Elutasítják az érintett szakszervezetek az országos közszolgálatot ellátó közlekedési társaságoknak az SZDSZ részéről felvetett privatizációját. A mindhárom cégnél jelen levő Autonómok elnöke szerint a kormányprogramban vissza kell szorítani az SZDSZ „minden eladó, neoliberális törekvéseit”. Borsik János elmondta, hogy a miniszterelnökkel a közelmúltban történt találkozóján Gyurcsány Ferenc nem osztotta a MÁV privatizációjának tervét – igaz, a vasúttársaság és a Volán működésének harmonizációját elképzelhetőnek tartotta. Borsik egyaránt visszautasította a BKV, a MÁV, a Volán, valamint a Magyar Villamos Művek privatizációját.
A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének elnöke tudomása szerint csak a teherszállítással foglalkozó MÁV Cargo lehetséges privatizációja merült fel. Gaskó István elutasította ezt a részleges magánosítást, már csak azért is, mert – mint közölte – Kóka János gazdasági miniszter a szakszervezetek részéről korábban úgy szerezte meg a Cargo megalapításához a támogatást, hogy kizárta a privatizáció lehetőségét. Az érdekvédő elmondta, felvetődött, hogy magántőke bevonásával a személyszállítást is több részre bontanák, de ezt a lehetőséget „privatizációs ámokfutásnak” nevezte.
– Tűrhetetlen, hogy a közszolgáltatást ellátó vállalatok működési helyzetének valós bemutatása helyett, a közvéleményt megtévesztő információkkal készítik elő a politikai döntéseket – olvasható a Vasutasok Szakszervezete közleményében. A szervezet ebben rámutat: az állam által megrendelt közszolgáltatásokról a mai napig nem született meg a vasúttársaság és az állam közötti szerződés, noha ezt a vasúti törvény is előírja. Jelenleg az állam nem téríti meg az általa megrendelt vasúti közszolgáltatás költségeit. A munkavállalói képviselet elutasítja a „közszolgáltató vállalatok évek óta tartó tudatos leépítését”. Valamennyi szakszervezet hangsúlyozta, hogy az állam nem vonulhat ki közszolgáltatásokból.
Ellenzéki érvek. Márton Attila, a Fidesz országgyűlési képviselője Kóka János SZDSZ-es gazdasági miniszter múlt heti, a közszolgáltatók eladását sürgető nyilatkozatára akkor úgy reagált: a Volán- vállalatok privatizációja esetében számolni kell azzal, hogy megszűnnek a kis kihasználtsággal működő kistelepülési járatok, hiszen a befektetőnek nem éri majd meg ezeket működtetni. A vasút esetében külföldi példák azt mutatják, hogy ahol privatizálták a személyszállítást, például Nagy-Britanniában, ott most szeretnének visszaállamosítani, mert nagyon nagy mértékű díjemelés következett be – mutatott rá. Márton Attila végképp elfogadhatatlannak nevezte, hogy a MÁV jelenleg nyereséges területeit, például az árufuvarozást privatizálják, míg a vállalat kevésbé jövedelmező, vagy a veszteséges részei az állam nyakán maradjanak.
Hiába próbálkozik Magyar Péter, a külhoni magyarokat nem lehet átverni















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!