Kilenc hónappal korábban a tervezettnél, szombaton befejeződtek Kínában a világ legnagyobb vízi erőműve, a Három szurdok gát építési munkálatai Hubei tartományban – jelentette a kommunista ország hivatalos hírügynöksége, a Xinhua. Az elmúlt hetekben gőzerővel folyt a munka, hiszen a kivitelezők már korábban megígérték, hogy május 20-ra készen lesznek. Ezért az utolsó szűk két hétben az építőmunkásoknak még háromezer köbméter betont kellett az építménybe dolgozniuk, hogy elkészülhessen a 2309 méter hosszú és 185 méter magas duzzasztómű. A kínai vezetők előszeretettel emlegetik úgy a vállalkozást, mint egy új nagy fal építését. A Jangcéra, az ázsiai ország első számú, a világ harmadik legnagyobb folyójára nyolcvan éve megálmodott és 1993 óta épülő erőmű egyelőre csak részlegesen állt üzembe: még több generátort be kell szerelni a helyére, így a létesítmény majd csak 2009-ben működhet teljes kapacitással – emlékeztetett a BBC. Akkor a huszonhat turbina több mint 18 ezer megawatt teljesítményt tud majd leadni. Összehasonlításképp: a világ második legnagyobb duzzasztóművének, a brazil–paraguayi összefogással épített Itaipunak csak 12 600 megawatt a teljesítménye.
Nemzetközi szakértők több ízben bírálták a 22 milliárd dolláros beruházást, mert szerintük a Három szurdok gát túl sokba került, miközben a környezetnek is nagy árat kellett fizetnie megvalósulásáért. A táj átformálásának mértékét jól jelzi, hogy csaknem kétmillió embert kellett kiköltöztetni otthonából, a munkálatok ideje alatt pedig több száz munkás vesztette életét.
Eltitkolták a bányabalesetet. Napok óta a tárnák foglya negyvennégy vájár, miután víz árasztott el egy szénbányát Kínában. A Shanxi tartományban még múlt hét közepén történt balesetet a bánya vezetői eddig titkolták. Először annyit jelentettek csupán, hogy öt vájár a mélyben rekedt. Hét végre derült ki, hogy a szerencsétlenség idején 145 munkás dolgozott a járatokban: százegynek sikerült a felszínre menekülnie, negyvennégy társuknak viszont nem. Róluk egyelőre semmit nem lehet tudni, azt sem, hogy életben vannak-e. Megmentésükön állítólag kétszáz tagú mentőalakulat fáradozik. Az üzem vezetői közül kilencet őrizetbe vettek, a bánya igazgatója elmenekült, őt keresik a rendőrök – jelentették be tegnap a helyi hatóságok. Hogy elejét vegyék a kéretlen nyilatkozatoknak és kínos kérdéseknek, a vezetők a balesetet szenvedett munkások családjait autóbuszokkal Belső-Mongóliába szállíttatták.
Amerikai blokád alatt maradnak a venezuelai olajszállító hajók















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!