Egy újabb elszámolási trükk

Szabó Eszter
2006. 05. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Újabb elszámolási trükknek nevezték elemzők az autópálya-finanszírozás tegnap ismertetett módszerét, amely érdemben nem mérsékli a 25 tagú unióban legmagasabbnak számító magyar hiányt, csupán kreatív könyveléssel kívánja megoldani a problémát. Gazdaságkutatók szerint valószínűsíthető az új elszámolási „technika” uniós elutasítása, az Eurostat ugyanis csak bizonyos feltételek teljesülése esetén engedélyezi, hogy a sztrádaépítés költségeit a költségvetésen kívül számolhassák el a tagállamok, javítva ezzel a deficitadatokat. Az újabb brüsszeli fiaskót vetíti előre ezenkívül az is, hogy az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. többsége továbbra is állami tulajdonban maradna, márpedig az uniós előírások értelmében a szerződést piaci szereplőkkel kell megkötnie az államnak.
Ugyancsak probléma, hogy a gazdasági miniszter által ismertetett könyvelési módszer már az idei költségeket is kivenné a büdzséből, jóllehet a 2006-ra vonatkozó szerződéseket már régen megkötötte a tárca, s az építések már folyamatban vannak. A magyarországi könyvelés újabb visszautasítása esetén a 4,7 százalékos idei hiánycél a bruttó hazai össztermék 6,5 százalékára emelkedhet, amely gyakorlatilag a költségvetés felborulását eredményezi.
Barcza György, az ING Bank vezető elemzője lapunknak aggályosnak nevezte a sztrádafinanszírozás tegnap bejelentett technikáját, amely valószínűleg nem felel meg az uniós követelményeknek. Barcza szerint gondot jelent, hogy az ÁAK Zrt.-nek csupán a kisebbségi része kerülne magánkézbe. Mint fogalmazott, a most bejelentett konstrukció nem hoz érdemi változást az előző variációt jelentő sztrádakötvényhez képest. Hasonló kétségeket fogalmazott meg a tranzakcióval kapcsolatban Lányi Bence, a Raiffeisen Bank elemzője, aki hangsúlyozta: az államháztartás rendbetételére vonatkozóan a piac nem könyvelési módszereket vár el a kormánytól, hanem érdemi hiánycsökkentő intézkedéseket. Hozzátette: a múlt héten megszellőztetett, mintegy 300 milliárd forintos idei megszorítócsomag optimista várakozásokat keltett, ám az autópálya-építési kiadások most ismertetett ötlete abba az irányba mutat, hogy ismét csak adminisztratív technikával mérséklődik a deficit.
Emlékezetes, tavaly szeptemberben az EU egyszer már visszautasította a sztrádaköltségek magyar könyvelését, mert a kormány több, már forgalomba helyezett szakaszt próbált utólag a költségvetésen kívül elszámolni, feljavítva ezzel a tavalyi hiánykimutatást. Az elutasított könyvelési tranzakció a jegybank számításai szerint 70 milliárd forintos többletterhet rótt volna az államra.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.