Újabb elszámolási trükknek nevezték elemzők az autópálya-finanszírozás tegnap ismertetett módszerét, amely érdemben nem mérsékli a 25 tagú unióban legmagasabbnak számító magyar hiányt, csupán kreatív könyveléssel kívánja megoldani a problémát. Gazdaságkutatók szerint valószínűsíthető az új elszámolási „technika” uniós elutasítása, az Eurostat ugyanis csak bizonyos feltételek teljesülése esetén engedélyezi, hogy a sztrádaépítés költségeit a költségvetésen kívül számolhassák el a tagállamok, javítva ezzel a deficitadatokat. Az újabb brüsszeli fiaskót vetíti előre ezenkívül az is, hogy az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. többsége továbbra is állami tulajdonban maradna, márpedig az uniós előírások értelmében a szerződést piaci szereplőkkel kell megkötnie az államnak.
Ugyancsak probléma, hogy a gazdasági miniszter által ismertetett könyvelési módszer már az idei költségeket is kivenné a büdzséből, jóllehet a 2006-ra vonatkozó szerződéseket már régen megkötötte a tárca, s az építések már folyamatban vannak. A magyarországi könyvelés újabb visszautasítása esetén a 4,7 százalékos idei hiánycél a bruttó hazai össztermék 6,5 százalékára emelkedhet, amely gyakorlatilag a költségvetés felborulását eredményezi.
Barcza György, az ING Bank vezető elemzője lapunknak aggályosnak nevezte a sztrádafinanszírozás tegnap bejelentett technikáját, amely valószínűleg nem felel meg az uniós követelményeknek. Barcza szerint gondot jelent, hogy az ÁAK Zrt.-nek csupán a kisebbségi része kerülne magánkézbe. Mint fogalmazott, a most bejelentett konstrukció nem hoz érdemi változást az előző variációt jelentő sztrádakötvényhez képest. Hasonló kétségeket fogalmazott meg a tranzakcióval kapcsolatban Lányi Bence, a Raiffeisen Bank elemzője, aki hangsúlyozta: az államháztartás rendbetételére vonatkozóan a piac nem könyvelési módszereket vár el a kormánytól, hanem érdemi hiánycsökkentő intézkedéseket. Hozzátette: a múlt héten megszellőztetett, mintegy 300 milliárd forintos idei megszorítócsomag optimista várakozásokat keltett, ám az autópálya-építési kiadások most ismertetett ötlete abba az irányba mutat, hogy ismét csak adminisztratív technikával mérséklődik a deficit.
Emlékezetes, tavaly szeptemberben az EU egyszer már visszautasította a sztrádaköltségek magyar könyvelését, mert a kormány több, már forgalomba helyezett szakaszt próbált utólag a költségvetésen kívül elszámolni, feljavítva ezzel a tavalyi hiánykimutatást. Az elutasított könyvelési tranzakció a jegybank számításai szerint 70 milliárd forintos többletterhet rótt volna az államra.
Eljött az év legrövidebb napja, és ez az időjáráson is meglátszik + videó















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!