Civilizált ország fenntartja vasútját

Munkatársunktól
2006. 07. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tolat a gazdasági és közlekedési miniszter. Fejlesztés helyett leépítené az ország vasúti hálózatát, amely a kistérségek fejlődési lehetőségeit is kedvezőtlenül befolyásolja – közölte tegnap Fónagy János fideszes országgyűlési képviselő. A szaktárca tervei szerint az ország vasúthálózatából 28 mellékvonalat számolnának fel, amelyek túlnyomórészt az ország legelmaradottabb régióiban találhatók. Fónagy János ezzel kapcsolatban elmondta: egyes térségekben turisztikai érdekeket szolgál a vasút fenntartása, az ott élők számára az idegenforgalom az egyetlen kitörési pont. Az Orbán-kormány közlekedési minisztere úgy foglalt állást, hogy a vasút alapvetően társadalmi és nem gazdasági probléma, hiszen a közszolgáltatás ellátását minden civilizált ország megfizeti saját vasútjának. A MÁV legnagyobb problémája, hogy az állam a közszolgáltatás költségeit nem téríti meg, két éve pedig szerződést sem kötött a társasággal.
Fónagy János szerint a vasúti közlekedés olcsóbb és energiatakarékosabb a közútinál. A visszafejlesztés több ezer vasutas megélhetését fenyegeti, másrészt ha megszűnik a munkalehetőség, az a tradicionális vasutascsaládok és közösségek fennmaradását is veszélyezteti. A volt miniszter szerint nem megoldás, hogy autóbuszokkal váltják ki a vasutat, pusztán gazdasági okokból az autóbusz sem kifizetődő a kistérségekben. Podolák György, az MSZP-frakció gazdasági munkacsoportjának vezetője közölte: támogatják a kormány azon szándékát, hogy megvizsgálják, hol érdemes továbbra is fenntartani a vasúti közlekedést, és hol érdemes más formában biztosítani a tömegközlekedést.
Több érintett település polgármestere tegnap közös állásfoglalásban utasította vissza a bejelentett – és szerintük előkészítetlen – döntést vasúti szárnyvonalak megszüntetéséről. Kaszai János, a Vasutas Települések Szövetsége elnöke, Vésztő polgármestere hívta öszsze a tanácskozást Kunszentmiklósra. Kaszai János hangsúlyozta: a 28 szárnyvonal megszüntetése közvetlenül 890 ezer embert érint – tudósított az MTI. A polgármesterek arra kérik a kormányt, vonja vissza döntését, és kezdjen tárgyalásokat az érintett településekkel.
A vasúti mellékvonalak bezárása Zala megyében az apró falvakban élők helyzetét nehezíti. Gyimesi Endre országgyűlési képviselő, Zalaegerszeg polgármestere tegnap sajtótájékoztatón kifejtette: Zalaszentgrót és Lenti vasút nélkül marad, ha a tervezett intézkedéseket megvalósítják. Magyarország és Szlovénia közös pályázatot adtak be az EU-hoz vasútfejlesztésekre. Ezért most a határ túloldalán a Lendva környéki magyarság is értetlenül áll a változtatások előtt. Gyimesi Endre felkereste a zalai polgármestereket és országgyűlési képviselőket, hogy jövő csütörtökön közös nyilatkozatot adjanak ki tiltakozásul a zalai vasúti szárnyvonalak megszüntetése ellen.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.