A csőd villamosa

Összedőlt a Combino-projekt: miután már naponta meghibásodtak az új villamosok, Demszky Gábor főpolgármester a szerelvények forgalomból való kivonására kérte a BKV-t. A Fidesz–MKDSZ szerint a történtek felvetik Demszky politikai és anyagi felelősségét.

Czirják Imre
2006. 07. 31. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tegnap délelőtt ismét lerobbant egy Combino villamos a Blaha Lujza téren; az utasokat leszállították, majd a szerelvényt be kellett vinni a Népszínház utcai kocsiszínbe. A BKV fődiszpécsere szerint „egyáltalán nem szokatlan eset történt”. Ebben igaza van a szakembernek, ugyanis szombaton és vasárnap is meghibásodott egy-egy új jármű, az egyiket el kellett vontatni a pályáról. Demszky Gábor az újabb esetet követően döntött úgy, hogy arra kéri a BKV-t: mindaddig vonják ki a forgalomból a Combino villamosokat, amíg a gyártó Siemens cég szakemberei teljeskörűen feltárják a hibák okát. A fővárosi Fidesz–MKDSZ-frakció is erre kérte a főpolgármestert. Kupper András frakcióvezető ezt azzal indokolta: meg kell előzni azt, hogy „teljesen elhatalmasodjon a káosz” a 4-6-os villamos vonalán. Szerinte a szerelvényeket csak a teljes körű műszaki felülvizsgálat, valamint a hiányzó légkondicionáló berendezések beszerelése után szabad visszaengedni a forgalomba.
*
Kupper András úgy vélte: az előző hetek hibasorozata egyértelműen felveti a főpolgármester politikai és anyagi felelősségét. Ismeretes: Demszky Gábor személyesen pózolt az új villamosok forgalomba állításakor, a BKV pedig közpénzből szervezett reklámkampányt a Combinók népszerűsítésére.
Tegnap egy ajtó hibája miatt kellett kivonni a forgalomból az egyik villamost, vasárnap pedig az egyik Combino számítógépes rendszere fagyott le – a komputert újra kellett indítani –, míg szombaton egy másik új szerelvény egyszerűen leállt, majd sikerült még egy megállónyi haladásra bírni, de ezután végleg mozgásképtelenné vált. A szerelvényt be kellett vontatni a kocsiszínbe, és csak egynapos javítás után állíthatták forgalomba.
A BKV még 2004-ben írta alá a szerződést a Combinók szállításáról a Siemens–Kiepke konzorciummal. Negyven új villamost vásároltak 830 millió forintért. A járműveknek 2005-ben kellett volna megérkezniük, ám fény derült egy szerkezeti hibára, emiatt egy évet csúszott a szállítás. A 4-es, 6-os villamos vonalát hárommilliárd forintért újították fel, hogy az önkormányzati választások előtt érkező szerelvények közlekedésére alkalmassá tegyék. Az utazóközönség mindebből annyit vett észre, hogy magasabb lett a megállók szintje, de felújították a kábel- és a felsővezeték-hálózatot is. A hárommilliárd forintos beruházás – és az azt kísérő közlekedési fennakadások – ellenére a felújítást követően megsokszorozódtak a nagykörúti villamosközlekedést megbénító üzemzavarok.
A teljes felújított 4-es, 6-os villamospályát június 9-én adták át. Először a régi szerelvények áramszedői törtek el, ugyanis a Combinók miatt felszerelt új, nehezebb vezetékeket nem bírták el. Amikor pedig a vezetékeket feszesebbre húzták, hogy ne nehezedjenek annyira a régi áramszedőkre, akkor a zsinórokat tartó keresztsodronyok szakadtak le, mert nem viselték el a megnövekedett terhelést. Ugyanezen ok miatt történt a legsúlyosabb üzemzavar: két hete a Margit hídon dőlt ki két felsővezeték-tartó oszlop. Ekkor a kánikulában napokig szünetelt a hídon a villamosforgalom. Az oszlopokat rohammunkában sikerült megerősíteni, így az úszó Európa-bajnokság nyitónapjára helyreállt a villamosközlekedés a teljes vonalon.
Vizsgálat van, felelős nincs, és a meghibásodások – mint a hét végi és a tegnapi példák mutatják – folytatódtak. A bajok nagyságára utal, hogy már korábban bejelentették: a napokban a BKV-hoz várják a járművek német főtervezőjét. A hivatalos indoklás szerint a Combinók szellőzési rendszerével kapcsolatos problémákat szeretnék vele megbeszélni, mert a szellőztetés sem működik megfelelően az új villamosokon. A szerelvényekhez a BKV eleve nem rendelt légkondicionáló berendezéseket – mondván, hogy a magyar klíma ezt nem teszi szükségessé –, ám az utasok ennek ellenére folyamatosan rosszullétre panaszkodnak az új járműveken uralkodó hőség miatt, a kinyitható ablakok pedig túl kicsik a régi villamosokéihoz képest. A Combinókkal nem csak Magyarországon vannak problémák. A múlt héten Svájcban vonták ki átmenetileg a forgalomból a járműveket.
Közben a Siemens Rt. bejelentette: valamennyi Combino villamost visszahívja, és akkor engedik újból a forgalomba a szerelvényeket, ha üzembiztosak. Addig Ganz villamosokat állít forgalomba a BKV.

Rejtélyes számlák. Másfél milliárd forintos üzleti jutalékot utalt át hajléktalanok nevére nyitott bankszámlákra több cég – köztük a Siemens Rt. több 10 millió forintot – többségében sikeres közbeszerzési pályázatok után – tudta meg korábban az RTL Klub híradója. Arról azonban, hogy pontosan milyen összeget, mikor és mire utaltak át a cégek, semmit nem tudnak a hajléktalanok. Egyikük ügyvédje ezért levélben kéri ki az egyik érintett cégtől, a Siemens Rt.-től ezeket a szerződéseket. A hajléktalanok 3000 forintot kaptak esetenként azért, hogy a nevükre nyitott bankszámlákról milliókat vegyenek fel, majd a pénzt minden esetben egy bizonyos Schrődl András Zoltánnak adták át. A férfit sikkasztás miatt körözi a Nemzeti Nyomozó Iroda. (MN)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.