Megkezdődött a négyes metró alagútjának építése – jelentette be tegnap az Etele téren Demszky Gábor, aki Medgyessy Péterrel együtt elhelyezte azt az alapkövet, amelyben egy hengerbe zárva a földbe betonozták a metrótörvény egy példányát, a négyes metró alaprajzát és négy országos napilap, köztük a Magyar Nemzet egy-egy tegnapi számát. Az első markológépes „kapavágásokat” bemutató főpolgármester kijelentette: amikor 1998-ban az akkori pénzügyminiszter Medgyessyvel aláírta a metróépítést szabályozó szerződést, arra számított, hogy 2003-ban már utazhatnak is a föld alatti járművön. – A nyolc évvel ezelőtti kormányváltás után azonban a kicsinyes politikai bosszú, a provincializmus kerekedett felül, így 2003-ban másodszorra kellett az állammal szerződést kötnünk a beruházásról – mondta az SZDSZ-es politikus, a helyszínen lévő, Orbán Viktort ábrázoló óriásplakátra mutatva. Medgyessy Péter közölte: örül, hogy egy amnéziás volt miniszterelnök mellett Budapesten felelős városvezetők is vannak. Az MSZP 2004-ben eltávolított kormányfője arra utalt, hogy a jobboldal miniszterelnök-jelöltje idén februárban bejelentette: a Fidesz megépíti a négyes metrót, ha megnyerik a tavaszi választásokat.
Kupper András, a fővárosi Fidesz–MKDSZ-frakció vezetője lapunknak leszögezte: Demszky Gábor minden metrómegállónál letehet egy alapkövet, tény: főpolgármestersége 16 éve alatt egyetlen centiméter alagutat sem épített. – A jogállamiság semmibevétele felemlegetni az 1998-as, a polgári kormányzat által felmondott szerződést, amelyről a Legfelsőbb Bíróság mondta ki, hogy jogalap nélkül kötötték, ugyanis az állam csak a költségvetésben jóváhagyott mértékig vállalhat kötelezettséget.
Megdöbbentő, hogy miközben a metró PR-munkáira több száz millió forintot költenek, az elfogadott nyomvonalra még építési engedélyt sem kapott a főváros – tette hozzá.
Emlékezetes, a négyes metró 300 millió forintos kommunikációs pályázatát tavaly az a Sawyer Miller Group nyerte el, amely korábban közbeszerzés nélkül a felszíni munkákhoz kapcsolódóan már végzett tájékoztatási feladatokat közpénzből, százmilliós nagyságrendben.
Mint arról folyamatosan beszámoltunk, Budapest MSZP– SZDSZ-es vezetői eddig többször is bejelentették, hogy már épül a négyes metró. Demszky Gábor a Medgyessy-kormány idején többször hangoztatta: Ha ebben a ciklusban nem kezdődik meg a négyes metró építése, a szocialisták elveszítik a következő választásokat. A városvezetés tavaly júniusban még 2005 őszére ígérte, hogy megkezdődik az alagútfúrás, az év végén már ez év nyarát jelölték meg kezdő időpontként. Vajda Pál (MSZP) főpolgármester-helyettes most azt mondta, hogy a fúrópajzs idén szeptemberben 100 méteres munkahelyet alakít ki magának, a tényleges fúrás 2007-ben indul.
Szokatlanul alakul az időjárás, mutatjuk!