Levegőben lóg a nemzeti légitársaság eladása

A Malév konszolidációja folyamatban van, emelkedik a forgalom, viszont üzemi szinten nem nyereséges a cég. A légitársaság eladása továbbra is szerepel a kormány tervei között, az eddigi három sikertelen kísérlet azonban óvatosságra inti a főtulajdonos ÁPV-t.

Putsay Gábor
2006. 05. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár nincs napirenden a Malév Rt. privatizációs pályázatának meghirdetése, ugyanakkor a régi-új kormány továbbra sem tett le a nemzeti légitársaság értékesítéséről. A privatizáció elindítását a pénzügyminiszter terjeszti elő, és ha a kormány dönt, a főtulajdonos ÁPV Zrt. – a részvények 99,97 százalékos birtokosa – hirdeti meg a tendert. Annyi bizonyos, hogy az orosz Kras Air és a magyarországi AirBridge Rt. – amelyben Borisz Abramovics, a Kras Air vezérigazgatója 49 százalékos tulajdonos – továbbra is érdekelt a légitársaság megvételében. Abramovics az orosz sajtóban legutóbb azt nyilatkozta, ha lesz új pályázat, azon mindenképpen részt vesznek, a Malév helyzete szerinte azt kívánja meg, hogy idén júniusban hirdessék meg a pályázatot. Szakértők szerint afelől nincs kétség, hogy a kormány megpróbálja majd negyedszerre is értékesíteni a Malévet, az ÁPV viszont az eddigi sikertelen tenderek miatt óvatosabban közelíti meg ezt a témát. A piacot és a légitársaság pozícióját teljesen át kell értékelni. Tény, hogy a Malév gazdasági helyzete még mindig nem túl biztató, hiszen üzemi szinten veszteséges a cég, viszont a forgalom bővül, és a Malév márkanév egyre elismertebb az iparágban. Erről tanúskodik, hogy nemrég a szakmában a legpontosabb légitársaság címet kapta meg, a fedélzeten nyújtott szolgáltatási színvonal is az első három között van Európában. A Malév forgalmára és gazdálkodási helyzetére nézve rövid és közép távon is meghatározó lehet a Oneworld-tagság, hiszen a nemzeti légitársaság a világ egyik legnagyobb és nyereségesen működő szövetségéhez csatlakozik. Mindenképpen átértékeli a Malév piaci szerepét Ferihegy forgalombővülése és az üzemeltető Budapest Airport Rt. helyzete. Ferihegy utasforgalmából még mindig a Malév részesedése a legnagyobb. A légitársaság fejlődése és működése szempontjából ebben a piaci környezetben leginkább a konszolidációra lenne szükség.
Az orosz Kras Air viszont csak a Malévon keresztül tudna kijutni a nemzetközi, főleg a nyugat-európai piacra. A Malév mellett Ferihegy földrajzi elhelyezkedése és forgalombővülése is csábító. Oroszországban a nemzetközi repülési jogokat az Aeroflot birtokolja, így a Kras Air és az általa vezetett AirUnion légiszövetség társaságai csak olyan külföldi célállomásokat tudnak elérni, ahová a nemzeti légitársaság nem repül. Átalakulóban van az orosz légipiac is, hiszen az AirUnionhoz tartozó öt társaság egyesülni készül. Az új cégnek is AirUnion lesz a neve, amelyben az állam 42,2 százalékos részesedéssel rendelkezne, és az Abramovics testvéreké marad a többségi tulajdon.

Egymillió utas. Az idei egymilliomodik utas vette igénybe tegnap a Malév szolgáltatásait, ezt az utasforgalmat a cégnek 2005-höz képest egy hónappal korábban sikerült produkálnia.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.