Elméletileg a jövő héten jönne létre a magyar állam és a gyorsforgalmi úthálózat fenntartását ellátó Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. között a szolgáltatási, üzemeltetési és finanszírozási szerződés – értesült lapunk. A szerződés értelmében 75 évre szóló megbízást kapna az ÁAK, amely a hálózat üzemeltetését és továbbépítését bonyolítaná, emellett biztosítaná a fejlesztésekhez szükséges forrásokat. Mindezeket az állam az éves költségvetésből térítené meg. Az ÁAK felügyeletét ellátó Gazdasági és Közlekedési Minisztériumnál (GKM) már hetek óta napirenden szerepel a szerződés aláírása.
A lebegtetés egyik indoka, hogy az Európai Bizottság állásfoglalása még mindig nem érkezett meg. Márpedig a szerződés legfőbb oka, hogy a kormány a magas hiány miatt költségvetésen kívül tudja bonyolítani az autópálya-fejlesztéseket. Az ÁAK a beruházásokhoz szükséges forrásokat a piacról szerzi meg, az első körben 1,18 milliárd euró, a következőben pedig 400 millió euró kötvény kibocsátását tervezik. A kormány már tavaly teljes egészében költségvetésen kívül akarta helyezni a fejlesztéseket, ezt éppen az EU statisztikai hivatala, az Eurostat hiúsította meg. Ezt követően határozta meg a GKM a Program- utak körét, amit piaci forrásból fejlesztenek. Más kérdés, hogy a Nemzeti Autópálya Zrt. is hitelt vesz igénybe a beruházásaihoz. A régi-új kormány ugyanis úgy építtet autópályákat, hogy nincs meg hozzá a forrás, ezért van szükség a finanszírozási trükkökre és a tervezett szerződésre. A következő lépés az ÁAK tőzsdére vitele les,z a részvénypakettek eladásából származó bevételből viszont nem finanszírozható az autópálya-fejlesztés.
Sorsdöntő lehetett a mai nap a háború lezárása szempontjából, Salvini szerint nem szabad tovább húzni a vérontást















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!