Hárommillió forintos bírság a Volánnak

Putsay Gábor
2006. 05. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Napokon belül megjelenik az Európai Unió hivatalos közbeszerzési lapjában az a két Volán-autóbusz-tender, amit még márciusban függesztett fel a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDb). A járműbeszerzési pályázatot bonyolító Autóbusz-Invest Kft. 12 méteres, illetve 13,5 méteres kategóriában hirdetett új pályázatot. A Közbeszerzési Értesítőben megjelentek szerint – mint arról az MTI beszámolt – az egyik tender esetében kettő, utóbbiban egymillió forintra bírságolta meg a KDb az Autóbusz-Investet. Információink szerint az újabb Volán-autóbusz-tenderen a jelentkezők június 29-ig tehetnek ajánlatot a szólójárművek szállítására, az Autóbusz-Invest pedig 30 napon belül hirdethet eredményt.
Az ügy előzménye, hogy központosított közbeszerzésen 23 Volán-társaság megbízásából három kategóriában 115 darab 12 méteres, 62 darab 13,5 méteres szóló, illetve 42 csuklós, azaz összesen 219 autóbusz beszerzésére hirdetett pályázatot idén februárban az Autóbusz-Invest. A tendert azonban még az ajánlattételi határidő előtt megtámadta a KDb-nél a 12 méteres kategóriában a Scania Hungária Kft. a Közép-európai Bus Holding Kft.-vel együtt, a 13,5 méteres kategóriára kiírt tender ellen pedig diszkriminációra hivatkozva a Scania nyújtott be jogorvoslati kérelmet. Ezt követően semmisítette meg a KDb az ajánlattételi dokumentációkat, s bírságolta meg és egyben kötelezte új pályázat kiírására az Autóbusz-Investet. A csuklós járművek beszerzésére meghirdetett tendert viszont tovább folytathatták, a kiíró tájékoztatása szerint a négy ajánlattevővel jelenleg tárgyalások zajlanak.
Az autóbusztenderrel kapcsolatban a kifogások leginkább a járművek hosszát, illetve azok padlómagasságát illetően érkeztek a KDb-hez. Az Autóbusz-Invest ugyanis az egyik esetben 11,8–12,2 méter közötti, a másikban 13,1–13,5 méteres autóbuszok legyártására, illetve szállítására kért ajánlatot. A bírálók szerint ezt indokolatlanul tette, hiszen a piacon bizonyos cégek ugyanezekben a kategóriákban ettől kissé eltérő járműveket gyártanak, viszont ugyanazokkal a paraméterekkel rendelkeznek, mint amikre a Volán-társaságoknak szükségük van. Eltérők voltak az álláspontok a járművek padlómagasságáról. A kiíró 50–80 centiméter magas normál padlómagasságú járművek szállítását határozta meg, a Scania ugyanakkor azzal érvelt, hogy a gyártók többsége alacsony padlós buszok előállítására rendezkedett be.
Másrészt viszont figyelembe kell venni a 2010-ben hatályba lépő esélyegyenlőségi törvényt, az akadálymentes közlekedést pedig elsősorban az alacsony padlós autóbuszokkal lehet lebonyolítani.
A Volán-busz-tender miatt kezdte meg autóbuszok sorozatgyártását a győri székhelyű Kravtex, ám a cég a pályázat elhúzódása miatt időközben leállította az összeszerelést a mosonmagyaróvári üzemben.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.