Apró változások, látványos eredmény

A huszonkét évvel ezelőtti első generációs Ibiza leginkább egy négykerekű, tohonya kockára hasonlított, ráadásul megbízhatónak sem volt igazán nevezhető. Ezzel szemben a legújabb, nemrégiben felfrissített generáció az előző totális ellentéte: gömbölyded, dinamikus forma, modern motorpaletta és jó minőség jellemzi.

Dér Kristóf
2006. 05. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Seat a Volkswagen konszernben a sportos családi autó szerepét tölti be; nem véletlen hát, hogy márka húzómodellje, az Ibiza legújabb generációja igen sportosra sikeredett, ráadásul a mostani ráncfelvarrás még dinamikusabbá, még agresszívebbé varázsolta ezt a közkedvelt kisautót.
Walter De Silva eddig is gyönyörű alkotása, az Ibiza általános külső frissítése lényegében az első és hátsó lökhárítók módosításával kimerül. A márkaarculathoz igazodva ezek a lökhárítók is trapéz alakúak és rácsozottak lettek. Számtalan apróbb fejlesztést is felfedezhetünk a megújult Ibizán: a 100 lóerő feletti verziók sportos kipufogóvégei, a sportverziók egyedi visszapillantó tükrei, valamint a feliratok elhelyezése is módosult.
A belső tér talán még kevésbé változott, mint a karosszéria, ám az a néhány módosítás sokat jelent: jobb minőségűek lettek a felhasznált anyagok, valamint bővült a belső tér kárpit- és színválasztéka is. Más lett a kormánykerék és a sebességváltó gomb kialakítása, a sportverzióknál ezek ráadásul egyedi díszítést is kaptak.
Az izmos külső és belső önmagában még nem elegendő, hiszen a jó motor és a feszes futómű a sportos autók elengedhetetlen tartozékai. Ebből kifolyólag a Seat három különböző típusú felfüggesztést kínál az Ibizához, mindegyiknél az agilis futómű megteremtése volt a cél. A felfüggesztés alapja minden verziónál ugyanaz: elöl független McPherson rugóstagokat, hátul csatolt lengőkarokat találunk. Ezzel a megoldással stabilabb és könnyebb lett az autó, valamint a csomagtartótól is kevesebb helyett vesz el, ezáltal nőtt a poggyásztér mérete is. Az elektrohidraulikus kormánymű a sebességtől függően szabályozza a rásegítés erejét, a sportosabb felfüggesztéseknél ez a beavatkozás már jóval kisebb mértékű.
Bár futóműváltozatokban sem szűkölködik a megújult Ibiza, de a tízféle motor már-már a bőség zavarát kelti a vásárlókban. Az öt benzinmotor közül a leggyengébb az 1,2 literes 64 lóerővel, ezt követi az 1,4 literes 75 lóerővel, mely négyfokozatú automata váltóval is rendelhető. Az Ibiza sportos jellegéhez azonban talán az 1,4 literes benzinmotor 100 lóerős változata illik legjobban, és persze az FR-hez járó 1,8 literes, turbómotor 150 lóerővel, valamint ennek a 180 lovas verziója, ami csak a Cupra kivitelhez jár.
Dízelmotorból is ötfélét találunk az Ibiza mellkasában. Az 1,4 literes motor 70 és 80 lóerős változatban kapható, míg az 1,9 literesekből 100, 130 és 160 lóerős verzió is létezik, a két legerősebbhez ráadásul hatfokozatú manuális váltó jár. A sportos autókhoz dukáló nagy menetbiztonság terén sincs szégyellnivalója a spanyol kisautónak: az utasok biztonságát blokkolásgátló, kipörgésgátló, elektronikus menetstabilizáló, elektronikus fékerőelosztó, és akár hat légzsák garantálja.
Úgy tűnik, hogy a megújult Ibiza örökölte német apja minőségre való törekvését, és spanyol anyja latinos szenvedélyét. E két jellemző keverékéből most rendkívül jól használható autó született, amit – a sokféle motor- futómű- és felszereltségvariáns révén – bárki könnyedén a saját igényeihez igazíthat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.