Több lesz a gépjárműadó

A jelenlegi kétszeresét is fizethetik az új, erős motorral szerelt autók tulajdonosai, míg a korosabb és kis teljesítményű autók tulajdonosait nem sújtja sokkal nagyobb teher, mint eddig. Emellett megszűnik az összes kedvezmény.

2006. 06. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A fiatal és nagy teljesítményű autók tulajdonosait sújtja leginkább a gépjárműadóról szóló törvénymódosítás javaslata, amely a parlament előtt fekszik. A tervezet a jelenlegi súly szerinti kivetésről – minden megkezdett 100 kilogramm után 1200 forint – a motor teljesítménye szerinti kivetésre tér át, de figyelembe veszi a jármű korát is. A legmagasabb adót – 300 Ft/kW – az új gépkocsik tulajdonosai fizetik. Egy 170 lóerős (125 kW-os) kocsi adója 37 500, egy 125 lóerős (92 kW-os), háromévesnél fiatalabbé 27 600 forint évente.
Kilowattonként 260 forintot fizetnek a már nem egészen fiatal, 4–7 éves autók tulajdonosai. Az átlagos középkategóriás autók alapmotorja 100 lóerős, egy 77 kW-os, „középkorú” gépkocsi adója így 23 100 forint lesz. A magyar személyautó-állomány átlagos életkora tíz év felett van. A törvényjavaslat a 8– 11 éves autók tulajdonosait kilowattonként 200 forinttal sújtja. Ennek alapján egy átlagosan motorizált, 1,4 literes benzines, 75 lóerős, (55 kW-os) motorral szerelt tízéves VW Golf adója 11 ezer forint, ez lényegében megegyezik a jelenlegi teherrel. Az idősebb járművek tulajdonosai ennél kevesebb adót fizetnének majd. A 12–15 éves autók után 160, a 16 évnél idősebbek után 120 forint a kilowattonkénti díj.
A törvényjavaslat szerint a Belügyminisztérium Központi Nyilvántartó Hivatala járműnyilvántartásából, a jövő január 1-jei állapotnak megfelelő adatokat január 31. napjáig közli a gépjárműadó kivetésére illetékes települési önkormányzati, a fővárosban a kerületi önkormányzati adóhatósággal. Az adatszolgáltatás tartalmazza a gépkocsi teljesítményét (kW, ennek hiányában LE) és gyártási évét. A javaslat megszünteti a személygépkocsikra érvényes kedvezményeket. Jelenleg ugyanis 20–30 vagy 50 százalékos kedvezményben részesülnek a szabályozott katalizátorral szerelt, az Euro III. szennyezőanyag-kibocsátási normát teljesítő, illetve az elektromos vagy úgynevezett hibrid hajtású gépkocsik. Ez a kedvezményrendszer most megszűnik. A javaslat indoklása szerint azért, mert „a kedvezmény igénybevételére az értékesebb gépjárművek után van lehetőség.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.