Máris megmutatkozik az importgépkocsik piacán annak a hatása, hogy az utóbbi másfél évben stabilnak nevezhető 250 forint körüli forint–euró árfolyam 270 forint közelébe romlott. A forintpiac idegeskedése általában nem mutatkozik meg az új autók árában – mondta kérdésünkre Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének ügyvezető elnöke. A listaárakat az importőrök határozzák meg az átváltási kurzus figyelembevételével. Mivel az új autók piacán erős a verseny, a kereskedéseknek nem érdekük az árak hektikus változtatgatása, különösen nem az emelése. Győző Gábor szerint minden importőrre igaz, hogy a kurzus változásait egy bizonyos határig – akár erősödik, akár gyengül a nemzeti valuta – úgymond lenyelik. A különbség abban van, hogy mekkora az a mérték, amit még tolerálnak, és mi az a pont, amikor már beavatkoznak, azaz módosítják a listaárakat.
A magyar piac egyik jelentős márkája, a Suzuki leendő vásárlóit fenyegeti a legkevésbé a forintgyengülés hatása. A „mi autónk” modellpalettáján többnyire hazai gyártású gépkocsik sorakoznak. Ez alól kivétel a márka legolcsóbb kisautója, amit Indiában gyártanak, valamint ide sorolhatók többnyire a terepjárók. A honi személyautó-piac legjelentősebb importőre, az öt márkát (VW, Audi, Skoda, Seat, Porsche) forgalmazó Porsche Hungaria viszont a gyors reagálású cégek közé tartozik. Az általunk megkérdezett márkakereskedések jelezték, hogy április elején új árlistát bocsátott ki ez az importőr cég, amelyen az árak négy százalékkal múlják felül a korábbiakat. Az áremelés nem vonatkozik a raktárkészletből rendelt autókra, amelyeket még a korábbi árfolyamon rendelt az importőr.
A Mazda is emelt, átlagosan három százalékkal – mondta kérdésünkre az egyik kereskedés értékesítője. A cég korábbi árait 253 forintos euróárfolyamon számolták ki, az új árlista 263 forinton született. Ez nem változott, bár a kurzus azóta már 268 forinton jár. Az általunk megkérdezett egyéb márkák egyelőre nem változtattak áraikon. Az egyik Toyota-kereskedésben úgy tudják, a cég elméletben az árfolyamhoz igazítja árait, ám a gyakorlatban ez nemigen érvényesül. Az értékesítő szerint az utóbbi három esztendőben ilyen okból nem változtattak az árakon. A Renault-szalon eladója szerint egy-másfél hónapos késéssel követi az importőr a kurzusváltozásokat, de eddig nem volt példa rendkívüli átárazásra. Az Opel egyik kereskedésében megtudtuk, hogy az esztendő során egyszer, év elején határozzák meg az árakat, és attól nem térnek el, csak rendkívül indokolt esetben. Ilyen lehet például az, ha az euróárfolyam eléri a 300 forintot.
Vidnyánszky Attila nyílt levele Dúró Dórának