Napokon belül megjelenik az Európai Unió hivatalos közbeszerzési lapjában az a két Volán-autóbusz-tender, amit még márciusban függesztett fel a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDb). A járműbeszerzési pályázatot bonyolító Autóbusz-Invest Kft. 12 méteres, illetve 13,5 méteres kategóriában hirdetett új pályázatot. A Közbeszerzési Értesítőben megjelentek szerint – mint arról az MTI beszámolt – az egyik tender esetében kettő, utóbbiban egymillió forintra bírságolta meg a KDb az Autóbusz-Investet. Információink szerint az újabb Volán-autóbusz-tenderen a jelentkezők június 29-ig tehetnek ajánlatot a szólójárművek szállítására, az Autóbusz-Invest pedig 30 napon belül hirdethet eredményt.
Az ügy előzménye, hogy központosított közbeszerzésen 23 Volán-társaság megbízásából három kategóriában 115 darab 12 méteres, 62 darab 13,5 méteres szóló, illetve 42 csuklós, azaz összesen 219 autóbusz beszerzésére hirdetett pályázatot idén februárban az Autóbusz-Invest. A tendert azonban még az ajánlattételi határidő előtt megtámadta a KDb-nél a 12 méteres kategóriában a Scania Hungária Kft. a Közép-európai Bus Holding Kft.-vel együtt, a 13,5 méteres kategóriára kiírt tender ellen pedig diszkriminációra hivatkozva a Scania nyújtott be jogorvoslati kérelmet. Ezt követően semmisítette meg a KDb az ajánlattételi dokumentációkat, s bírságolta meg és egyben kötelezte új pályázat kiírására az Autóbusz-Investet. A csuklós járművek beszerzésére meghirdetett tendert viszont tovább folytathatták, a kiíró tájékoztatása szerint a négy ajánlattevővel jelenleg tárgyalások zajlanak.
Az autóbusztenderrel kapcsolatban a kifogások leginkább a járművek hosszát, illetve azok padlómagasságát illetően érkeztek a KDb-hez. Az Autóbusz-Invest ugyanis az egyik esetben 11,8–12,2 méter közötti, a másikban 13,1–13,5 méteres autóbuszok legyártására, illetve szállítására kért ajánlatot. A bírálók szerint ezt indokolatlanul tette, hiszen a piacon bizonyos cégek ugyanezekben a kategóriákban ettől kissé eltérő járműveket gyártanak, viszont ugyanazokkal a paraméterekkel rendelkeznek, mint amikre a Volán-társaságoknak szükségük van. Eltérők voltak az álláspontok a járművek padlómagasságáról. A kiíró 50–80 centiméter magas normál padlómagasságú járművek szállítását határozta meg, a Scania ugyanakkor azzal érvelt, hogy a gyártók többsége alacsony padlós buszok előállítására rendezkedett be.
Másrészt viszont figyelembe kell venni a 2010-ben hatályba lépő esélyegyenlőségi törvényt, az akadálymentes közlekedést pedig elsősorban az alacsony padlós autóbuszokkal lehet lebonyolítani.
A Volán-busz-tender miatt kezdte meg autóbuszok sorozatgyártását a győri székhelyű Kravtex, ám a cég a pályázat elhúzódása miatt időközben leállította az összeszerelést a mosonmagyaróvári üzemben.
Ez nem a szokásos fővárosos kvíz















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!