Tovább késik az M6-os átadása

Március végétől havi egymilliárd forint rendelkezésre állási díjtól estek el eddig az Érd–Dunaújváros közötti sztrádát építő M6 Duna Autópálya Konzorcium német és osztrák befektetői. A sztrádát nem adták át a szerződésben rögzített határidőre, a felhozott indokokkal a szaktárca nem ért egyet. A tervek szerint június első felétől utazhatunk a sztrádaszakaszon.

Putsay Gábor
2006. 05. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lassacskán elkészül a március 31-re ígért M6-os autópálya Érd-tető–Dunaújváros közötti 58,6 kilométer hosszú szakasza, a május 31-re tervezett műszaki átadás-átvételig azonban még akad némi munka. A legutóbbi hatósági szemlén készült egy lista az elvégzendő teendőkről: még aszfaltozási munkák vannak hátra a csomópontokon, naponta 3–3,5 kilométer hoszszú szalagkorlát építése szükséges, hátravan még néhol a jelzőtáblák elhelyezése, a burkolati jelek festése, valamint a vadvédő kerítés építésének befejezése. A konzorciumnál biztosak a május 31-i műszaki átadásban, az új sztráda viszont ekkorra még nem helyezhető forgalomba. Értesüléseink szerint a Központi Közlekedési Felügyelet – abban az esetben, ha a hatóság kirendelt szakemberei az átadás-átvételkor mindent rendben találnak – június 5-én vagy 6-án adja meg az ideiglenes forgalomba helyezési engedélyt. Ezután még a gazdasági és közlekedési miniszternek is engedélyeznie kell az autópálya átadását, így a forgalom június első felében indulhat meg az M6-oson. Végleges állapotban a koncessziós szerződés szerint szeptember 30-ig kell az autópályát átadni, ám a még hátralevő munkák – növénytelepítés, pihenőhelyek kialakítása – nem akadályozhatják a forgalmat.
Igazából nem is ez okozza a beruházó és üzemeltető konzorcium német és osztrák tulajdonosainak a legnagyobb problémát, hanem az, hogy a szerződés szerinti rendelkezésre állási díjhoz már áprilisban szerettek volna hozzájutni. Ez pedig nem csekély összeg, hiszen havonta négymillió eurót, vagyis 1,05 milliárd forintot fizet az állam rendelkezésre állási díjként. Mivel a koncessziós időtartam 2006. március 31-től tart 22 évig, a kifizetés tekintetében már az induláskor két hónap mínuszba kerültek a befektetők. Az államot képviselő Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) vezetése viszont nem fogadja el a késés indokait. Ezek között szerepel a kivitelező szerint a szokatlanul zord időjárás – idén márciusban és áprilisban az esőzések és az áradások miatt több szakaszon állt az építkezés –, az építő konzorcium szerint másfél-két hónapos késést jelentett a soron kívül beiktatott régészeti feltárás, és a kisajátítás sem haladt zökkenőmentesen az állam részéről. Tetézte a problémákat, hogy a szerződésben szereplő 2,5 millió tonna kohósalak helyett eredetileg csak 750 ezret építettek be az alapokba, aminek a pótlása szintén időigényes volt. A minisztérium az időjárással kapcsolatos kifogásokat elutasította, mondván: egy rutinos kivitelezőnek ilyen körülményekkel számolnia kell. Más kérdés, hogy az M6-os projekt előkészítésekor még a Medgyessy-kormány ragaszkodott a 2006. március 31-i dátumhoz – szakemberek már akkor azt mondták, hogy ez műszakilag nehezen teljesíthető –, hiszen így a választások előtt elkészült volna a sztráda.
Az egyeztetések a felek között jelenleg is zajlanak. Megegyezés hiányában – információink szerint – a konzorcium részéről felvetődött, hogy bírósághoz fordulnak. A GKM viszont lépéselőnyben van, hiszen a beruházók meg szeretnék vetni a lábukat a magyar mélyépítőpiacon, és egy per – éppen a referenciamunkánál – a későbbi megbízatások elnyerése érdekében nem túl jó ajánlólevél. Az Érd–Dunaújváros közötti sztráda 420-430 millió euróért, azaz 110 milliárd forintért épül meg, a finanszírozási költségek miatt – a beruházás 90 százalékához bankok nyújtanak hitelt – 500 millió euróba kerül a kivitelezés. Az M6-osnál a befektetők számára a megtérülési idő 10-12 év, ebben benne van az is, hogy egy alkalommal teljesen fel kell újítani az autópályát.
Az építkezés és a túlterhelt teherautók miatt tönkrementek a környékbeli alsóbbrendű utak. Sovány vigasz az önkormányzatok számára, hogy ezeket az utakat nem az autópálya-építés kiszolgálására tervezték. A helyreállításra még nem talált megoldást sem a konzorcium, sem a beruházást megrendelő állam. A konzorcium eddig kétmillió eurót fordított a helyreállításra, ami nem oldotta meg a helyzetet. Komolyak a problémák Ráckeresztúr, Kulcs és Baracs térségében. A szaktárca tájékoztatása szerint ez ügyben is egyeztetnek a beruházóval.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.