Még nincs sztrádakötvény

Tovább húzódik az autópálya-építések fedezetét jelentő, eredetileg tavaly novemberre tervezett sztrádakötvény-kibocsátás, az eddigi ígéretekkel szemben ugyanis még mindig nem született meg az állam és az Állami Autópálya Kezelő Zrt. közötti szolgáltatási szerződés. A késlekedés, amelynek okairól nem kívánt nyilatkozni a szaktárca, kimutatható veszteséget okoz az államnak.

Szabó Eszter
2006. 06. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A korábbi ígéretek ellenére még mindig nem született meg az állam és az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. közötti szolgáltatási szerződés, amely előfeltétele annak, hogy végre megkezdődhessen az eredetileg tavaly novemberre tervezett, de azóta többször elhalasztott, 1,18 milliárd euró összegű sztrádakötvény kibocsátása. A tranzakció azért is fontos a kormánynak, mert ennek segítségével kívánja a költségvetésen kívül elszámolni az autópálya-építési kiadások legnagyobb részét, ezzel csökkentve – igaz, csak papíron – a büdzsé hiányát. A késlekedés kimutatható veszteséget okoz az államkasszának, az ÁAK Zrt. ugyanis a „hiánycsökkentő” könyvelés miatt arra kényszerült, hogy államilag nem garantált, azaz drágább hitelt vegyen fel. A Világgazdaság információi szerint százmillió forintos pluszkiadást jelent ezen kívül az is, hogy az ÁAK Zrt. tanácsadói az eredetileg legkésőbb novemberre tervezett kibocsátással kalkulálva tanácsadási díjat nem kértek, ám az azóta elvégzett munkáért már fizetni kell.
Ábrahám Gergely, Kóka János gazdasági miniszter szóvivője lapunknak tegnap nem kívánta részletezni a késedelem okait, csupán annyit közölt: hamarosan aláírják a szerződést. Arról, hogy ez pontosan milyen határidőt jelent, nem kívánt nyilatkozni. Úgy tudjuk, a késlekedés hátterében az áll, hogy továbbra is aggályos: a sztrádaépítés költségvetésen kívüli „kreatív” elszámolása átmegy-e az uniós szűrőn. Információink szerint a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) továbbra sem rendelkezik az EU statisztikai hivatalának erre vonatkozó hivatalos előzetes állásfoglalásával. Ha a tranzakció mégsem valósul meg, akkor az autópálya-építések teljes költségét a büdzsében kell szerepeltetni, ami jóval 10 százalék fölé viszi az idei hiányt. Ebben az esetben a kabinetnek megint egy újabb hiánycélt kellene bejelentenie erre az évre vonatkozóan.
Mint ismert, többszöri halasztás után Kóka János május elején ismertette azt az új autópálya-finanszírozási modellt, amellyel a büdzsén kívül lehet helyezni a sztrádaköltségeket. Később Felsmann Balázs, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium szakállamtitkára az autópálya-finanszírozással kapcsolatos május 17-i tájékoztatóján azt ígérte: várhatóan a következő héten aláírják a szerződést, mert már nincs nyitott kérdés.
Emlékezetes, tavaly az EU már visszautasította az autópálya-építések magyarországi könyvelését, mert a kormány több, már forgalomba helyezett szakaszt próbált utólag a költségvetésen kívül elszámolni, feljavítva ezzel a hiányadatokat. Az elutasított könyvelési manőverezés a Magyar Nemzeti Bank számításai szerint 70 milliárd forintos pluszköltséget rótt volna az államra.
A mérlegjavító próbálkozás tavaly szeptemberi elutasításakor Joaquín Almunia, az Európai Bizottság pénzügyi biztosa kételyeit fogalmazta meg a magyar statisztikai és költségvetési mutatószámok hitelességét illetően, egyben arra kérte a magyar hatóságokat, foglaljanak állást arról, hogy az Európai Unióhoz eljuttatott adataik megfelelnek-e a valóságnak.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.