Kamionoktól tartanak a káliak

Kamiondübörgés verheti fel a Balatoni Nemzeti Parkhoz tartozó Káli-medence csendjét, ha bányanyitási engedélyt kap az a cég, amely évente 200 ezer tonna mészkő kitermelését tervezi Balatonhenyén – állítják a helyi környezetvédők. A balatonhenyeiek falugyűlést szerveztek, hogy együttes erővel tiltakozzanak a régi bánya megnyitása ellen.

Munkatársunktól
2006. 06. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Huszonhét tonnás kamionok düböröghetnek keresztül a Balatoni Nemzeti Parkhoz tartozó Káli-medencén a környezetvédők szerint, ha sikerül megvalósítania a terveit egy cégnek Balatonhenye határában. A Promo-Media Network Kft. egy régi kőbánya megnyitását tervezi a környéken, ahonnan évente 200 ezer tonna mészkövet szállítanának el, feltehetőleg a közeli autópálya-építésekhez. A bánya korábban használt gépeit Zarándok János bányavállalkozó vásárolta meg, aki az Orbán-kormány idején éppen egy kőszállítási üzlet miatt keveredett üzleti vitába Orbán Győzővel, a volt miniszterelnök édesapjával.
A vállalkozó nincs üzleti kapcsolatban a Promo-Media Network Kft.-vel, de a helyiek feltételezik, hogy nem csupán ez a kis cég állhat a tervezett bányaüzlet mögött. A Promo-Media Network Kft. fő tevékenysége ugyanis korábban a hirdetés volt, a mészkőbányászatot csak a balatonhenyei bányajog megvásárlása előtt két nappal vette fel a tevékenységei közé.
A bányászathoz előzetes hatástanulmányt is készíttetett a Promo-Media Network Kft., amelyben természetesen azt állítják a szakértők, hogy a tervezett tevékenységük nem jár környezetszennyező hatással. A cég a szállításhoz új közutat kíván építeni, amelynek használatával a közeli falvakat el lehetne kerülni. A kamionokat Balatonhenye és Monoszló között vezetnék el az új úton a 71-es főútra, Balatonszentgyörgyig.
A tervezett út engedélyezési eljárása és megépítése azonban hosszú időt vesz igénybe, a bánya megnyitását viszont már augusztusra tervezik. Amennyiben viszont a jelenlegi közutat kívánják használni, akkor a községi belterületeken haladhatnak át a kamionok. Ez az útvonal a Káli-medence kellős közepén, természetvédelmi területen vezeti át a forgalmat. A zöldek szerint aggasztó belegondolni abba is, hogy milyen következménnyel járhat a Balatoni Nemzeti Park területén egy útépítés.
A környezetvédelmi engedélyezési eljárásba ügyfélként bejelentkezett a Káli-medence Természetvédő Társaság, a Balaton-felvidéki Nemzeti Park igazgatósága és a Védegylet is. A természetvédők arra kérik a Közép-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőséget, hogy utasítsa el a tervezett bányanyitást. Balatonhenye és a szomszédos Monoszló polgármesterei szintén a bánya megnyitása ellen foglaltak állást, és népszavazás kiírását helyezték kilátásba. Az viszont kérdés, hogy a helyiek megvétózhatják-e az engedélyezést, hiszen a bányászni kívánó társaság hatástanulmányában az szerepel, hogy káros hatás legfeljebb a bányától számított 677 méteres körzetben érheti a környezetet, ahol nincs egy balatonhenyei lakóingatlan sem. A bányanyitás ellen tiltakozó helyiek június 23-ra falugyűlést szerveztek a balatonhenyei kultúrházba, ahová meghívták a hatóság képviselőit is.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.