Szárny nélkül az Ikarus

Annak ellenére, hogy az év elején Széles Gábor az Ikarus márkanevű autóbuszok gyártásának újraindítását jelentette be, egyelőre még a prototípus sem készült el.

Putsay Gábor
2006. 05. 03. 19:23
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Meglepően merész tervekkel állt a nyilvánosság elé 2006. február elején Széles Gábor, az Ikarus Holding elnöke, amikor bejelentette: a Műszertechnika csoport visszavásárolta az Ikarus Járműgyártó Rt.-t a Fiat csoporttól, így újból magyar tulajdonba került a márkanév, a gyár és a buszgyártási technológia. Széles többek mellett közölte, hogy a bezárt székesfehérvári üzemben hamarosan újraindulhat a termelés, évente 200–400 autóbusz készülne a gyárban részben magyar piacra, részben pedig a környező országokba. Az elnök azt sem zárta ki, hogy az éppen akkor folyamatban lévő Volán autóbusztenderen – ha konzorciumi beszállítóként is – kedvező esetben az Ikarus is részt vehet. A járműgyártás megindításának egyik feltételeként szabták egy új prototípus előállítását, ami a cég vezetői szerint akkor már készülőfélben volt, Széles Gábor március végére ígérte a bemutatását. A prototípusnak egyelőre se híre, se hamva, bár az Ikarusnál ígérik, hogy május végére készen lesz. Információink szerint különösebb újdonsággal nem áll elő az Ikarus, mivel a korábban bevált 200-as típust fejlesztik tovább, s annak elővárosi változatával rukkolnak elő – amennyiben jut elegendő pénz a fejlesztésre. Az anyagi forrás hiánya ugyanis akadálya az egész Ikarus-program újraindításának.
Értesüléseink szerint Széles Gábor jelenleg az iráni és a kínai piacra összpontosít, ezekben az országokban létesülnének összeszerelő üzemek, illetve itt kezdődne a kooperációs gyártás. Úgy tűnik, a közel-keleti országban megakadtak a tárgyalások, viszont némi remény van arra, hogy Kínában összeszerelő üzem létesüljön, már amennyiben sikerül megállapodni egy befektetővel. A távol-keleti országban évi 10 ezer darabos autóbuszgyártásról zajlanak a tárgyalások. Széles tervei között szerepel oroszországi autóbuszgyártás és -felújítás is. Oroszországban jelenleg mintegy 150 ezer Ikarus autóbusz közlekedik, abban az esetben viszont, ha az Ikarus új buszokkal szeretne megjelenni a piacon, mindenképpen típusfejlesztésre lesz szükség. Ám a konkurencia már rég megvetette a lábát azon a piacon, lényegesen korszerűbb járművekkel.
Széles Gábor szerint tradicionális hagyományai vannak a székesfehérvári autóbuszgyártásnak, ezért is ott kezdenék meg újból a termelést. Lapunk szerette volna megtudni, hol tartanak az ehhez szükséges előkészületek, ám az Ikarus elnöke mereven elzárkózik a válaszadástól.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.