Kettő a magyar igazság: Audi és Suzuki

2006. 05. 03. 16:56
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár Magyarország nem az európai autógyártás központja, igazából nincs okunk a panaszra, hiszen az Audi és a Suzuki összeszerelő, illetve motorgyártó vállalata mellett a hazai feldolgozóipar is bekerült az autógyártás globális vérkeringésébe. Egyébként az említett világcégek két új magyarországi modelljével bővül a termékpaletta.
Tavaly ünnepelte százéves múltját a hazai autógyártás, amely a rendszerváltozás utáni magyar gazdaság egyik legdinamikusabban fejlődő alágazata lett. Olyannyira, hogy a magyar gazdaság fejlődése szempontjából kimagasló jelentőségű a döntően multinacionális tulajdonú cégek által végzett feldolgozóipari tevékenység, a gépgyártás és természetesen az autógyártás. Néhány ilyen vállalkozás termeli meg az exportra kerülő termékek több mint felét, és fizeti be az adónak is több ötven százalékát. Ha áttekintjük az adatokat, joggal érezhetjük úgy, hogy Magyarország is bekerült az autógyártás globális vérkeringésébe.
A kilencvenes években három világmárkát – Audi, Opel és Suzuki – gyártó cég működtetett összeszerelő, illetve motorgyártó üzemet hazánkban. Az Audin és az Opeleket előállító General Motorson kívül a Suzuki választotta letelepedése színhelyéül hazánkat. A felsoroltak közül a General Motors Szentgotthárdon eredetileg az első generációs Astra autókat, illetve Opel-motorokat és -hengerfejeket gyártott. Az autógyártás befejezése után 1998-tól a motor-, hengerfejgyártás kiegészült sebességváltók előállításával is. Töretlen a lendület a Suzuki esztergomi gyárában. Hiroshi Tsuda, a Suzuki elnöke az új modell, az SX4 bemutatóján elmondta: a Magyar Suzuki Rt. megalapítása óta több, mint tízszeresére nőtt a gyártott gépkocsik száma. Tavaly 267 ezer gépkocsit értékesített Európában a Suzuki, ezek fele Magyarországon készült. Az új modellből az idén 60 ezer darabot gyártanak, kétharmaduk Suzuki márkajelzéssel SX4 néven, egyharmaduk a Fiat emblémájával, Sedici felirattal kerül ki a gyárból. Idevonatkozó friss információ, hogy az új esztergomi autótípusból a gyár nem tudja kielégíteni a megrendeléseket. Noha a gyártás március elején kezdődött, egy hónap alatt 6700 autót szállítottak a kereskedőkhöz. Egyébként a Suzuki Motor Corporation gyáraiban másfél millió személygépkocsi készül évente. Ezzel a cég a világ huszadik, Japán ötödik legnagyobb autógyártója, a kiskocsik kategóriájában azonban világelső. A Suzuki a világ 163 országában van jelen, 28 vegyesvállalattal közvetlenül vagy értékesítési hálózata révén. A győri Audi Hungaria Motor Kft. 24 százalékkal több motort gyártott az első negyedévben, mint az előző év azonos időszakában – tájékoztatott a cég képviselete. Az idei év első három hónapjában közel 494 ezer motor gördült le a gyártószalagról. Nagy számban készültek egyebek között négyhengeres adagolófúvókás dízelmotorok és négyhengeres, direkt befecskendezési technikával készített úgynevezett FSI benzinmotorok turbófeltöltővel. A 22 motorcsalád több mint 350 variánsát az Audi, a Volkswagen, a Seat és a Skoda márkákba építik be. Az eredmény Thomas Faustmann, a cég ügyvezetésének elnöke szerint az optimális termékválasztéknak tulajdonítható. Az Audi közleménye alapján az év első negyedévében több mint 3100 Audi TT Coupét és Roadstert szereltek össze. Az új Audi TT modell sorozatgyártásának megkezdéséhez szükséges előkészületek az utolsó fázisban vannak. Az új luxusautó világpremierjét nemrég tartották Berlinben, és a sorozatgyártása is hamarosan megkezdődik, ugyancsak Győrött.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.