Káosz az autópálya-finanszírozásban

Továbbra sem tudni, milyen forrásból épülnek meg az idén és a jövő évben átadandó autópályák: az illetékesek egymásra mutogatnak, hivatalos állásfoglalás nincs az ügyben. Kóka János tegnap annyit közölt, hogy erre vonatkozó terve már van, részleteket azonban nem árult el. A Goldman Sachs a kormány számára kínos üzenetként értékelte a sztrádaépítés újabb kreatív könyvelését.

Szabó Eszter
2006. 04. 27. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Teljes a káosz a kormányon belül arra vonatkozóan, miből finanszírozzák az idén és a jövő évben átadandó autópályákat. A Pénzügyminisztérium a gazdasági tárca illetékességét jelölte meg az ügyben, ott azonban senki nem kívánt nyilatkozni arról, hogyan kívánják biztosítani a jelenlegi sztrádaépítések anyagi hátterét. Elhárította a felelősséget az Állami Autópálya-kezelő Zrt. is, jóllehet a társaságnak március végéig kellett volna kibocsátania a sztrádaépítés fedezetét jelentő, mintegy 600 milliárd forint értékű eurókötvényt. Winkler-Virág András szóvivő a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium kompetenciájára hivatkozva sem a kötvénykibocsátás elmaradásának okáról, sem pedig a finanszírozásról nem adott lapunknak tájékoztatást. Nem szolgált konkrétumokkal Kóka János gazdasági miniszter sem, aki a köztévé tegnapi adásában mindössze annyit közölt, tervei vannak arról, hogyan lehet autópályát építeni az államháztartási körön kívül, elképzeléseiről azonban részleteket nem árult el. Az autópálya-költségek elszámolásának esetleges újabb uniós elutasítására utalva Kóka ugyanakkor elismerte: a kormány semmi olyat nem tehet, ami megkérdőjelezné a pénzügypolitika hitelességét. Magyarországon nagyon fontos, hogy a költségvetés-politika, a pénzügypolitika hitelességét helyreállítsuk – tette hozzá.
Mindeközben tovább bonyolódott az autópálya-költségek kreatív könyvelésének ügye. A Goldman Sachs nemzetközi pénzintézet tegnap kiadott értékelése szerint a kormány számára igencsak kínos üzenetként értelmezhető, ha az EU statisztikai hivatala a tavalyi évhez hasonlóan az idén is elutasítja a sztrádaépítés költségvetésen kívül történő elszámolását. Az elemzés egyben emlékeztet: a magasabb kimutatandó hiányszám miatt nyilvánvalóvá válik, hogy a 2010-es magyarországi euróbevezetés elérhetetlen.
A jelentés szerint az idei finanszírozási tervre is komoly befolyással lehet a fiaskó, mivel a költségvetésen belüli autópálya-építést forintalapon finanszírozza a kormány, a PPP-alapú építkezést pedig a csaknem hatszázmilliárd forintot kitevő euróalapú kötvénykibocsátásból fedezték volna.
Hasonló aggályokat fogalmazott meg Török Zoltán, a Raiffeisen Bank elemzője is, aki hangsúlyozta: az autópálya-elszámolás ügyében kényszerpályán van a kormány, és valószínűleg hamarosan magasabb idei hiányszámot kell bejelentenie. Hangsúlyozta: az autópálya-építés büdzsén kívüli elszámolása már tavaly is borotvaélen táncolt, az ország érdeke ugyanakkor az, hogy a közölt deficitadatok a valós helyzetet tükrözzék.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.