Hálátlan feladat most a Fidesz kommunikációs vezetőjének lenni, hiszen a párt vereséget szenvedett a választásokon, és sokat kritizálták a sikertelen kampányt. Miért vállalta el mégis a funkciót?
– Igaz, hogy ilyen nagy feladatot még soha nem kaptam. Egyrészt ez komoly kihívás számomra, minden eddiginél nagyobb az életemben. Másrészt bátran vállaltam el, mert a kampányban végig a kommunikációs vezető mellett dolgoztam szóvivőként, közvetlen közelről láttam Deutsch-Für Tamás munkáját, ezért nem teljesen új a feladat. Az ember ilyen fiatalon becsülje meg a lehetőségeit, büszke vagyok arra, hogy megkaptam ezt a felkérést, egy pillanatig sem gondolkodtam rajta, hogy visszautasítom. Korábban sem haboztam, amikor szintén kockázatos időszakban, a választási kampányban elvállaltam a szóvivőséget. Soha nem úgy gondolkodtam eddigi nem túl hosszú politikai pályafutásom során, hogy számomra mi kockázatos vagy mi kényelmes.
– Rögtön a kinevezése után kényelmetlen helyzetbe került, hiszen távozott a Fidesz sajtófőnöke, egy nappal azután, hogy ön azt nyilatkozta: Hammerstein Judit tölti be továbbra is a pozíciót. Mi változott alig 24 óra alatt?
– Egy vezető kinevezése után és az első nap mindig rendkívül hosszú. Hammerstein Judittal mindeddig korrekt viszonyban voltam, és ezután is ilyen kapcsolatban szeretnék maradni vele, ezért a köztünk lévő megállapodás alapján nem tudok és nem is akarok annál többet mondani, mint ami nyilvánosságra került: valóban közös megegyezéssel döntöttünk úgy, hogy elválnak az útjaink.
– Mit jelent pontosan a többes szám első személy: önök ketten döntöttek így, vagy a Fidesz vezérkara?
– Közösen.
– A kényelmetlenségeknél maradva, talán nem túlzás azt mondani, hogy radikális változtatásokra van szükség a Fidesz kommunikációjában. Milyen lépéseket tervez?
– Alapvetően más időszak jön, mint eddig volt, bár az is igaz, hogy ugyanúgy kampányüzemmódban kell majd működtetni a kommunikációs gépezetet. Az önkormányzati választásokra fel kell készülni, ez a kampány más jellegű lesz, mint a parlamenti választásoké. A helyzet adja azt, hogy mi az, amit tovább kell vinni. Szerintem nekem, vagy nekünk, a Fidesznek mint egésznek és a párt kommunikációjáért felelős embereinek iszonyatosan nagy a felelősségünk abban, hogy Magyarország polgárai, az összes magyar ember végre megtudhassa, hogy mi zajlik körülötte.
– Ezt eddig nem sikerült elérniük.
– Valóban, ugyanis a kormányzó erők gyakran törvénysértésekig mentek, dacára minden kérésnek, felszólításnak, törvényt sértve nem hozták nyilvánosságra az ország valós gazdasági állapotát tükröző adatokat, számokat, mutatókat. Nem mehet úgy tovább, hogy a választások után még nagyobb a bizonytalanság, mint amilyen a választás előtt volt. Ilyen Magyarországon még soha nem történt. Mint ahogy olyan sem fordult elő demokratikus országban, hogy az emberektől megtagadják annak a jogát, hogy megtudják, mi is a valós helyzet, miként alakul az ország valós gazdasági állapota, a költségvetés helyzete. Nekünk nagy a felelősségünk abban, hogy a demokrácia ilyen szintű megcsúfolásának mielőbb véget vessünk.
– Ha a kormány továbbra is ezt a politikát folytatja, nem várhatunk változást ebben, hiszen a Fidesznek ma sincs több eszköze, mint az elmúlt négy évben.
– Nyilvánvalóan a parlamenti politizálás az egyik lehetőségünk, viszont a szocialista–szabad demokrata többség minden morális érték alá megy, és bármit megenged magának, ráadásul az ellenzék egy bizonyos szeletétől, ehhez minden segítséget meg is kap. Mégis azt gondolom, hogy bár a feladat nehéz, mégsem lehetetlen.
– Az elmúlt időszakban sokan érezték úgy, hogy a Fidesz nem használ ki minden lehetőséget, amikor például kirívó törvénysértésekre kellene rávilágítani, akár nemzetközi sajtótájékoztatók összehívásával, illetve uniós intézmények figyelmének felhívásával. Várható-e valamilyen változás ezen a téren?
– Ha valaki, akkor én tudom, milyen az, ha a magyar kormányzó elit számára nem kellemes ügyet az ember felvállal és azt megpróbálja valahogyan a nyilvánosság számára hozzáférhetővé tenni. Fél évig vezettem egy olyan vizsgálóbizottságot, amelyben azt éreztem, hogy a velünk párhuzamosan futó, abszolút mondvacsinált, csak az egalizálás ürügyén létrehozott vizsgálóbizottság micsoda médiabeli előnnyel rendelkezik. Ma, ki kell mondani, a sajtóhoz való hozzájutás lehetősége jobb- és baloldali politikus számára nem egyenlő. A magyar médiahelyzet ebből a szempontból egészségtelen. Hatalmas kihívás egyáltalán a véleményünk eljuttatása.
– A magyar médiahelyzet olyan amilyen, ez nem meglepő már, de a nemzetközi nyilvánosság erejére talán jobban lehetne támaszkodni.
– Sokat nyilatkoztunk nemzetközi sajtóorgánumoknak, de én úgy látom, hogy a mai magyar politikai baloldal a külföldi sajtó nyilvánosságát akkor használja, amikor az éppen az érdekét szolgálja. Az elmúlt napokban is több nagy nemzetközi elemző szervezetnek, például az Economist Intelligence Unitnak vagy a Goldman Sachsnak jelent meg elemzése a kormányprogramról, elmondták, hogy Közép-Európában ma Magyarország jelenti a legnagyobb gazdasági kockázatot, és a kormányprogram minden konkrétumot nélkülöz, nem ad választ az euró bevezetésére, a legfontosabb gazdaságpolitikai kérdésekre. Érdekes módon a magyar sajtó jelentős szelete ezeket a tényleg tekintélyes szervezeteket most nem idézi. Bezzeg, ha a Financial Timesban megjelenik egy, a dübörgő gazdaságról és nagy jólétről szóló híradás, akkor azt mindenhol le tudja hozni.
– Beszéljünk arról, ami közvetlenül a Fideszen múlik. Többször előfordult a múltban, hogy túlságosan lassan reagáltak egyes kormányzati bejelentésekre, intézkedésekre. Ugyanakkor hiányzott a kezdeményezőkészség is, ami szintén hatékony eszköz lehet. Milyen technikákkal kíván dolgozni?
– A kommunikációs stratégia szintjén is a valóságot kell követnünk, és alkotó ellenzékként kell fellépnünk, mert erre Magyarországnak és bizony, ahogyan elnézem a magyar kormánynak is szüksége van. Gyurcsány Ferenc még nem kezdett el dolgozni. Több mint egy hónap telt el a választások második fordulója óta, és mind a mai napig egyetlenegy kormányzati munkalépést nem láttunk. A munka nem az, hogy feltűrt ingujjal, nyakkendőben, zavarodottan járkál fel-alá a miniszterelnök. Ez nem munka, ez valami egészen más, ennek a kifejtését jobb is, ha meghagyjuk másoknak.
– Itt az alkalom, hogy a Fidesz átvegye a kezdeményezést a kommunikációban.
– Ez szerintem már megtörtént, hiszen gyakorlatilag a Fidesz javaslatai már előbb megérkeztek a kormányzó pártokhoz. Sajnos a kormány erre sem mozdítja a füle botját sem. Elküldtük a költségvetési tanácsról szóló javaslatunkat, a miniszterek anyagi felelősségét illető beadványunkat, az állami-gazdasági vezetők, állami vállalatok igazgatótanácsi, felügyelőbizottsági tagjai honoráriumainak nyilvánosságra hozatalára vonatkozó tervezetünket, illetve azt a javaslatot, amely a parlamenti képviselők és más vagyonnyilatkozatra kötelezettek számára előírná az adóbevallás nyilvánosságra hozatalát. Ezekre mind a mai napig semmilyen válasz nem érkezett.
– Gyurcsány Ferenc sorra kezdeményezi az ötpárti egyeztetéseket. Látszólag intenzíven dolgozik az ügyvezető kormány.
– Ez a tárgyalássorozat egy hatalmas blöff. Ugyanis semmi másra nem jó, mint figyelemelterelésre és mellébeszélésre. Elterelik a figyelmet a lényegről, arról, hogy miért vitatják el a magyar emberektől a jogot arra vonatkozóan, hogy tudják, mi a helyzet. A másik pedig az, hogyan lehetne a jövőről beszélni akkor, amikor nem tudjuk, mi van a jelenben? Ha a kormány nem tudja vagy nem mondja meg az igazat, ha nem tudja, hogy milyen kiigazításokat és megszorításokat kell tenni, akkor miről akar konzultálni?
– Azt már hallottuk, hogy nagy a baj.
– Ez a legfontosabb kérdés, erre választ kell találnunk. Miként lehetséges egy demokráciában, hogy adott időpont – a választás második fordulója – előtt nagy a jólét, utána pedig nagy a baj? Az adott időpont előtt ugrál a pannon puma, meg dübörög a gazdaság, az adott időpont után viszont megszorításokat kell alkalmazni.
– Úgy látszik, mégis sikerül mindezt úgy beállítani a közvélemény előtt, hogy a megszorítások szükségesek, bár nem kellemesek, de ha ezt kibírjuk, akkor egy-két év múlva mindenkinek sokkal jobban megy majd. Itt az újabb kommunikációs kihívás a Fidesznek.
– Szerintem az emberek már világosan látják, hogy átverték őket, és ha ezt egyszer megtették, akkor újra megtörténhet. Persze tudom, hogy rendkívül komoly befolyása van a médiának, főként a szocialisták által kézben tartott sajtónak a közgondolkodásra, de az idő nem őket igazolja majd, mert nem lesz jobb az emberek életminősége hosszabb távon sem.
– Ahhoz, hogy ezt valóban így érezzék az emberek, a Fidesznek is hozzá kell járulnia, elsősorban a kommunikáció eszközeivel.
– Ez a nagy munka, ez a kihívás, erre vállaltam el a felkérést.
– Hamarosan lehetősége nyílik élesben „vizsgáznia”, az őszi önkormányzati választásokon ugyanis kiderül az is, hogy mennyire hatékony a kommunikációs stáb munkája. Milyen csapattal készül?
– A személyi döntésekről még korai lenne beszélni, hiszen nem született döntés az önkormányzati választások kampányfőnökéről és kampányigazgatójáról sem.
– Ön a kommunikációs vezetői tisztség mellett a Fidelitas elnöki posztját is betölti. Ennek ismeretében számíthatunk arra, hogy lendületesebb, fiatalosabb, ötletdúsabb kampányt folytat a Fidesz az önkormányzati kampányban, mint amit az elmúlt fél évben produkált?
– Sokat foglalkoztunk fiatalos témákkal és az ifjúságot érintő kérdésekkel eddig is. Viszont észre kell venni: amíg van egy szaftos korrupciós ügy, az újságok inkább arról írnak, mintsem a diákhitel kamatainak emelkedéséről, vagy arról, hogy miért nincs ingyenjogosítvány, miért nem építenek tízezer új kollégiumi férőhelyet, miért nincs ingyenes utazás az iskola és a lakóhely között, amint ígérték.
– Tehát fiatalosabb lesz a következő Fidesz-kampány stílusa?
– Személyem, életkorom és stílusom garancia arra, hogy a fiatalos jegyek, fiatalos elemek nem fognak hiányozni a következő időszakban, sem a kommunikációból, sem a kampányból.
A katonák Ukrajnába küldését készíti elő a NATO + videó















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!