Mikor ugrál a pannon puma?

Több mint egy hónap telt el a választások második fordulója óta, és mind a mai napig egyetlenegy kormányzati munkalépést nem láttunk. A munka nem az, hogy feltűrt ingujjal, nyakkendőben, zavarodottan járkál fel-alá a miniszterelnök – fogalmazott a lapunknak adott interjúban Szijjártó Péter, a Fidesz új kommunikációs vezetője. A politikus azt ígérte, hogy a Fidesz önkormányzati kampányából nem fognak hiányozni a fiatalos elemek.

Kis Ferenc
2006. 06. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hálátlan feladat most a Fidesz kommunikációs vezetőjének lenni, hiszen a párt vereséget szenvedett a választásokon, és sokat kritizálták a sikertelen kampányt. Miért vállalta el mégis a funkciót?
– Igaz, hogy ilyen nagy feladatot még soha nem kaptam. Egyrészt ez komoly kihívás számomra, minden eddiginél nagyobb az életemben. Másrészt bátran vállaltam el, mert a kampányban végig a kommunikációs vezető mellett dolgoztam szóvivőként, közvetlen közelről láttam Deutsch-Für Tamás munkáját, ezért nem teljesen új a feladat. Az ember ilyen fiatalon becsülje meg a lehetőségeit, büszke vagyok arra, hogy megkaptam ezt a felkérést, egy pillanatig sem gondolkodtam rajta, hogy visszautasítom. Korábban sem haboztam, amikor szintén kockázatos időszakban, a választási kampányban elvállaltam a szóvivőséget. Soha nem úgy gondolkodtam eddigi nem túl hosszú politikai pályafutásom során, hogy számomra mi kockázatos vagy mi kényelmes.
– Rögtön a kinevezése után kényelmetlen helyzetbe került, hiszen távozott a Fidesz sajtófőnöke, egy nappal azután, hogy ön azt nyilatkozta: Hammerstein Judit tölti be továbbra is a pozíciót. Mi változott alig 24 óra alatt?
– Egy vezető kinevezése után és az első nap mindig rendkívül hosszú. Hammerstein Judittal mindeddig korrekt viszonyban voltam, és ezután is ilyen kapcsolatban szeretnék maradni vele, ezért a köztünk lévő megállapodás alapján nem tudok és nem is akarok annál többet mondani, mint ami nyilvánosságra került: valóban közös megegyezéssel döntöttünk úgy, hogy elválnak az útjaink.
– Mit jelent pontosan a többes szám első személy: önök ketten döntöttek így, vagy a Fidesz vezérkara?
– Közösen.
– A kényelmetlenségeknél maradva, talán nem túlzás azt mondani, hogy radikális változtatásokra van szükség a Fidesz kommunikációjában. Milyen lépéseket tervez?
– Alapvetően más időszak jön, mint eddig volt, bár az is igaz, hogy ugyanúgy kampányüzemmódban kell majd működtetni a kommunikációs gépezetet. Az önkormányzati választásokra fel kell készülni, ez a kampány más jellegű lesz, mint a parlamenti választásoké. A helyzet adja azt, hogy mi az, amit tovább kell vinni. Szerintem nekem, vagy nekünk, a Fidesznek mint egésznek és a párt kommunikációjáért felelős embereinek iszonyatosan nagy a felelősségünk abban, hogy Magyarország polgárai, az összes magyar ember végre megtudhassa, hogy mi zajlik körülötte.
– Ezt eddig nem sikerült elérniük.
– Valóban, ugyanis a kormányzó erők gyakran törvénysértésekig mentek, dacára minden kérésnek, felszólításnak, törvényt sértve nem hozták nyilvánosságra az ország valós gazdasági állapotát tükröző adatokat, számokat, mutatókat. Nem mehet úgy tovább, hogy a választások után még nagyobb a bizonytalanság, mint amilyen a választás előtt volt. Ilyen Magyarországon még soha nem történt. Mint ahogy olyan sem fordult elő demokratikus országban, hogy az emberektől megtagadják annak a jogát, hogy megtudják, mi is a valós helyzet, miként alakul az ország valós gazdasági állapota, a költségvetés helyzete. Nekünk nagy a felelősségünk abban, hogy a demokrácia ilyen szintű megcsúfolásának mielőbb véget vessünk.
– Ha a kormány továbbra is ezt a politikát folytatja, nem várhatunk változást ebben, hiszen a Fidesznek ma sincs több eszköze, mint az elmúlt négy évben.
– Nyilvánvalóan a parlamenti politizálás az egyik lehetőségünk, viszont a szocialista–szabad demokrata többség minden morális érték alá megy, és bármit megenged magának, ráadásul az ellenzék egy bizonyos szeletétől, ehhez minden segítséget meg is kap. Mégis azt gondolom, hogy bár a feladat nehéz, mégsem lehetetlen.
– Az elmúlt időszakban sokan érezték úgy, hogy a Fidesz nem használ ki minden lehetőséget, amikor például kirívó törvénysértésekre kellene rávilágítani, akár nemzetközi sajtótájékoztatók összehívásával, illetve uniós intézmények figyelmének felhívásával. Várható-e valamilyen változás ezen a téren?
– Ha valaki, akkor én tudom, milyen az, ha a magyar kormányzó elit számára nem kellemes ügyet az ember felvállal és azt megpróbálja valahogyan a nyilvánosság számára hozzáférhetővé tenni. Fél évig vezettem egy olyan vizsgálóbizottságot, amelyben azt éreztem, hogy a velünk párhuzamosan futó, abszolút mondvacsinált, csak az egalizálás ürügyén létrehozott vizsgálóbizottság micsoda médiabeli előnnyel rendelkezik. Ma, ki kell mondani, a sajtóhoz való hozzájutás lehetősége jobb- és baloldali politikus számára nem egyenlő. A magyar médiahelyzet ebből a szempontból egészségtelen. Hatalmas kihívás egyáltalán a véleményünk eljuttatása.
– A magyar médiahelyzet olyan amilyen, ez nem meglepő már, de a nemzetközi nyilvánosság erejére talán jobban lehetne támaszkodni.
– Sokat nyilatkoztunk nemzetközi sajtóorgánumoknak, de én úgy látom, hogy a mai magyar politikai baloldal a külföldi sajtó nyilvánosságát akkor használja, amikor az éppen az érdekét szolgálja. Az elmúlt napokban is több nagy nemzetközi elemző szervezetnek, például az Economist Intelligence Unitnak vagy a Goldman Sachsnak jelent meg elemzése a kormányprogramról, elmondták, hogy Közép-Európában ma Magyarország jelenti a legnagyobb gazdasági kockázatot, és a kormányprogram minden konkrétumot nélkülöz, nem ad választ az euró bevezetésére, a legfontosabb gazdaságpolitikai kérdésekre. Érdekes módon a magyar sajtó jelentős szelete ezeket a tényleg tekintélyes szervezeteket most nem idézi. Bezzeg, ha a Financial Timesban megjelenik egy, a dübörgő gazdaságról és nagy jólétről szóló híradás, akkor azt mindenhol le tudja hozni.
– Beszéljünk arról, ami közvetlenül a Fideszen múlik. Többször előfordult a múltban, hogy túlságosan lassan reagáltak egyes kormányzati bejelentésekre, intézkedésekre. Ugyanakkor hiányzott a kezdeményezőkészség is, ami szintén hatékony eszköz lehet. Milyen technikákkal kíván dolgozni?
– A kommunikációs stratégia szintjén is a valóságot kell követnünk, és alkotó ellenzékként kell fellépnünk, mert erre Magyarországnak és bizony, ahogyan elnézem a magyar kormánynak is szüksége van. Gyurcsány Ferenc még nem kezdett el dolgozni. Több mint egy hónap telt el a választások második fordulója óta, és mind a mai napig egyetlenegy kormányzati munkalépést nem láttunk. A munka nem az, hogy feltűrt ingujjal, nyakkendőben, zavarodottan járkál fel-alá a miniszterelnök. Ez nem munka, ez valami egészen más, ennek a kifejtését jobb is, ha meghagyjuk másoknak.
– Itt az alkalom, hogy a Fidesz átvegye a kezdeményezést a kommunikációban.
– Ez szerintem már megtörtént, hiszen gyakorlatilag a Fidesz javaslatai már előbb megérkeztek a kormányzó pártokhoz. Sajnos a kormány erre sem mozdítja a füle botját sem. Elküldtük a költségvetési tanácsról szóló javaslatunkat, a miniszterek anyagi felelősségét illető beadványunkat, az állami-gazdasági vezetők, állami vállalatok igazgatótanácsi, felügyelőbizottsági tagjai honoráriumainak nyilvánosságra hozatalára vonatkozó tervezetünket, illetve azt a javaslatot, amely a parlamenti képviselők és más vagyonnyilatkozatra kötelezettek számára előírná az adóbevallás nyilvánosságra hozatalát. Ezekre mind a mai napig semmilyen válasz nem érkezett.
– Gyurcsány Ferenc sorra kezdeményezi az ötpárti egyeztetéseket. Látszólag intenzíven dolgozik az ügyvezető kormány.
– Ez a tárgyalássorozat egy hatalmas blöff. Ugyanis semmi másra nem jó, mint figyelemelterelésre és mellébeszélésre. Elterelik a figyelmet a lényegről, arról, hogy miért vitatják el a magyar emberektől a jogot arra vonatkozóan, hogy tudják, mi a helyzet. A másik pedig az, hogyan lehetne a jövőről beszélni akkor, amikor nem tudjuk, mi van a jelenben? Ha a kormány nem tudja vagy nem mondja meg az igazat, ha nem tudja, hogy milyen kiigazításokat és megszorításokat kell tenni, akkor miről akar konzultálni?
– Azt már hallottuk, hogy nagy a baj.
– Ez a legfontosabb kérdés, erre választ kell találnunk. Miként lehetséges egy demokráciában, hogy adott időpont – a választás második fordulója – előtt nagy a jólét, utána pedig nagy a baj? Az adott időpont előtt ugrál a pannon puma, meg dübörög a gazdaság, az adott időpont után viszont megszorításokat kell alkalmazni.
– Úgy látszik, mégis sikerül mindezt úgy beállítani a közvélemény előtt, hogy a megszorítások szükségesek, bár nem kellemesek, de ha ezt kibírjuk, akkor egy-két év múlva mindenkinek sokkal jobban megy majd. Itt az újabb kommunikációs kihívás a Fidesznek.
– Szerintem az emberek már világosan látják, hogy átverték őket, és ha ezt egyszer megtették, akkor újra megtörténhet. Persze tudom, hogy rendkívül komoly befolyása van a médiának, főként a szocialisták által kézben tartott sajtónak a közgondolkodásra, de az idő nem őket igazolja majd, mert nem lesz jobb az emberek életminősége hosszabb távon sem.
– Ahhoz, hogy ezt valóban így érezzék az emberek, a Fidesznek is hozzá kell járulnia, elsősorban a kommunikáció eszközeivel.
– Ez a nagy munka, ez a kihívás, erre vállaltam el a felkérést.
– Hamarosan lehetősége nyílik élesben „vizsgáznia”, az őszi önkormányzati választásokon ugyanis kiderül az is, hogy mennyire hatékony a kommunikációs stáb munkája. Milyen csapattal készül?
– A személyi döntésekről még korai lenne beszélni, hiszen nem született döntés az önkormányzati választások kampányfőnökéről és kampányigazgatójáról sem.
– Ön a kommunikációs vezetői tisztség mellett a Fidelitas elnöki posztját is betölti. Ennek ismeretében számíthatunk arra, hogy lendületesebb, fiatalosabb, ötletdúsabb kampányt folytat a Fidesz az önkormányzati kampányban, mint amit az elmúlt fél évben produkált?
– Sokat foglalkoztunk fiatalos témákkal és az ifjúságot érintő kérdésekkel eddig is. Viszont észre kell venni: amíg van egy szaftos korrupciós ügy, az újságok inkább arról írnak, mintsem a diákhitel kamatainak emelkedéséről, vagy arról, hogy miért nincs ingyenjogosítvány, miért nem építenek tízezer új kollégiumi férőhelyet, miért nincs ingyenes utazás az iskola és a lakóhely között, amint ígérték.
– Tehát fiatalosabb lesz a következő Fidesz-kampány stílusa?
– Személyem, életkorom és stílusom garancia arra, hogy a fiatalos jegyek, fiatalos elemek nem fognak hiányozni a következő időszakban, sem a kommunikációból, sem a kampányból.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.