Leépülő közúthálózat

Nem csak az országos főútvonalak műszaki színvonala romlik, a 23 ezer kilométer hosszú mellékúthálózaton is tarthatatlan a helyzet, fenntartására és fejlesztésére sem jut elegendő forrás. Kizárólag hazai forrásból jelenleg mindössze 6,7 kilométer hosszú alsóbbrendű út felújítását finanszírozza az Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóság (Ukig) az útpénztárból.

Putsay Gábor
2006. 05. 16. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Beszakadt a fél útpálya a Vas megyei Szentgotthárd–Máriaújfalu–Apátistvánfalva közötti alsóbbrendű út egy szakaszán, ahol jelenleg a forgalom is szünetel. Ezen az úton menetrend szerinti autóbuszjáratok is közlekednek. Az országos hálózat részét képező utat a Magyar Közút (MK) Kht. tartja fenn; a nem mindennapi eseményt a májusi heves esőzésekkel indokolják az illetékesek. Lapunk érdeklődésére Házi Katalin, az MK Kht. kommunikációs igazgatója közölte, hogy az útnak e szakasza hegyoldal mellett halad, és a lezúduló nagy mennyiségű csapadék aláásta a pálya egy részét, ezáltal a közút fele 20 méter hosszon leszakadt. Közölte: szó sincs arról, hogy rosszul lenne karbantartva az út, ilyen eset már történt másutt is. A kht. szakemberei jelenleg talajmechanikai vizsgálatokat tartanak, ezt követően hozzák rendbe az utat. A közutas szakmában jártas, neve elhallgatását kérő szakértő viszont lapunknak úgy nyilatkozott, ilyen szintű pályasüllyedésre az elmúlt 15 évben nem volt példa a hazai úthálózaton. Mint elmondta, ezt az esetet nem lehet egyszerűen az időjárás viszontagságaival indokolni. Ha alsóbbrendű főútról van is szó – tette hozzá –, a fenntartási munkák nagy odafigyelést igényelnek, a szükséges fejlesztésekre viszont nem csak ebben a megyében nem jut forrás.
Az Ukig tájékoztatása szerint az országos mellékúthálózaton jelenleg 200 kilométeren zajlanak felújítási munkálatok. A 23 ezer kilométer hosszúságú mellék-, illetve alsóbbrendű utak még a folyamatosan romló főúthálózatnál is lényegesen rosszabb állapotúak. Ennek ellenére idén az útpénztárból a karbantartási és üzemeltetési munkákon kívül döntően a főúthálózat fejlesztésére jut pénz, valamint azok a beruházások jelentősek, amelyek az autópálya-hálózat építéséhez kapcsolódnak. A mellékúthálózat egyes szakaszainak a felújítása szinte kizárólag az Európai Unió támogatási alapjaiból – ROP, KIOP, kohéziós alap, ISPA, PHARE – történik. A munkálatok esetében általában tízszázalékos az útpénztár, illetve az önkormányzatok hozzájárulása. Az Ukig az útpénztárból jelenleg egy 3,2, illetve egy 3,5 kilométer hosszú mellékút felújítását finanszírozza, ezekhez a projektekhez 2006-ban 700 millió forintot biztosít. E két útszakasz Tiszaújvárost köti össze az M3-as autópályával. Értesüléseink szerint még mindig nem egyezett meg az Ukig a Nemzeti Autópálya Zrt.-vel arról, hogy a fejlesztéseket illetően mely beruházások tartoznak az autópálya-társasághoz, így a tervezett projektek esetében a közbeszerzések sem kezdődtek meg.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.