállító. Az igazgató szerint a MÁV körültekintően járt el ebben az ügyben, amelyről minden lehetséges fórumon döntést hoztak a társaság vezetői.
Lakástűz volt Dunaújvárosban, rendőrök mentettek ki egy családot















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!