Előzetes egyeztetés nélkül csökkentik a MÁV Északi Járműjavító Kft.-ben dolgozó nyugdíjas vasutasok bérét augusztus elsejei hatállyal a vezetés döntésének értelmében – értesült lapunk. A cégtől származó információink szerint a lépést azzal indokolták, hogy így elejét lehet venni a bérfeszültségnek. A hivatalos álláspont szerint – legalábbis ezt közölték az érintett munkavállalókkal – a nyugdíjasok jelenlegi nettó bére magasabb, mint a rendes állományban foglalkoztatottaké. Ennek megfelelően a MÁV Északiban dolgozó 49 nyugdíjas órabérét 13,5 százalékkal – az állományban levő munkavállalók után fizetendő járulékok mértékével –, azaz mintegy száz forinttal csökkentik.
Az eset azért is kirívó, mert a vállalat vezetése sem a járműjavító üzemi bizottságával, sem pedig a szakszervezetekkel nem egyeztetett, a dolgozókkal pedig a kész tényeket közölték. Információink szerint amikor a munkavállalók ezt felrótták az érdekképviselőknek, a válasz annyi volt, hogy velük is csak közölték a döntést, így ebben az ügyben nem tudtak cselekedni. Az ügy azért is érdekes, mert az Északi Járműjavító Kft. jelenlegi igazgatója, Márkus Imre, aki korábban – amíg 2002-ben a Medgyessy-kabinet a vasútreformért felelős miniszteri biztossá ki nem nevezte – a Vasutas-szakszervezet elnökeként tevékenykedett, így neki tudnia kell, hogy az ilyen döntéseknél megfelelő egyeztetésre és tájékoztatásra van szükség.
Az Északi Járműjavítóba ráadásul nagyon nehéz megfelelő szakképzettségű munkavállalót találni, s a jövedelmek sem túl magasak. Többek között ezért is alkalmaz a cég nyugdíjasokat, akik korábban is ott dolgoztak. A lapunknak nyilatkozó munkavállaló szerint a vezetés nem törekszik a humán erőforrás anyagi és erkölcsi megbecsülésére.
Az szinte bizonyos, hogy az Északi Járműjavító nem kap megrendelést a svájci Stadlertől a MÁV-nak szállítandó elővárosi motorvonatok összeszerelésére, ami nehezíti a cég helyzetét. A bércsökkenéssel kapcsolatban érdeklődtünk a MÁV Zrt.-nél, ám választ lapzártáig nem kaptunk.

Eltűnt pásztói nőt keres a rendőrség