Amiért a Helyi Théma téma lett

Nem eladó a Helyi Théma – jelentette ki lapunknak Vitézy Tamás, az ingyenes újság tulajdonosa. A napokban felröppent a hír, miszerint többek között a Metro című, ugyancsak ingyenes lap megvásárolná a Helyi Thémát. Az értesülést Vitézy kategorikusan cáfolta, de annyit elárult: a magyarországi lapkiadásban jelen lévő multinacionális cégek jó része érdeklődik a lap iránt. A tulajdonos elmondta, hogy ez a legnagyobb elismerés, amit a lappiac kifejezhet. Hozzátette ugyanakkor: lapja mögött stabil tőke áll, ezért egy esetleges új befektető részéről stratégiai partnerséget várnak el, nem pusztán pénzt.

Bodacz Balázs
2006. 05. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Másfél éve indult a Helyi Théma, amely azóta Budapest minden kerületében eljut a lakossághoz. Immáron ott tart a vállalkozás, hogy 820 ezer jelenik meg belőle hetente. A példányszámversenyt megnyerték.
– Nem csak azt, és nem csak itt nyertük meg. A nyomtatott reklámpiacon lassan megkerülhetetlenné válhatunk. A postaládás terjesztéstől reméljük, hogy minden háztartásba eljut a lap. Minthogy az újság ingyenes, ezért a reklámbevételekre kell alapoznunk. A Szonda Ipsos felmérése szerint a kiküldött példányok átlagos olvasottsága 2,6-szeres. Vagyis a példányszámunkat ennyivel kell szorozni, hogy az olvasók számát megkapjuk. Nincs még egy lap az országban, amit ennyien olvasnak. Ezzel a magyarországi lapok piacán elsők vagyunk. Európában is csak egy-két lap akad, amely ilyen nagyságrendben jelenik meg.
– Oszlassuk el a félreértéseket: nem reklámkiadványról van szó.
– Nincs szükség félreértések eloszlatására. Akik látják a lapot, hetente mintegy kétmillióan, azok tudják: nem a reklámok közötti üres részeket töltjük ki nyúlfarknyi, érdektelen írásokkal, hanem komoly szerkesztőségi munka folyik, és a cikkek közötti területekre kerülhetnek csak a hirdetések. Ez a számok nyelvén azt jelenti, hogy legalább 60 százaléknyi szerkesztőségi tartalom mellé legfeljebb 40 százaléknyi reklám kerül. A lap a főváros minden egyes kerületében különböző, a helyi sajátosságokat szem előtt tartó tematikával jelenik meg. Az önkormányzati lapoktól persze különbözünk, hiszen érdekeket védünk. Ha rossz az út, akkor azt az önkormányzaton kérjük számon, de ez nem politika. Az élet nagy dolgai nem csak az irodákban dőlnek el. Oda kell figyelnünk a kocsmában, az orvosi rendelőben, a buszmegállóban, a játszótéren elhangzó véleményekre is. Ott kell lenni az emberek között, és róluk, nekik kell írni.
– A fogyasztói társadalom elsődleges szervezőereje a reklámpiac, a jó fogyasztó pedig alapvetően individualista. Ön pedig arról beszél, hogy közösségi értékformálásra van szükség. A hirdetésekből élő lap olyan filozófia mentén születik, amely éppen ellene hat a fogyasztási tébolynak.
– Nincs itt semmiféle ellentét. Mindenki fogyaszt ugyanis. Ettől függetlenül miért volna baj, ha egy lap értékeket is meg kíván jeleníteni? Egyébként jó hírem van: a lap éppen a közelmúltban érte el azt a szintet, hogy már eredményt produkál. A hirdetők tehát felismerték, hogy nem lehet nem kihasználni egy olyan fórumot, amivel ebben a városban remélhetőleg mindenki találkozik. Míg más, utcán terjesztett ingyenes információs újságot nem feltétlenül visznek haza az emberek, addig a mi lapunk eljut a lakásokba, mert a postaládákba kézbesítjük. Így sokkal nagyobb mértékben érjük el az embereket. Azt érezzük reklámpiaci értéknek, hogy a család minden tagja olvashatja a kiadványt.
– Már többször hallottam öntől, hogy a civil szférát kell megerősíteni, a helyi kisebb közösséget kell előtérbe helyezni. Milyen eszközöket alkalmazna?
– Maga a lap az eszköz. Minthogy a felmérések szerint hiteles és közkedvelt kiadványról van szó, ezért úgy érezzük, van lehetőség rá, hogy ezeket a tulajdonságokat a közösségépítésnek is a szolgálatába állítsuk. Elhatároztuk például, hogy francia példára meghonosítunk egy szomszédoló akciót. Ennek az volna a lényege, hogy hetente vagy havonta egyszer rákopogjunk a szomszédunkra, áthívjuk egy sörre, elbeszélgessünk vele, megismerjük kicsit. Az nem állapot, hogy egy tízemeletes panel lépcsőházában van harminc lakás, maximum száz ember, és fogalmuk sincs egymásról. Egy faluban, ahol laknak mondjuk két-három ezren, mindenki tud mindenkiről mindent. A nagyváros eltávolítja egymástól az embereket, nem véletlen, hogy ilyen helyeken a legmagasabb a depressziósok, az öngyilkosok száma. Mert senki nem szól a másikhoz egy emberi szót. Franciaországban egyébként elképesztően erős mozgalom lett a szomszédolós napok koncepciójából. A mi lapunk alkalmas lehet egy ilyen megmozdulás elindításához.
– Kicsit más vizekre eveznék, hiszen az üzlet mégiscsak üzlet. Az utóbbi napokban felröppent a hír, hogy a Helyi Théma eladósorba került. Többen azt rebesgetik, hogy éppen a Metro veszi meg. Ez esetben nyilván változna a lap hangvétele is.
– A lap nem eladó. Világosan látszódik, hogy példányszámban, az üzleti teljesítményben, az olvasottságban, az olvasói elégedettségben olyan eredményeket értek el igen rövid idő alatt a munkatársaink, amire az országban kevés példa található. Erre büszkék vagyunk. Célunk a további terjeszkedés, a délnyugat-budai agglomeráció teljes lefedése. Stratégiai partner bevonásával ez a cél könnyebben teljesíthető. A Magyarországon tevékenykedő, lapkiadással foglalkozó multicégek jó része megkeresett már bennünket különböző ajánlatokkal, mert azt ők is látják, hogy az általunk képviselt reklámpiaci lehetőségekkel kezdeni kell valamit. Az mindenkinek jó, ha a késhegyig menő konkurenciaharc helyett inkább a kölcsönös előnyöket aknázzuk ki egymás vállalkozásában. Ha tehát lesz befektető a Helyi Thémában, akkor az nem a pénze miatt lesz fontos, hanem azon egyéb piaci előnyök miatt, amelyek a lap terjeszkedését elősegíthetik. Hogy kivel kötünk megállapodást, az még kérdéses, egyelőre a tárgyalópartnereket sem kívánom megnevezni. De azt határozottan kijelentem, hogy a Helyi Théma irányvonala nem változik, a lapot nem adom el, a hirdetőink tehát biztosak lehetnek benne, hogy – éppen a stratégiai partnerségben rejlő logisztikai és egyéb lehetőségek miatt – a későbbiekben még nagyobb biztonsággal juthatnak el a célközönségükhöz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.