Hazánkban is a használattal arányos útdíjat fizetnének 2007-től a teherautóval közlekedők az autópályákon. A díjfizetési kötelezettség egyben kiterjedne előreláthatólag a főutakra is. Ez utóbbi a kormány szerint azért szükséges, mivel könnyen kikerülhetőek országon belül az autópályáink, hiszen szinte kivétel nélkül a főközlekedési utakkal párhuzamosan épültek. Értesüléseink szerint ma jelenik meg az elektronikus útdíjfizetési rendszer kiépítésére, illetve üzemeltetésére vonatkozó szolgáltatói tender. A díjbeszedést és a gépjárművek ellenőrzését lehetővé tevő hálózat kiépítését ugyanis külső szolgáltatóra bízná az Ukig. A tender győztese lesz az a szolgáltató, amelyik öt éven keresztül üzemelteti meghatározott összeg ellenében az elektronikus hálózatot, emellett beszedi az útdíjakat. Az elképzelések szerint 30-40 milliárd forint értékű szerződést kötne az állam a szolgáltatóval erre az időszakra, a kiírás szerint viszont az üzemeltetési díj nem haladhatja meg az úthasználatból származó bevételek 20 százalékát.
Egyelőre azonban csak az új technológia kiépítésére írnák ki a tendert anélkül, hogy a díjstruktúráról, illetve a kilométerköltségekről határoztak volna az Ukignál. Csak abban van egyetértés, hogy a napi matrica 2000 forintos díja irreálisan alacsony, hiszen például az országon keresztülrobogó 40 tonnás kamion után ennél lényegesen magasabb az út javítási és fenntartási költsége. Az eddigi tapasztalatok szerint – a jelenlegi díjstruktúrát figyelembe véve – egy nehézgépjármű után 128-szor annyi pénzt kell fordítani a javításra és a karbantartásra, mint amennyit a gépjármű után fizetnek. Ilyen öszszeget viszont nem lehet elkérni az úthasználótól. Az úthasználattal arányos díjfizetést az autópályákon az Európai Unió is előírja 2009-től, sőt 2012-ben a személyautókra is szeretnék bevezetni a rendszert. Az EU előírásai azonban e tekintetben nem egyértelműek.
Az Ukignál információink szerint júliusban tervezik a szerződés megkötését. Számítani lehet arra, hogy ezen a tenderen mindenképpen elindulnak az osztrák és a német autópályákon használt rendszerek szállítói, így a T-System, a Kapsch, a Siemens, ugyanígy a francia vagy az olasz díjfizető sztrádákon tapasztalatot szerzett Thales vagy az Autostrada. Az európai fizetős autósztrádákon két rendszer terjedt el. Az egyik műholdas kapcsolaton alapuló rendszer – ilyen épült ki Németországban –, amelyek esetében GPS-vevővel határozzák meg a gépjármű útvonalát. Ausztriában, Olaszországban és Franciaországban a járművek által megtett utat az autópálya-hálózaton felépített kapuk segítségével ellenőrzik. Ugyanakkor nincs kizárva, hogy olyan hazai cégek is induljanak a tenderen, amelyek távközlési infrastruktúrát működtetnek az országban. A gépjárművek ellenőrzéséhez ugyanis azok az adóvevő tornyok is alkalmasak, amiket a mobilhálózatok miatt építettek ki a szolgáltatók.

Elképesztő, mit mondott a tárgyalásán a karateedző, aki felrúgott egy fiút a szolnoki kalandparkban