Pontot kíván tenni az Agrármarketing Centrum Kht. (AMC) a 2003–2006. évi időszakban a bormarketingre fordított támogatások körül kialakult számháború végére. A kht. lapunkhoz eljuttatott, auditált beszámolók által alátámasztott kimutatása szerint a tisztán bormarketingre fordított támogatások összege 2003-ban 241,1 millió, 2004-ben közel 154 millió, tavaly 74,4 millió forint volt. Az idei tervezet pedig 85 millió forint. Ezekben az összegekben csak a tisztán bormarketingre fordított adatok szerepelnek, azok nem, ahol a bormarketing más, vegyes jellegű rendezvények és marketingakciók mellett, mintegy mellékesen szerepelt.
Pál József, az AMC ügyvezető igazgatója által jegyzett közlemény kitér arra, hogy bormarketingprogramot a borászokat képviselő szakmai szövetségek javaslatára tették be éves keretprogramjukba, s a támogatás összegét ezen esetekben lényegében saját hatáskörben, utólagos elszámolással e szervezetek használták fel teljes szakmai szuverenitással. Ez megkérdőjelezi a borászok azon állításait, hogy a bormarketingpénzeket az AMC pazarlóan használta fel. A közleményben az is olvasható, hogy a Magyar Bormarketing Kht. 2005. évi megalakulása óta marketingtevékenységet nem végez, nem tudott még döntéshozó testületet sem felállítani, ezáltal az 1,5 milliárd forint körüli – elviekben – rendelkezésre álló forrás fogadására és felhasználására jelenleg is alkalmatlan. A jövedéki adó átkonvertálása marketingtámogatássá – a borászok által önként vállalt literenkénti 8 forintos befizetésről van szó, amelyet korábban jövedéki adó címén az államnak fizettek, most pedig a Magyar Bormarketing Kht. működtetésére és céljaik megvalósítására szánják (a szerk.) – számos jogi, európai uniós és elszámolási problémát is felvet, amelyek részletezésére azonban nem kívántak kitérni az AMC szakemberei.
Jásdi István borászt, a családi borászatokat tömörítő, a bormarketing kht. egyik alapítójaként is jegyzett Vindependent elnökét meghökkentette az AMC nyilatkozata, mert elmondása szerint az AMC napokkal ezelőtt vádaskodásoktól mentes együttműködést ajánlott számukra. – A nyilatkozattól függetlenül azonban azt látni kell, hogy az AMC költségvetése az elmúlt években megfeleződött, s bár ezekből a kisebb forrásokból is juttattak pénzeket bormarketingcélokra, e tevékenységükhöz nem rendeltek hozzá semmiféle stratégiát – mondta Jásdi István.
– Ezzel szemben a bormarketing kht. olyan stratégiát akar kidolgozni, amellyel minden alapító egyetért, s azt a kht. az elkövetkezendő években képes is lesz végigvinni – szögezte le Jásdi István, hangsúlyozva, hogy a borászok által vállalt mintegy másfél milliárdos befizetés, bármennyire is szeretné azt az AMC használni, nem fog a szervezet kezelésébe kerülni. A borász úgy vélte, a jelenlegi nyilatkozat is e törekvés része, mert az AMC redukált költségvetése már annak létét is megkérdőjelezi. Jásdi István azt is hozzátette, hogy természetesen örömmel veszik, de természetesnek is tartják, hogy az AMC az állam által juttatott csökkenő forrásokból is költ a borágazat céljaira is. Mint ahogy azt is, hogy a bormarketing kht. marketingstratégiai irányelveit eljuttatják az AMC-hoz is, ha azt valamennyi tagszervezet jóváhagyta, s remélik, hogy azt az állam 2007-től a jelenleginél nagyságrendekkel nagyobb összegekkel támogatja.
Karácsony íze aranyárban – milliárdos üzlet a szaloncukor Magyarországon















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!