Szakított korábbi hagyományaival a Mol Rt. A várható olaj-, illetve olajtermékárak témakörben rendezett tegnapi sajtóbeszélgetésükön a társaság vezetői ezúttal nem vállalkoztak arra, hogy megjósolják a benzin és a gázolaj magyarországi árának jövőbeni alakulását. A tegnap tartott helyzetértékelőn annyi azért kiderült: minden bizonnyal tartósan drága marad az olaj és az üzemanyag.
A világpiacot uraló helyzetről szólva Varró László, a társaságcsoport vezető közgazdásza elsősorban azt emelte ki, hogy a mostani állapot különbözik attól, amelyik a 2004-es nagy kiugrást okozta az árakban. Két éve a kínai gazdaság beindulása és az amerikai felpörgése okozta a kereslet hirtelen megugrását, ennek nyomán drágult az olaj. Most arról van szó, hogy bár a keresleti oldal növekedése lelassult, a kínálat még így sem képes megnyugtató módon kielégíteni a napi igényeket, s ez bizonytalanságban tartja a piacot. Ehhez adódnak azok a regionális politikai problémák, amiket sokként él meg a piac: Irakban csaknem egymillió, Nigériában félmillió, Venezuelában pedig négyszázezer hordóval esett vissza a napi kitermelés. A Katrina hurrikán tavalyi pusztítása nyomán még nem teljes mértékben állt helyre a rend az Amerikai Egyesült Államokban sem: ott háromszázötvenezer hordós a napi kiesés. Varró László úgy látja, hogy ezeken a helyeken még hosszú ideig változatlan marad a helyzet, a kedvezőtlen folyamatok hatása az elkövetkezendő másfél évben még érződni fog.
A beszélgetés egyik újságírói „slágerkérdése” természetesen az volt, meddig emelkedhet még az olajár, elérheti-e például a sokat emlegetett százdolláros hordónkénti szintet. Varró szerint tisztán közgazdaságilag nem lehet olyan modellt felállítani, amely ezt valószínűsítené. A politikai kockázatok azonban elszakíthatják az olajárat a piaci realitásoktól.
Mandiner The Man – Már Lendvai is vastagon tolja + videó















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!