Borulhat a büdzsé

Megismétlődhet az autópálya-költségek elszámolásának tavalyi fiaskója, mivel az EU az idén is visszautasíthatja az útépítési költségek „kreatív” elszámolását, ami a büdzsé borulását vonja maga után. Információink szerint a késedelem hátterében az áll, hogy a PM egyeztetett az ügyben az Eurostattal, s ennek során kiderült: a trükközést ismét elutasíthatja Brüsszel.

Szabó Eszter
2006. 04. 26. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár Gyurcsány Ferenc miniszterelnök most, a választások után is kijelentette: tartja a kormány az idei költségvetést, lapunk értesülései szerint egy hónapon belül be kellene ismernie a büdzsé összeomlását a kormánynak. Az ügy mögött az áll, hogy az EU statisztikai hivatala – a Gripen-beszerzések elkönyvelése után – az idei autópálya-kiadások büdzsén kívüli elszámolási „trükkjét” is megtorpedózhatja, mert az nem felel meg az uniós előírásoknak. Emiatt másodszorra módosulhat fölfelé az idei államháztartási hiánycél.
A kreatív könyvelés újabb viszszautasítása esetén a 4,7 százalékos hiánycél a GDP 6,5 százalékára emelkedhet, amely gyakorlatilag a költségvetés felborulását eredményezi. A Népszabadság értesülése szerint a Magyar Nemzeti Bank feljelentésre készül az ügyben, ezt az információt azonban lapunknak a jegybank és a Pénzügyminisztérium egyaránt határozottan cáfolta. A Magyar Nemzet úgy tudja: az idei sztrádaépítés finanszírozását szolgáló, mintegy 550 milliárd forintos sztrádakötvény kibocsátása nem a jegybank miatt késik, hanem azért, mert a Pénzügyminisztérium – elkerülendő a tavalyi botrányt – előzetesen egyeztetett az ügyben az EU statisztikai hivatalával, s ennek során kiderült: Brüsszel az idei kreatív könyvelést is elutasíthatja.
Az ügy lényege, hogy az Eurostat csak bizonyos feltételek teljesülése esetén engedélyezi, hogy a sztrádaépítés költségeit a költségvetésen kívül számolhassák el a tagállamok, így csökkentve az államháztartás hiányát. A szabályok szerint azok az autópálya-kiadások helyezhetők ki a büdzséből, amelyek készültsége nem éri el a teljes beruházás felét. Márpedig ennek a követelménynek sem az M35-ös Debrecent elkerülő része, sem pedig az M7-es új szakasza nem felel meg. A sztrádakötvény azonban nemcsak ezért ketyeg időzített bombaként az idei költségvetésben. A kötvénykibocsátásnak jelentős, több tíz milliárd forintra rúgó többletköltségei vannak, mivel az állam nem vállal garanciát a hitel visszafizetésére, ami magasabb kamatot eredményez. Ez azt jelenti, hogy a büdzsé csak azért lenne kénytelen jelentős pluszterhet felvállalni, hogy a költségvetési kimutatásokban alacsonyabb hiányszám szerepelhessen. Aggályos lehet az Állami Autópálya-kezelő Zrt. szerepe is, ha ugyanis az Eurostat visszasorolja a társaságot a költségvetési körbe, akkor az általa felvett hiteleket is a büdzsében kell majd elszámolni.
Mint ismeretes, tavaly szeptemberben az EU egyszer már visszautasította a sztrádakiadások magyar könyvelését, mert a kormány több, már forgalomba helyezett szakaszt próbált utólag a költségvetésen kívül elszámolni, feljavítva ezzel a tavalyi hiányadatokat. Az elutasított könyvelési tranzakció a jegybank számításai szerint 70 milliárd forintos többletterhet rótt volna az államra.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.