Tegnap délelőtt ismét lerobbant egy Combino villamos a Blaha Lujza téren; az utasokat leszállították, majd a szerelvényt be kellett vinni a Népszínház utcai kocsiszínbe. A BKV fődiszpécsere szerint „egyáltalán nem szokatlan eset történt”. Ebben igaza van a szakembernek, ugyanis szombaton és vasárnap is meghibásodott egy-egy új jármű, az egyiket el kellett vontatni a pályáról. Demszky Gábor az újabb esetet követően döntött úgy, hogy arra kéri a BKV-t: mindaddig vonják ki a forgalomból a Combino villamosokat, amíg a gyártó Siemens cég szakemberei teljeskörűen feltárják a hibák okát. A fővárosi Fidesz–MKDSZ-frakció is erre kérte a főpolgármestert. Kupper András frakcióvezető ezt azzal indokolta: meg kell előzni azt, hogy „teljesen elhatalmasodjon a káosz” a 4-6-os villamos vonalán. Szerinte a szerelvényeket csak a teljes körű műszaki felülvizsgálat, valamint a hiányzó légkondicionáló berendezések beszerelése után szabad visszaengedni a forgalomba.
*
Kupper András úgy vélte: az előző hetek hibasorozata egyértelműen felveti a főpolgármester politikai és anyagi felelősségét. Ismeretes: Demszky Gábor személyesen pózolt az új villamosok forgalomba állításakor, a BKV pedig közpénzből szervezett reklámkampányt a Combinók népszerűsítésére.
Tegnap egy ajtó hibája miatt kellett kivonni a forgalomból az egyik villamost, vasárnap pedig az egyik Combino számítógépes rendszere fagyott le – a komputert újra kellett indítani –, míg szombaton egy másik új szerelvény egyszerűen leállt, majd sikerült még egy megállónyi haladásra bírni, de ezután végleg mozgásképtelenné vált. A szerelvényt be kellett vontatni a kocsiszínbe, és csak egynapos javítás után állíthatták forgalomba.
A BKV még 2004-ben írta alá a szerződést a Combinók szállításáról a Siemens–Kiepke konzorciummal. Negyven új villamost vásároltak 830 millió forintért. A járműveknek 2005-ben kellett volna megérkezniük, ám fény derült egy szerkezeti hibára, emiatt egy évet csúszott a szállítás. A 4-es, 6-os villamos vonalát hárommilliárd forintért újították fel, hogy az önkormányzati választások előtt érkező szerelvények közlekedésére alkalmassá tegyék. Az utazóközönség mindebből annyit vett észre, hogy magasabb lett a megállók szintje, de felújították a kábel- és a felsővezeték-hálózatot is. A hárommilliárd forintos beruházás – és az azt kísérő közlekedési fennakadások – ellenére a felújítást követően megsokszorozódtak a nagykörúti villamosközlekedést megbénító üzemzavarok.
A teljes felújított 4-es, 6-os villamospályát június 9-én adták át. Először a régi szerelvények áramszedői törtek el, ugyanis a Combinók miatt felszerelt új, nehezebb vezetékeket nem bírták el. Amikor pedig a vezetékeket feszesebbre húzták, hogy ne nehezedjenek annyira a régi áramszedőkre, akkor a zsinórokat tartó keresztsodronyok szakadtak le, mert nem viselték el a megnövekedett terhelést. Ugyanezen ok miatt történt a legsúlyosabb üzemzavar: két hete a Margit hídon dőlt ki két felsővezeték-tartó oszlop. Ekkor a kánikulában napokig szünetelt a hídon a villamosforgalom. Az oszlopokat rohammunkában sikerült megerősíteni, így az úszó Európa-bajnokság nyitónapjára helyreállt a villamosközlekedés a teljes vonalon.
Vizsgálat van, felelős nincs, és a meghibásodások – mint a hét végi és a tegnapi példák mutatják – folytatódtak. A bajok nagyságára utal, hogy már korábban bejelentették: a napokban a BKV-hoz várják a járművek német főtervezőjét. A hivatalos indoklás szerint a Combinók szellőzési rendszerével kapcsolatos problémákat szeretnék vele megbeszélni, mert a szellőztetés sem működik megfelelően az új villamosokon. A szerelvényekhez a BKV eleve nem rendelt légkondicionáló berendezéseket – mondván, hogy a magyar klíma ezt nem teszi szükségessé –, ám az utasok ennek ellenére folyamatosan rosszullétre panaszkodnak az új járműveken uralkodó hőség miatt, a kinyitható ablakok pedig túl kicsik a régi villamosokéihoz képest. A Combinókkal nem csak Magyarországon vannak problémák. A múlt héten Svájcban vonták ki átmenetileg a forgalomból a járműveket.
Közben a Siemens Rt. bejelentette: valamennyi Combino villamost visszahívja, és akkor engedik újból a forgalomba a szerelvényeket, ha üzembiztosak. Addig Ganz villamosokat állít forgalomba a BKV.
Rejtélyes számlák. Másfél milliárd forintos üzleti jutalékot utalt át hajléktalanok nevére nyitott bankszámlákra több cég – köztük a Siemens Rt. több 10 millió forintot – többségében sikeres közbeszerzési pályázatok után – tudta meg korábban az RTL Klub híradója. Arról azonban, hogy pontosan milyen összeget, mikor és mire utaltak át a cégek, semmit nem tudnak a hajléktalanok. Egyikük ügyvédje ezért levélben kéri ki az egyik érintett cégtől, a Siemens Rt.-től ezeket a szerződéseket. A hajléktalanok 3000 forintot kaptak esetenként azért, hogy a nevükre nyitott bankszámlákról milliókat vegyenek fel, majd a pénzt minden esetben egy bizonyos Schrődl András Zoltánnak adták át. A férfit sikkasztás miatt körözi a Nemzeti Nyomozó Iroda. (MN)

Eltűnt pásztói nőt keres a rendőrség