A Oneworld előszobájában a Malév

A Malév számára lehetőség nyílt arra, hogy csatlakozzon a Oneworld légiszövetséghez. A légitársaság az első négy hónapban a növekvő forgalom ellenére a tervet meghaladó veszteséget „produkált”. Gönci János vezérigazgató lapunknak adott interjújában elmondta: a magas és változékony olajárak miatt az idén kiadási oldalon minden területet átvizsgálnak, a költségek csökkentése elsődleges. A Malév újabb üzletágak értékesítését nem tervezi – közölte.

Putsay Gábor
2006. 06. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hónap legjelentősebb eseménye volt a Malév szempontjából, hogy a British Airwaysszel (BA) kötött úgynevezett székmegosztási (code share) megállapodással a Oneworld légiszövetséghez történő csatlakozás egyik feltétele teljesült. A csatlakozás milyen előnyöket biztosít a Malévnak, illetve – főként – az utasoknak?
– A Malév számára a jelenlegi helyzetben a Oneworld-tagság az egyetlen járható út ahhoz, hogy nyereséges társaságként működjön, hiszen egy több mint 2000 repülőgépet működtető szövetségbe lép be, s a kiterjedt útvonalhálózat egyben jelentős forgalombővülést és utasszám-emelkedést jelent. A szövetség egyik vezető légitársaságával, a BA-val közös járatok üzemeltetéséről állapodtunk meg a Budapest–London útvonal vonatkozásában. A közös járatok legnagyobb előnye, hogy jelentős forgalombővülést eredményeznek: az idén áprilisban például 40 százalékkal nőtt a forgalom a madridi útvonalon, miután code share megállapodást kötöttünk az Iberiával. Az ugyancsak szövetségi tag American Airlinesszal való együttműködés nélkül nehezebben tudnánk felvenni a versenyt a Deltával a Budapest–New York légi úton. Az utasok számára elsősorban a menetrendek összehangolása jelent nagy előnyt, a korábbinál lényegesen egyszerűbben juthatnak el akár Európába, akár a tengerentúli célállomásokra.
– A BA-val kötött megállapodás egyben azt is jelenti, hogy a Malév gépei novembertől nem szállnak le London legforgalmasabb repülőterén, a Heathrow-n.
– A Malév saját géppel novembertől csak London Gatwickre közlekedtet járatot reggel és este, ami az üzleti forgalom szempontjából előnyös és meghatározó. A BA-nak három járata közlekedik Budapest Ferihegy és London Heathrow között. A Malév utasai ugyanakkor mind az öt járatra vehetnek jegyet.
– Úgy hírlik, a BA fizetett is a Malévnak a leszállási jogok átadásáért, így ez biztos nem válik hátrányára.
– A két légitársaság kölcsönösen előnyös üzletet kötött. A Malév növelni tudja a londoni forgalmát, és ami ennél is fontosabb, csatlakozik a világ egyik legnagyobb szövetségéhez.
– Annak ellenére, hogy a Oneworldnél elfogadták a Malév idei eredményeit, tudomásunk szerint még a tervhez képest is jelentős hiánnyal zárta a légitársaság az első négy hónapot. Mi ennek az oka?
– Az első negyedév a szezonális forgalom miatt valamennyi légitársaság számára kritikus időszak. Egymilliárd forinttal nagyobb az első négy havi hiányunk, mint ami a tervben szerepel. Ugyanakkor figyelembe kell venni, hogy 2,8 milliárd forinttal többet költöttünk üzemanyagra az idei első negyedévben, mint tavaly, s ez önmagában 800 millió forinttal több a tervezettnél. A dollár–euró árfolyam ebben az időszakban szintén kedvezőtlen volt a Malév számára, ám az ebből adódó több száz millió forintos hiányt később pótolni tudjuk a megkötött fedezeti ügyletekkel. A Malévnál további költségcsökkentő programot indítunk el, az olaj árának nagysága és változása miatt minden területen vissza kell fogni a kiadásokat.
– Ön több alkalommal nyilatkozta, hogy az idén már eredményes társaság lehet a Malév. A jelenlegi eredmények ismeretében mire számít az év végéig?
– A Malév árbevétele az első negyedévben 15 százalékkal nőtt, de a költségek is ilyen, vagy ezt meghaladó mértékben emelkedtek. Az eredményt illetően a Malévnél is a második és harmadik negyedév a meghatározó, ezzel együtt úgy gondolom, hogy az idén üzemi szinten még veszteséges lehet a cég, de a BA-megállapodásnak köszönhetően az adózás előtti eredmény eléri majd a nullszaldót. Hangsúlyozni szeretném, hogy a Malévnak nincsenek likviditási gondjai, és jövőre sem lesznek.
– Az üzemanyag-üzletág eladásához hasonlóan terveznek-e újabb vagyonértékesítést?
– További üzletágak értékesítése nem szerepel a Malév tervei között. A műszaki üzletágat fejlesztjük, tárgyalunk egy újabb hangár építéséről a Budapest Airport Rt.-vel, a földi kiszolgálásban pedig továbbra is erős versenytársak szeretnénk maradni Ferihegyen.
– A politika még mindig nem mondott le a Malév eladásáról. Ön szerint érdemes eladni a Malévet?
– A cég több évig működőképes, piaci értéke növekszik, véleményem szerint ugyanakkor nem célszerű hosszú távon állami tulajdonban tartani. Az értékesítés a tulajdonos feladata. Annyit viszont elmondhatok: a Malév tulajdonosi szerkezetének változása befolyásolhatja jövőnket a Oneworldben.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.