Főúton is fizethetnek a teherautók

Nemcsak az autópályákon, hanem előreláthatólag a főutakon is a megtett távolsággal arányos útdíjat fizetnének a tehergépjárművel közlekedők 2007-től. Az új elektronikus hálózatot az a díjbeszedő cég építi, illetve üzemelteti, amelyiknek öt évre szóló megbízást ad az Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóság (Ukig).

Putsay Gábor
2006. 04. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hazánkban is a használattal arányos útdíjat fizetnének 2007-től a teherautóval közlekedők az autópályákon. A díjfizetési kötelezettség egyben kiterjedne előreláthatólag a főutakra is. Ez utóbbi a kormány szerint azért szükséges, mivel könnyen kikerülhetőek országon belül az autópályáink, hiszen szinte kivétel nélkül a főközlekedési utakkal párhuzamosan épültek. Értesüléseink szerint ma jelenik meg az elektronikus útdíjfizetési rendszer kiépítésére, illetve üzemeltetésére vonatkozó szolgáltatói tender. A díjbeszedést és a gépjárművek ellenőrzését lehetővé tevő hálózat kiépítését ugyanis külső szolgáltatóra bízná az Ukig. A tender győztese lesz az a szolgáltató, amelyik öt éven keresztül üzemelteti meghatározott összeg ellenében az elektronikus hálózatot, emellett beszedi az útdíjakat. Az elképzelések szerint 30-40 milliárd forint értékű szerződést kötne az állam a szolgáltatóval erre az időszakra, a kiírás szerint viszont az üzemeltetési díj nem haladhatja meg az úthasználatból származó bevételek 20 százalékát.
Egyelőre azonban csak az új technológia kiépítésére írnák ki a tendert anélkül, hogy a díjstruktúráról, illetve a kilométerköltségekről határoztak volna az Ukignál. Csak abban van egyetértés, hogy a napi matrica 2000 forintos díja irreálisan alacsony, hiszen például az országon keresztülrobogó 40 tonnás kamion után ennél lényegesen magasabb az út javítási és fenntartási költsége. Az eddigi tapasztalatok szerint – a jelenlegi díjstruktúrát figyelembe véve – egy nehézgépjármű után 128-szor annyi pénzt kell fordítani a javításra és a karbantartásra, mint amennyit a gépjármű után fizetnek. Ilyen öszszeget viszont nem lehet elkérni az úthasználótól. Az úthasználattal arányos díjfizetést az autópályákon az Európai Unió is előírja 2009-től, sőt 2012-ben a személyautókra is szeretnék bevezetni a rendszert. Az EU előírásai azonban e tekintetben nem egyértelműek.
Az Ukignál információink szerint júliusban tervezik a szerződés megkötését. Számítani lehet arra, hogy ezen a tenderen mindenképpen elindulnak az osztrák és a német autópályákon használt rendszerek szállítói, így a T-System, a Kapsch, a Siemens, ugyanígy a francia vagy az olasz díjfizető sztrádákon tapasztalatot szerzett Thales vagy az Autostrada. Az európai fizetős autósztrádákon két rendszer terjedt el. Az egyik műholdas kapcsolaton alapuló rendszer – ilyen épült ki Németországban –, amelyek esetében GPS-vevővel határozzák meg a gépjármű útvonalát. Ausztriában, Olaszországban és Franciaországban a járművek által megtett utat az autópálya-hálózaton felépített kapuk segítségével ellenőrzik. Ugyanakkor nincs kizárva, hogy olyan hazai cégek is induljanak a tenderen, amelyek távközlési infrastruktúrát működtetnek az országban. A gépjárművek ellenőrzéséhez ugyanis azok az adóvevő tornyok is alkalmasak, amiket a mobilhálózatok miatt építettek ki a szolgáltatók.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.