Újabb megszorító reform

A kedvezmények átalakítása és szűkítése, privatizáció, jól jövedelmező üzletágak értékesítése és kiszervezése az állami társaságokból – leginkább ezek a témák szerepelnek abban a reformnak nevezett közlekedési csomagban, amit a kormány a tegnap kezdődött kétnapos balatoni ülésén tárgyal meg.

Putsay Gábor
2006. 06. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jelentősen át kívánja alakítani a kormány a közszolgáltatást ellátó közlekedési társaságok, így a MÁV és a Volánok kedvezményes tarifarendszerét. A tegnap kezdődött kétnapos, balatonőszödi kormányülésnek ez az egyik meghatározó témája, ám mint azt Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter közölte, a MÁV átalakításával és tőkehelyzetének rendezésével a jövő héten is foglalkozik a kabinet. A kedvezmények megváltoztatásának elsődleges célja a központi költségvetés ezzel kapcsolatos kiadásainak lefaragása. A nem teljes árú, szociális szempontok szerint értékesített menetjegyek különbözetét ugyanis az állam téríti meg – fogyasztói árkiegészítés formájában – a közlekedési társaságoknak. Radikális átalakítások információink szerint a nyugdíjas- és a diákkedvezményeknél várhatók. A kormány és az illetékes szaktárcák vezetői értesüléseink szerint vizsgálják annak a lehetőségét is, hogy a 65 év felettieknek az eddigi ingyenes utazás helyett a teljes árú menetdíj tíz százalékát kellene megtéríteniük. Erre az illetékesek szerint azért lenne szükség, hogy figyelemmel tudják kísérni, milyen arányban veszik igénybe a tömegközlekedési járműveket a 65 év feletti utasok. A diákok esetében a legfőbb változás az lenne, hogy a 67,5 százalékos kedvezményes jegyet csak az oktatási intézmény és a lakóhely között használhatnák a tanulók.
A tarifaváltozások mellett a csomag részét képezi a közlekedési rendszerek és a társaságok, legfőképp a MÁV Zrt. átalakítása. Ez utóbbit egyébként reformként igyekszik elfogadtatni a közvéleménnyel a kormány. A regionális közlekedési rendszerek kialakítása érdekében felülvizsgálják vagy „összehangolják” a MÁV és a Volán járatainak egyidejű közlekedését. Ez egyébként a MÁV esetében azt is jelenti, hogy egyes járatokat helyközi autóbuszok váltanának ki, így viszont bizonyos mellékvonalak bezárására lehet számítani.
Kiemelt szerepet szánna a régi-új kormány a közlekedési társaságok átalakításának, illetve privatizációjának, üzletágaik kiszervezésének. Elsősorban liberális politikusok, élükön a gazdasági miniszterrel a 24 Volán-vállalat privatizációját sürgetik. Információink szerint tervek készültek arról is, hogy a leginkább jövedelmező távolságiautóbusz-közlekedést szerveznék ki a Volán-társaságokból, ami egyébként a privatizáció előkészítése lenne. Ezzel a lépéssel egyben megugrana a Volánok járműparkjának 11-12 éves átlagéletkora, hiszen a legfiatalabb és legjobb buszokat éppen a távolsági forgalomban közlekedtetik. A vasút esetében szintén a legjövedelmezőbb egység, a MÁV Cargo kerülne eladásra, amit először az ÁPV Zrt. vásárol meg a MÁV-tól, így rendezik átmenetileg a vasúttársaság tőkehelyzetét. Ugyancsak támogatja a kormány a mozdonyokat működtető gépészeti üzletág kiszervezését, és a vasúttársaság vezetése szerint a személyszállításba is érdemes lenne külső tőkét bevonni.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.