Tolat a gazdasági és közlekedési miniszter. Fejlesztés helyett leépítené az ország vasúti hálózatát, amely a kistérségek fejlődési lehetőségeit is kedvezőtlenül befolyásolja – közölte tegnap Fónagy János fideszes országgyűlési képviselő. A szaktárca tervei szerint az ország vasúthálózatából 28 mellékvonalat számolnának fel, amelyek túlnyomórészt az ország legelmaradottabb régióiban találhatók. Fónagy János ezzel kapcsolatban elmondta: egyes térségekben turisztikai érdekeket szolgál a vasút fenntartása, az ott élők számára az idegenforgalom az egyetlen kitörési pont. Az Orbán-kormány közlekedési minisztere úgy foglalt állást, hogy a vasút alapvetően társadalmi és nem gazdasági probléma, hiszen a közszolgáltatás ellátását minden civilizált ország megfizeti saját vasútjának. A MÁV legnagyobb problémája, hogy az állam a közszolgáltatás költségeit nem téríti meg, két éve pedig szerződést sem kötött a társasággal.
Fónagy János szerint a vasúti közlekedés olcsóbb és energiatakarékosabb a közútinál. A visszafejlesztés több ezer vasutas megélhetését fenyegeti, másrészt ha megszűnik a munkalehetőség, az a tradicionális vasutascsaládok és közösségek fennmaradását is veszélyezteti. A volt miniszter szerint nem megoldás, hogy autóbuszokkal váltják ki a vasutat, pusztán gazdasági okokból az autóbusz sem kifizetődő a kistérségekben. Podolák György, az MSZP-frakció gazdasági munkacsoportjának vezetője közölte: támogatják a kormány azon szándékát, hogy megvizsgálják, hol érdemes továbbra is fenntartani a vasúti közlekedést, és hol érdemes más formában biztosítani a tömegközlekedést.
Több érintett település polgármestere tegnap közös állásfoglalásban utasította vissza a bejelentett – és szerintük előkészítetlen – döntést vasúti szárnyvonalak megszüntetéséről. Kaszai János, a Vasutas Települések Szövetsége elnöke, Vésztő polgármestere hívta öszsze a tanácskozást Kunszentmiklósra. Kaszai János hangsúlyozta: a 28 szárnyvonal megszüntetése közvetlenül 890 ezer embert érint – tudósított az MTI. A polgármesterek arra kérik a kormányt, vonja vissza döntését, és kezdjen tárgyalásokat az érintett településekkel.
A vasúti mellékvonalak bezárása Zala megyében az apró falvakban élők helyzetét nehezíti. Gyimesi Endre országgyűlési képviselő, Zalaegerszeg polgármestere tegnap sajtótájékoztatón kifejtette: Zalaszentgrót és Lenti vasút nélkül marad, ha a tervezett intézkedéseket megvalósítják. Magyarország és Szlovénia közös pályázatot adtak be az EU-hoz vasútfejlesztésekre. Ezért most a határ túloldalán a Lendva környéki magyarság is értetlenül áll a változtatások előtt. Gyimesi Endre felkereste a zalai polgármestereket és országgyűlési képviselőket, hogy jövő csütörtökön közös nyilatkozatot adjanak ki tiltakozásul a zalai vasúti szárnyvonalak megszüntetése ellen.

Jó az a szóda, de a kockázatait kevesen ismerik!