Ugyan megpróbálta az Orbán-kormányra terhelni a felelősséget a hazai közúthálózat botrányos állapota miatt Kóka János, a gazdasági és közlekedési tárca vezetői posztjának várományosa kedden az országgyűlési bizottsági meghallgatáson, ám a régi-új miniszter eme kijelentése nem fedi a valóságot. Kóka János miniszterjelölt az autópályákon kívüli utakkal kapcsolatban azt közölte, hogy az elmúlt évtizedekben az elmaradt fejlesztések miatt 1000-1100 milliárd forint hiányzik a közúthálózatból. Ezt a hiányt szerinte alapvetően az okozta, hogy az Orbán-kormány megszüntette az útalapot, a következő kabinetek pedig már nem tudták pótolni a forrásokat. A szaktárca vezetőjének abban ugyan igaza van, hogy az útalap – amiből a közúthálózat és az autópályák fenntartását, illetve fejlesztését finanszírozta az állam – 1999-ben szűnt meg, ám azt 2000-ben felváltotta az Útfejlesztési és -fenntartási célelőirányzat (ÚFCE). Míg 1998-ban 105,8 milliárd forint jutott az országos úthálózatra – és az az évi autópálya-építésre –, addig 1999-ben 83,1, 2000-ben pedig 80,5 milliárd forint. A változást az jelentette, hogy az autópálya-fenntartási forrásokat a kormány átcsoportosította az 1999-ben megalakult Állami Autópálya Kezelő Közhasznú Társasághoz, a fejlesztés, az előkészítés és a tervezés pedig a Nemzeti Autópálya Rt.-hez került, így az ÚFCE forrásait a közutakra használta fel a közlekedési tárca, de az ilyen célú ráfordítások alapvetően nem csökkentek. Az autópálya-fejlesztések felgyorsulásával 2001-ben csökkent 63,6 milliárd forintra az ÚFCE kerete, azonban ekkor is jelentős beruházásokat eszközöltek a hazai úthálózaton. Ezzel szemben 2002-ben, amikor is 170 kilométer nyomvonalon épültek sztrádák, 77,6 milliárd forint jutott közútfejlesztésre és fenntartásra. A szocialista–liberális kormányzat első teljes évében, 2003-ban 56,3 milliárd forint jutott útfejlesztésre, igaz, akkor is jelentős forrásokat használtak fel – még a büdzséből – autópálya-építésre. Kóka János arról már nem szólt, hogy 2004-ben és tavaly a kormányzati megszorító intézkedések miatt az előirányzathoz képest tíz százalékkal csökkentették az ÚFCE keretét, és ezt részlegesen csak 2004-ben egészítették ki.
Vasárnap átadják az M6-ost. Megkapta az ideiglenes forgalomba helyezési engedélyt a Központi Közlekedési Felügyelettől – a szaktárcától várhatóan ma – az M6 Duna Autópálya Koncessziós Rt., így vasárnap átadják az Érd-tető–Dunaújváros között megépült 58,6 kilométer hosszú sztrádát. A szakaszon a kiegészítő munkák 2006. szeptember 30-ig fejeződnek be. (P. G. I.)
Orbán Viktor elárulta, mit fog tenni a karácsonyi szünetben + videó















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!