Nem tetszik Kóka terve

A közlekedésben érintett szakszervezetek nemet mondanak a MÁV, a Volán és a BKV tervezett privatizációjára. Az érdekvédők szerint a kormány nem vonulhat ki a közszolgáltatások mögül, és visszautasítják az ilyen vállalatok „évek óta tartó tudatos leépítését”. Borsik János szükségesnek tartja az SZDSZ neoliberális törekvéseinek visszaszorítását.

Bákonyi Ádám
2006. 05. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elutasítják az érintett szakszervezetek az országos közszolgálatot ellátó közlekedési társaságoknak az SZDSZ részéről felvetett privatizációját. A mindhárom cégnél jelen levő Autonómok elnöke szerint a kormányprogramban vissza kell szorítani az SZDSZ „minden eladó, neoliberális törekvéseit”. Borsik János elmondta, hogy a miniszterelnökkel a közelmúltban történt találkozóján Gyurcsány Ferenc nem osztotta a MÁV privatizációjának tervét – igaz, a vasúttársaság és a Volán működésének harmonizációját elképzelhetőnek tartotta. Borsik egyaránt visszautasította a BKV, a MÁV, a Volán, valamint a Magyar Villamos Művek privatizációját.
A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének elnöke tudomása szerint csak a teherszállítással foglalkozó MÁV Cargo lehetséges privatizációja merült fel. Gaskó István elutasította ezt a részleges magánosítást, már csak azért is, mert – mint közölte – Kóka János gazdasági miniszter a szakszervezetek részéről korábban úgy szerezte meg a Cargo megalapításához a támogatást, hogy kizárta a privatizáció lehetőségét. Az érdekvédő elmondta, felvetődött, hogy magántőke bevonásával a személyszállítást is több részre bontanák, de ezt a lehetőséget „privatizációs ámokfutásnak” nevezte.
– Tűrhetetlen, hogy a közszolgáltatást ellátó vállalatok működési helyzetének valós bemutatása helyett, a közvéleményt megtévesztő információkkal készítik elő a politikai döntéseket – olvasható a Vasutasok Szakszervezete közleményében. A szervezet ebben rámutat: az állam által megrendelt közszolgáltatásokról a mai napig nem született meg a vasúttársaság és az állam közötti szerződés, noha ezt a vasúti törvény is előírja. Jelenleg az állam nem téríti meg az általa megrendelt vasúti közszolgáltatás költségeit. A munkavállalói képviselet elutasítja a „közszolgáltató vállalatok évek óta tartó tudatos leépítését”. Valamennyi szakszervezet hangsúlyozta, hogy az állam nem vonulhat ki közszolgáltatásokból.

Ellenzéki érvek. Márton Attila, a Fidesz országgyűlési képviselője Kóka János SZDSZ-es gazdasági miniszter múlt heti, a közszolgáltatók eladását sürgető nyilatkozatára akkor úgy reagált: a Volán- vállalatok privatizációja esetében számolni kell azzal, hogy megszűnnek a kis kihasználtsággal működő kistelepülési járatok, hiszen a befektetőnek nem éri majd meg ezeket működtetni. A vasút esetében külföldi példák azt mutatják, hogy ahol privatizálták a személyszállítást, például Nagy-Britanniában, ott most szeretnének visszaállamosítani, mert nagyon nagy mértékű díjemelés következett be – mutatott rá. Márton Attila végképp elfogadhatatlannak nevezte, hogy a MÁV jelenleg nyereséges területeit, például az árufuvarozást privatizálják, míg a vállalat kevésbé jövedelmező, vagy a veszteséges részei az állam nyakán maradjanak.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.