Új lendületet hozott a hazai futárexpressz csomagküldő szolgáltatók versenyében az uniós csatlakozás. Az internetes kereskedelem megjelenésével nagyságrendben nőtt a megbízható és gyors csomagküldés iránti igény. Ugyancsak a piac élénkülésének irányába hatott, hogy a postatörvény értelmében a Magyar Posta Rt.-vel egyenrangú postai szolgáltatónak minősülnek a futárszolgálatok. Ennek hatására az elmúlt időszakban sorra alakultak az új és még újabb csomagküldő cégek. A négy nagy, a TNT, a DHL, a UPS és a FedEx, valamint a magyar posta logisztikai szolgáltatások üzletága mellett jelenleg több mint százra tehető az országban csomagszállítással foglalkozó kisebb cégek száma. Ezek nagy része a fővárosban működik.
Az uniós csatlakozás hatására erősödött a hazai verseny. Ez elsősorban a tarifáknál érzékelhető: több olyan nemzetközi háttérrel rendelkező szolgáltató is jelen van a piacon, amely igen alacsony áraival nehéz helyzetbe hozza a kisebb szolgáltatókat. Mindez azonban sokak szerint csak rövid távú jelenség. Hosszabb távon a nagy cégek sem dolgozhatnak a költségszint alatt, ezért vagy kénytelenek lesznek árat emelni, vagy szolgáltatásaik színvonalából engednek.
A határok megszűnésével a megbízások száma a cégek egy részénél jelentősen mértékben emelkedett. Több megrendelésben kérnek szállítást a szomszédos országokba, ami különösen a közúti expressz rendelések számát emelte meg. A megváltozott piaci helyzetben a vállalkozások eltérő stratégiát folytatnak. Az újonnan belépő cégek döntő többsége alig néhány fővel dolgozik, s rugalmasságában bízva reméli életben maradását. A nagyok pedig a teljes szolgáltatási paletta folyamatos fejlesztésében látják a versenyben maradás zálogát. Olyan újdonságok is megjelentek már a nagyok kínálatában, mint a DHL-nél vagy a Magyar Postánál már létező internetes nyomon követés, amikor az ügyfél a világhálón láthatja, hogy éppen merre jár az általa megrendelt futár.
A kis cégek egy része inkább a piac valamelyik részletére koncentrál. A World Courier például az egyedi áruk (például biotechnológiai és kémiai alapanyagok) szállításában találta meg számítását, a Ghibli pedig logisztikai és raktározási szolgáltatásokban látja a jövőt. A szakmában a minőséget egyértelműen a gyorsaság jelenti, ugyanakkor emeli a szolgáltatás színvonalát, ha egy cég olyan „extrákra” is képes, mint például a hét végi csomagküldés, a munkaidő utáni küldeményfeladás, vagy amikor házhoz mennek a továbbítandó csomagért. A társaságok döntő többsége a feladás utáni napon kézbesíti a küldeményt. Az ügyfél azonban kérhet azonnali, másnap 9 vagy 12 óra előtti, esetleg 24 órán belüli kézbesítést is. Akinek viszont nem annyira sürgős, olcsóban is megúszhatja: 2–4 napos határidő esetén jelentős árengedményeket kaphat.
A kisebb cégek közé tartozó Road Parcel ügyvezető igazgatója, Farkas Richárd lapunknak kifejtette: a versenyben csak úgy tudnak talpon maradni, ha folyamatosan fejlesztik szolgáltatásaikat. Ma már vállalkoznak arra, hogy hipermarketekbe szállítsanak, és akár szombaton is átvesznek vagy kézbesítenek küldeményeket. Ingyenes visszáru szállításával is igyekeznek minél teljesebben kiszolgálni ügyfeleiket, amelyek döntő többsége visszatérő kis- és középvállalkozás, számuk 300–400 közé tehető. Az uniós csatlakozás óta egyre többen rendelnek szállítást a szomszédos tagországokba. De a távolabbi államok – mindenekelőtt Németország – is egyre gyakrabban szerepelnek az úti célok között. A magyar postai piac 2009-ben várható teljes megnyitása után a cég újabb nagy európai szolgáltatók hazai megjelenésére számít. Ennek jelentősége Farkas Richárd szerint azért is nagy, mert a csomagküldő szolgáltatások hazai piaca jelenleg évente 10–17 százalékkal bővül, ami néhány esztendeig még fennmarad.
A nagy multinacionális cégek előnyben vannak az árversenyben, mert könnyen ígérnek a megrendelőknek, ezzel szemben a kis magyar cégeknek már nincs miből engedni, hiszen a vezetőn kívül szinte csak a sofőrök dolgoznak náluk – állapította meg érdeklődésünkre Fári Tamás, a Sprinter ügyvezetője. A hazai kis cégek a szakember szerint csak úgy maradhatnak talpon, ha személyre szóló kiszolgálással állnak ügyfeleik rendelkezésére. A Sprinter elsősorban országos hálózatától reméli piaci szerepének megőrzését. A GLS Hungary Kft. a piaci kihívásokra korszerűsítéssel igyekszik válaszolni. Június 1-jétől csatlakoztak ahhoz a néhány uniós tagországban már működő rendszerhez, amely azonos névvel látja el és egységesíti az alapvető termékeket és szolgáltatásokat. Az egyre növekvő forgalom miatt új telephely kialakításába kezdtek. Mindennek eredményeként az exportcsomagok szállítási határidői lerövidülnek, nemzetközi forgalmukban pedig megjelenik a légi szállítási szolgáltatás is.
Uniós belépésünk után a vámhatárok lebontása és ezzel párhuzamosan a szolgáltatások fejlesztése a kézbesítési idők lerövidüléséhez vezetett. Légi expressz szállítás esetén például akár a másnap reggel 9 óra előtti kézbesítés is lehetséges – értékelték a megváltozott helyzetet a piac egyik legnagyobb hazai szereplőjénél, a DHL Express Magyarország Kft.-nél. Joseph Böröcz marketing- és kereskedelmi igazgató kifejtette: az egyre inkább teret nyerő elektronikus alapú levelezés a dokumentumok szállításával kapcsolatos forgalom növekedési ütemének lassulását eredményezte, az uniós határok megszűnésével pedig a forgalom egyre nagyobb hányada tevődik át a közútra. E tendenciát mutatja, hogy a közúti szolgáltatások növekedési üteme az elmúlt fél évben elérte a 25 százalékot. Ugyanakkor megfigyelhető, hogy egyre több high-tech vállalat helyezi Magyarországra gyártási, illetve szerviztevékenységét, e cégek a csomagküldők új partnerei lehetnek. A DHL több mint 15 ezer ügyfelének döntő többsége kis- és közepes vállalat, valamint magánszemély. A csomagküldő vállalkozás tapasztalatai szerint a vásárlási szokásokat inkább a konkrét igény, mint a vállalati méret határozza meg.
Trump olyant tesz, amire három évtizede nem volt példa















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!