Jön a 300 forintos benzin?

Hetek óta folyamatosan emelkedik a világpiacon a kőolaj és a finomított olajtermékek ára. Szakértők legalábbis úgy látják, a világpiaci folyamatok alapján már most háromszáz forintot kellene fizetnünk egy liter benzinért. Jövő héttől további drágulás várható.

Erdősi Csaba
2006. 04. 19. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár a „szokásos” szerdai benzináremelés ezen a héten elmaradt, nem valószínű, hogy a közeljövőben ne emelkedne Magyarországon az üzemanyagok ára. Egyes elemzők úgy látják, hogy a kőolaj jelenlegi, hetven dollár feletti hordónkénti ára már most is háromszáz forint feletti hazai benzinárat indokolna. Többféle magyarázat is született arra, hogy ennél miért fizethetünk mégis kevesebbet – egy liter 95-ösért – a benzinkutakon. Az egyik úgy szól, a Mol nem akarja, hogy a két választási forduló között az üzemanyagár kampánytémává váljon. Egy másik indoklás szerint az olajtársaság kivár, hátha megfordul a világpiaci trend. Találkozhatunk olyan elképzelésekkel is, melyek szerint a világpiaci folyamatok szigorú követésén alapuló áremelés olyan mértékben vetné vissza a hazai üzemanyag-kiskereskedelmet, ami miatt egy bizonyos lélektani határ fölé csak végszükség esetén lehet drágítani a benzinárat. Információink szerint arról van szó, hogy az olajtársaság csak a szokásos gyakorlatát követi, vagyis az árképzésnél egy-két hetes késéssel reagál a folyamatokra, figyelembe véve a régióban egyre erősebb nagykereskedelmi verseny szabta korlátokat is.
Egy liter 95-ös benzinért jelen pillanatban átlagosan 278 forintot kell fizetnünk. Ez körülbelül húszforintos lemaradást tükröz a világpiac napi árszintjéhez képest, de értesüléseink szerint nem valószínű, hogy még ebben a hónapban megközelítjük a bűvös háromszáz forintos határt. Egy körülbelül tízforintos – esetleg több lépcsőben végrehajtott – áremeléssel azonban nagy valószínűséggel szembesülhetünk a jövő héten, különösen akkor, ha a forint ismét gyengülő periódusba kerül, és nem tudja tartani a dollárhoz viszonyított árfolyamát. A drága üzemanyagot leginkább azok a vállalkozások szenvedik meg, amelyek nem tudnak spórolni a benzinnel vagy a gázolajjal. Idetartoznak például a fuvarozócégek, amelyek kénytelenek beépíteni áraikba a megemelkedett önköltséget – már ha ezt a piaci verseny megengedi számukra. Hosszú távon a magas üzemanyagár és általában a magas energiaár inflációs nyomás alá helyezi a gazdaságot, növelve a termelői árakat. Jól példázza ezt a Németországban mért index, mely szerint a megemelkedett energiaköltségek miatt az EU legerősebb gazdaságában a termelői árak márciusban 5,9 százalékkal álltak az egy évvel korábbi szint felett. Ez odakint huszonnégy éves rekordot jelent.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.