Eladná a kormány az ÁAK-t

Putsay Gábor
2006. 06. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Módosíthatja az Országgyűlés a kormány kezdeményezésére a privatizációs törvényt, azért, hogy lehetőséget teremtsen az állami autópálya-hálózat fenntartását, üzemeltetését, illetve továbbépítését biztosító Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. többségi tulajdonrészének értékesítésére. Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter korábbi bejelentésével ellentétben ez a módosítás megteremtené annak lehetőségét, hogy az állami autópálya-társaság meghatározó tulajdona kerüljön a magánszféra érdekeltségébe. A Pénzügyminisztérium előterjesztése szerint a törvény módosításával az ÁAK részvényeinek legfeljebb 25 százaléka és plusz egy szavazat maradna tartós állami tulajdonban. Kóka János a május 9-i kormányülést követően közölte, hogy az ÁAK 20–40 százalék közötti kisebbségi részvénycsomagját vinnék tőzsdére. Ismert: a kormány az autópálya-fejlesztések finanszírozását költségvetésen kívül bonyolítaná, az ehhez szükséges forrásokat a piacról szerezné meg az ÁAK. Ehhez viszont egyrészt szükség van a cég státusának átalakítására, másrészt az EU csak abban az esetben fogadná el ezt a finanszírozási megoldást, ha azt nem állami cég bonyolítja.
Az ÁAK a folyamatban levő építkezések finanszírozásához 1,18 milliárd euró értékű kötvényt bocsátana ki a londoni, illetve a luxemburgi tőzsdén. A kötvény tulajdonosai minden bizonnyal befektetési alapkezelők lesznek. Ezt megelőzően a gazdasági és közlekedési miniszter üzemeltetési szerződést köt az ÁAK-val, a cég a hálózat fenntartását, valamint a hitelek törlesztését az állam által fizetendő rendelkezésre állási díjból teljesítené. Kóka János májusban még azt közölte, hogy a kormány által támogatott finanszírozási modellel nem terhelik az idei költségvetést, a tervezett hiánycél tartható.
A részvénycsomag tőzsdei bevezetéséből 30 milliárd forint bevételt remél a szaktárca. Ezt az összeget nem autópálya-építésre, hanem a sztrádák forgalomirányítási- és utastájékoztatási berendezéseire költenék. Megoszlanak a vélemények arról, hogy az ÁAK mennyiben számít tőzsdeképes cégnek.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.