Eladják a MÁV Cargót és a Volánokat

Huszonnyolc vasúti szárnyvonalon szűnik meg az idén a forgalom, eladják a MÁV Zrt. árufuvarozó cégét, és 2500 embert bocsátanak el a vasúttársaságtól – döntött tegnap a kormány. A szakszervezeteket felháborította a hír, és emlékeztettek arra: a vonalak bezárásáról nem egyeztettek velük, a fuvarozóvállalatról pedig Kóka tavaly még azt mondta: nem kerül magánkézbe. A Fidesz szerint a kabinet ellehetetleníti a vidéki Magyarország életét.

Bákonyi Ádám
2006. 07. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Idén 28 vasúti mellékvonalon, összesen 942 kilométeren szűnik meg a forgalom – jelentette be tegnap Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter a kormányülést követően. A szakminiszter indoklása szerint ezeknek a vonalaknak a működtetése éves szinten 6,56 milliárd forinttal növeli a vasúttársaság hiányát – a MÁV vesztesége kilenc százalékkal csökken –, miközben az ott közlekedő szerelvényeket csak a vonatra szállók két százaléka veszi igénybe.
A felszámolandó pályák között ugyanakkor olyan is akad, mint például a Nagyatád–Somogyszob közötti forgalmas, ám mindössze kilenc kilométeres, jó állapotú vonal, amelyen naponta 17 vonatpár közlekedik. Tegnap Kóka is elismerte: a MÁV idei tervezett 80 milliárd forintos veszteségének zöméért sem a szárnyvonalak a felelősek, hanem az, hogy a kedvezményes szolgáltatásokat megrendelő állam a menetdíjakkal nem fedezett költségeknek csak egy részét téríti meg. A miniszter megígérte: a vasutat Volán-járatokkal pótolják, egyetlen település sem marad tömegközlekedés nélkül.
Kóka János közölte azt is, hogy értékesítik az áruszállítást lebonyolító, egyébként nyereségesen működő MÁV Cargo Zrt.-t. Kiderült, a bevételt a korábbi elképzelésekkel ellentétben nem fejlesztésre, hanem a MÁV tőkehelyzetének rendezésére fordítják.
*
A tulajdonosi jogokat gyakorló Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) vezetésének döntése szerint ugyancsak értékesítik a MÁV Zrt. azon ingatlanjait, amelyek nem tartoznak a kulcsüzletágakhoz, az ebből származó bevételt szintén a saját tőke megemelésére, illetve ezzel összefüggésben működési kiadásokra költené a társaság. A MÁV saját tőkéje ugyanis a fedezetlen kiadások miatt mára szinte elfogyott, a jegyzett tőkét pedig tavaly csökkentették le éppen a szakminiszter utasítására. A kormány tegnap jóváhagyta, hogy a MÁV államilag garantált hiteleit, amit a társaság nem tud visszafizetni, 2007-ben a költségvetés vállalja át. Kóka János ezzel kapcsolatban arról szólt: a konvergenciaprogram úgy készül el, hogy a 2007-es költségvetésben 130–150 milliárd forintos tétel szerepel a MÁV hiteleinek törlesztéseként.
Ugyanakkor további jelentős létszámleépítésre kerül sor a MÁV-nál. A központi adminisztrációs területről 2500 munkavállalót bocsátanak el, a nem adminisztratív területeken is leépítés lesz, arról még nincs döntés, hogy ott mennyi vasutast küldenek el. Mint ismert, a szocialista–liberális kormány 2002-ben 11 ezer fős létszámleépítésről döntött az állami vasúttársaságnál.
A kormány a tegnapi ülésen szintén jóváhagyta a helyközi tömegközlekedési rendszerek jelentős átalakításának a tervét, és azt, hogy a Volánok vagyonkezelői jogát az ÁPV helyett a GKM gyakorolja. Kóka János erről elmondta, hogy felülvizsgálják és átalakítják a MÁV és a 24 Volán-társaság menetrendjét, mert nem tartható fent a mai gyakorlat, amikor egy településre az állam a MÁV és a Volán járatát is támogatja. A MÁV-val 2007-ben szándékozik megkötni a közszolgáltatási szerződést az állam, a Volán-társaságokkal ugyanakkor 2012-ig van érvényben az ilyen jellegű megállapodás. Idén az év második felében a nyugat-magyarországi és a dél-alföldi régiókban közlekedő MÁV- és Volán-járatok menetrendjét alakítják át, a többi öt régióban pedig 2007-ben történik meg a váltás.
Lapunk kérdésére Kóka János közölte: a legfontosabb cél a helyközi tömegközlekedés átalakítása, illetve a társaságok közötti átfedések megszüntetése, ezt követően privatizálnák a Volán-társaságokat, még ebben a ciklusban.
Heiczinger István, a MÁV Zrt. általános vezérigazgató-helyettese lapunknak úgy nyilatkozott: az utasok alig 20 százaléka vált teljes árú jegyet, a szerelvényeket igénybe vevők 20–22 százaléka pedig egyáltalán nem vesz jegyet, ez jelentősen növeli a vasúttársaság veszteségét.
Elutasítják a MÁV Cargo magánosítását és a 28 mellékvonal tervezett megszüntetését a reprezentatív vasutas-szakszervezetek, amelyek a tárgyalások mielőbbi megkezdését sürgetik a konfliktus elkerülése érdekében. Az érdekvédők emlékeztettek arra, hogy Kóka János tavaly kijelentette: nem kívánják privatizálni a cargót. A Vasutasok Szakszervezete elnöke felháborítónak tartja, hogy a mellékvonalak megszüntetéséről semmiféle egyeztetés nem történt, illetve semmiféle hatástanulmány nem készült. Simon Dezső szerint a kérdésben nem lehet pusztán gazdasági megfontolás alapján dönteni, hanem figyelembe kell venni az érintett térségekben élők életkörülményeit, esélyegyenlőséghez való jogukat. A mellékvonalak megszüntetése a településen élők elvándorlását, munkahelyek megszűnését, az ipar elköltözését hozza magával – hangsúlyozta Simon Dezső.
– Kóka János nem tudja, mit cselekszik – fogalmazott Borsik János. A Mozdonyvezetők Szakszervezetének alelnöke ugyancsak viszszautasította, hogy hatástanulmányok, szakmai konzultációk nélkül hozott döntést a tárca. Magyarország nem egy vállalkozás, ahol üzletemberek hoznak a társadalmat rendkívül súlyosan érintő döntéseket – fogalmazott Borsik.
A Fidesz szerint a vidéki Magyarország életét lehetetleníti el a MÁV szárnyvonalainak felszámolása és a Volán átszervezése. Szijjártó Péter Fidesz-szóvivő úgy vélekedett: a Magyar Köztársaság kormánya gyakorlatilag átalakult egy pénzbehajtó bizottsággá, amely minden héten arról hoz döntést, hogy a társadalom mely részétől hajt be pénzt. Ide sorolta a tandíj bevezetését, a gázáremelést, az áfaemelést és a nagymértékű elbocsátásokat. Minderre – hívta fel a figyelmet – a kabinet elhibázott gazdaságpolitikája miatt van szükség. A MÁV-ot és a Volánt érintő kormánydöntés következményeiről szólva Szijjártó Péter kiemelte, hogy tömeges elbocsátások várhatóak, csökkenni fog az igénybe vehető tömegközlekedési lehetőségek száma, nő a szolgáltatások ára. – Arra kényszerítik a vidéki embereket, hogy az amúgy is alacsony színvonalú és meglehetősen ritka tömegközlekedési lehetőségek mellett a 300 forintos benzinnel hajtott autóikat használják a sokszor járhatatlan, felújítást alig-alig látó utakon – vázolta a jövőképet az ellenzéki politikus, utalva arra, hogy a kormány nemcsak a MÁV egyetlen nyereséges üzletágának magánosításáról döntött, hanem megnyitotta a lehetőséget a Volán-társaságok és egyes tömegközlekedési járatok privatizálása előtt is.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.