Újabb állomásához érkezett a Budapest Airport (BA) Zrt., a Kincstári Vagyoni Igazgatóság (KVI), valamint az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Zrt. ellen a Légiközlekedési Dolgozók Független Szakszervezete (LDFSZ) által tavaly novemberben indított peres eljárás. Míg ugyanis korábban a Fővárosi Bíróság mára tűzte ki a tárgyalást, addig a három alperes azzal a kérelemmel állt elő, hogy a Fővárosi Bíróság tegye át az eljárást a munkaügyi bírósághoz, vagy érvénytelenség címén utasítsa el a szakszervezet kérelmét. Mint arról lapunk elsőként hírt adott, az LDFSZ még tavaly novemberben azt kérte a Fővárosi Bíróságtól, hogy nyilvánítsa semmisnek a BA Zrt. és a három, tulajdonosi jogokat gyakorló szervezet közötti vagyonkezelői szerződést. A Fővárosi Bíróság január 23-i végzésében kötelezte a KVI-t és a BA Zrt.-t, hogy 15 napon belül csatolják az iratokhoz a repülőtérrel kapcsolatban 2002-ben létrejött vagyonkezelői szerződést. Ám a két alperes a bíróság végzése ellenére ezt nem tette meg. A pert májusra napolta el a Fővárosi Bíróság.
Csorba Attila, az LDFSZ elnöke lapunknak elmondta: az LDFSZ és az ÁPV Zrt. közötti konzultációk során megismert körülmények, a munkahelyek hosszú távú megőrzésének célja, valamint a három alperes közötti jogviszony rendezetlensége, és ezáltal a közérdekben okozott sérelem ténye igazolja és megalapozza a szakszervezet keresetének jogosultságát. Annál is inkább – fogalmazott Csorba –, mivel beadványuk alapjául az Állami Számvevőszék (ÁSZ) az ÁPV Zrt. 2004. évi vagyongazdálkodásának ellenőrzéséről készült nyilvános jelentése szolgált. Az ÁSZ pedig nem légből kapott információk, hanem konkrét szerződések és hivatalos iratok helyszíni áttanulmányozása után, megalapozottan írja le megállapításait.
– Egyébként pedig semmi okunk a megnyugvásra. Továbbra is azt tapasztaljuk, hogy a BA Zrt. menedzsmentje nem tartja be az ÁPV Zrt.-vel, illetve az állammal kötött – adásvételi szerződésben rögzített –, munkavállalókra vonatkozó vállalásait, sem pedig a kollektív szerződésben, illetve a munka törvénykönyve által előírt kötelezettségeit – szögezte le a szakszervezet vezetője. – A Budapest Airport Zrt. a tavaly szeptemberben kötött kollektív szerződésben foglaltakat idén február 8-án a többi szakszervezettel kötött megállapodásában felülbírálta. Ez homlokegyenest ellentétes azzal a – munka törvénykönyve által rögzített – jogszabállyal, miszerint a kollektív szerződés az azt megkötő szakszervezetek egyetértése nélkül nem módosítható. Márpedig az LDFSZ ezzel nem értet egyet, így az egyezséget nem is írtuk alá – szögezte le Csorba Attila.
Az elnök szerint arról sem szól a fáma, hogy március 10-én a BA Zrt. meghirdette „önkéntes távozási programját”, amit inkább nevezhetnénk csoportos létszámleépítésnek a magyar jogszabályok szerint. Több mint ötszáz dolgozótól kívánnak különböző módon megválni a tulajdonosok. Az erről kiadott tájékoztató szerint a létszámcsökkentést megértő és konstruktív módon hajtják végre, nem lesz kötelező érvényű elbocsátás 2006. június 30. előtt. Ez alól kivételt képeznek a menedzsment, az adminisztratív munkakörben dolgozó munkatársak, a Siófok-Kiliti repülőtér dolgozói, valamint az öregségi nyugdíjkorhatárt elért dolgozók, illetve a már nyugdíjas munkatársak. Azt is elhallgatta a BA Zrt. korábbi menedzsmentje, hogy a BAA az ÁPV Zrt.-vel úgy állapodott meg, hogy nem az összlétszám 18,6 százalékától válhat meg 2008 decemberéig az új tulajdonos, hanem a kiszervezéseken felül küldhet el ilyen nagyságrendben dolgozókat, ami jóval több munkavállalót jelent – húzta alá Csorba.
– De történtek más események is – közölte az elnök. E hónap elején az International Transport Workers Federation (ITF) – amely nemzetközi szakszervezeti szövetség – a BAA menedzsmentje által elkövetett szabálytalanságokról értesülve levelet írt Chris Woodruffnak, a Budapest Airport Rt. vezérigazgatójának. Az ITF egy 600 ezer fős légiközlekedési dolgozót és 200 szakszervezetet magában foglaló érdek-képviseleti szervezet, melynek egyik tagszakszervezete az LDFSZ. Az ITF nem nézi jó szemmel, hogy a BAA budapesti menedzsmentje folyamatosan megszegi a kollektív szerződést, és olyan új megállapodásra hivatkozik, amelyet az LDFSZ aláírásával nem érvényesített. A brit tulajdonosnak írt levelükben úgy fogalmaznak: „Biztosan tisztában vannak vele, hogy Magyarország ma már az Európai Unió tagja, ahol a szakszervezetek folyamatos szociális párbeszédre törekszenek. Éppen ezért az LDFSZ megdöbbenve szembesül azzal, hogy az Egyesült Királyságban szerzett tapasztalatok ellenére a BAA budapesti menedzsmentje teljesen semmibe veszi a több évtizedes európai gyakorlatot. Kérjük, hogy azonnal kezdjenek érdemi tárgyalásokat a repülőtér szervezeti átalakításáról az ITF-tag LDFSZ-szel (…) Álláspontunk szerint az LDFSZ kirekesztése ezekből a folyamatokból csak hátrányos hatással lehet a BAA budapesti befektetésére.”
– A válasz nem váratott magára sokáig. Ám ezt a vezérigazgató helyett Patrick Eraut HR-átalakítási igazgató címezte nekem – állapította meg Csorba Attila. Ebben megkért arra, hogy a jövőben neki írjam leveleimet. Majd pedig arról tájékoztatott, hogy konzultálni szándékoznak az LDFSZ-szel és a többi szakszervezettel is, mielőtt a Siófok-Kiliti repülőtér dolgozói, valamint a vezetői és adminisztratív munkakörben dolgozó munkavállalók körében kötelező érvényű elbocsátásra kerülne sor. Ugyanakkor mind ez idáig nem tudtak tájékoztatást adni részletesebb terveikről, mivel nem kívántak okot adni a felesleges spekulációkra és aggodalmakra azelőtt, hogy terveiket megfelelő formába nem öntötték. Az mindenesetre biztos, hogy áprilisi javaslataik nem fogják érinteni a földi kiszolgálásban (Ground Handling) és az üzemanyag-szolgálatnál (RÜK Kft.) foglalkoztatott nem vezetői vagy adminisztratív beosztásban dolgozókat, ahol az LDFSZ-tagok többsége dolgozik. A levél további részében azt kérdezi a vezérigazgató, hogy a szakszervezet szerint konkrétan hogyan és milyen módon szegték meg a kollektív szerződést vagy az ÁPV Rt. számára a privatizáció során tett vállalásaikat, illetve konkrétan milyen etikai aggályai vannak az LDFSZ-nek.
Majd azt írja: „Ahogyan korábbi megbeszéléseink során is említettem, azért fontos, hogy mielőbb megállapodás jöjjön létre a földi kiszolgálást képviselő szakszervezetek és a repülőtér között, hogy új ügyfeleket tudjunk szerezni… Az LDFSZ elutasította azt a megállapodást, amelynek a feltételeit a többi öt szakszervezet elfogadta, és homályos sztrájkfenyegetéssel élt, illetve jogi eszközök alkalmazásával fenyegetőzött, tovább rontva ezzel a munkahelyek biztonságát a földi kiszolgálásnál. Tekintettel a helyzet komolyságára, fontosnak éreztem, hogy tagjaitokat közvetlenül tájékoztassam arról, hogy miért nem vezettek eredményre az LDFSZ-szel a tárgyalások, illetve arról, hogy mi a szakszervezet álláspontja. Úgy találtam, tagjaitok közül sokan nem támogatják az LDFSZ álláspontját, és bátorítottam őket arra, hogy próbálják meg ők is alakítani saját szakszervezetük álláspontját, vagy csatlakozzanak egy másik szakszervezethez… Ezért azt javaslom, hogy a korábban már egyértelműen jelzett korlátok fenntartása mellett újra próbáljuk meg a párbeszédet, szemtől szemben.”
– Korábban már nyilatkoztam arról, hogy a BA Zrt. menedzsmentje körlevélben próbálja rávenni az LDFSZ tagjait arra, hogy lépjenek ki ebből a szakszervezetből, s menjenek át olyan érdekképviselethez, amely aláírta velük a megállapodást. Ebben a válaszlevélben ezt a tényt a tulajdonos elismerte – állapította meg Csorba Attila. – Azt mindenképpen leszögezem: mi eddig is a megállapodásra törekedtünk. Viszont nem vagyunk hajlandók meghajolni semmiféle diktátum előtt. Ezért a törvény adta jogainkról nem mondunk le, a peres eljárást nem állítjuk le, sőt – ha kell – a szabálytalanságok rendezése végett újat indítunk. Valamint döntöttünk arról is, hogy az üzemanyag-kiszolgálók ügyében sztrájkegyeztetést kezdeményezünk. Amennyiben a földi kiszolgálásban és az anyacégben dolgozó tagjaink is így döntenek, ott is azonnal megindítjuk a sztrájkegyeztetéseket.
Monumentális erdélyi könyv jelent meg














Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!