Kóka János elhárítja a felelősséget

Putsay Gábor
2006. 06. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ugyan megpróbálta az Orbán-kormányra terhelni a felelősséget a hazai közúthálózat botrányos állapota miatt Kóka János, a gazdasági és közlekedési tárca vezetői posztjának várományosa kedden az országgyűlési bizottsági meghallgatáson, ám a régi-új miniszter eme kijelentése nem fedi a valóságot. Kóka János miniszterjelölt az autópályákon kívüli utakkal kapcsolatban azt közölte, hogy az elmúlt évtizedekben az elmaradt fejlesztések miatt 1000-1100 milliárd forint hiányzik a közúthálózatból. Ezt a hiányt szerinte alapvetően az okozta, hogy az Orbán-kormány megszüntette az útalapot, a következő kabinetek pedig már nem tudták pótolni a forrásokat. A szaktárca vezetőjének abban ugyan igaza van, hogy az útalap – amiből a közúthálózat és az autópályák fenntartását, illetve fejlesztését finanszírozta az állam – 1999-ben szűnt meg, ám azt 2000-ben felváltotta az Útfejlesztési és -fenntartási célelőirányzat (ÚFCE). Míg 1998-ban 105,8 milliárd forint jutott az országos úthálózatra – és az az évi autópálya-építésre –, addig 1999-ben 83,1, 2000-ben pedig 80,5 milliárd forint. A változást az jelentette, hogy az autópálya-fenntartási forrásokat a kormány átcsoportosította az 1999-ben megalakult Állami Autópálya Kezelő Közhasznú Társasághoz, a fejlesztés, az előkészítés és a tervezés pedig a Nemzeti Autópálya Rt.-hez került, így az ÚFCE forrásait a közutakra használta fel a közlekedési tárca, de az ilyen célú ráfordítások alapvetően nem csökkentek. Az autópálya-fejlesztések felgyorsulásával 2001-ben csökkent 63,6 milliárd forintra az ÚFCE kerete, azonban ekkor is jelentős beruházásokat eszközöltek a hazai úthálózaton. Ezzel szemben 2002-ben, amikor is 170 kilométer nyomvonalon épültek sztrádák, 77,6 milliárd forint jutott közútfejlesztésre és fenntartásra. A szocialista–liberális kormányzat első teljes évében, 2003-ban 56,3 milliárd forint jutott útfejlesztésre, igaz, akkor is jelentős forrásokat használtak fel – még a büdzséből – autópálya-építésre. Kóka János arról már nem szólt, hogy 2004-ben és tavaly a kormányzati megszorító intézkedések miatt az előirányzathoz képest tíz százalékkal csökkentették az ÚFCE keretét, és ezt részlegesen csak 2004-ben egészítették ki.

Vasárnap átadják az M6-ost. Megkapta az ideiglenes forgalomba helyezési engedélyt a Központi Közlekedési Felügyelettől – a szaktárcától várhatóan ma – az M6 Duna Autópálya Koncessziós Rt., így vasárnap átadják az Érd-tető–Dunaújváros között megépült 58,6 kilométer hosszú sztrádát. A szakaszon a kiegészítő munkák 2006. szeptember 30-ig fejeződnek be. (P. G. I.)

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.