Idén 28 vasúti mellékvonalon, összesen 942 kilométeren szűnik meg a forgalom – jelentette be tegnap Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter a kormányülést követően. A szakminiszter indoklása szerint ezeknek a vonalaknak a működtetése éves szinten 6,56 milliárd forinttal növeli a vasúttársaság hiányát – a MÁV vesztesége kilenc százalékkal csökken –, miközben az ott közlekedő szerelvényeket csak a vonatra szállók két százaléka veszi igénybe.
A felszámolandó pályák között ugyanakkor olyan is akad, mint például a Nagyatád–Somogyszob közötti forgalmas, ám mindössze kilenc kilométeres, jó állapotú vonal, amelyen naponta 17 vonatpár közlekedik. Tegnap Kóka is elismerte: a MÁV idei tervezett 80 milliárd forintos veszteségének zöméért sem a szárnyvonalak a felelősek, hanem az, hogy a kedvezményes szolgáltatásokat megrendelő állam a menetdíjakkal nem fedezett költségeknek csak egy részét téríti meg. A miniszter megígérte: a vasutat Volán-járatokkal pótolják, egyetlen település sem marad tömegközlekedés nélkül.
Kóka János közölte azt is, hogy értékesítik az áruszállítást lebonyolító, egyébként nyereségesen működő MÁV Cargo Zrt.-t. Kiderült, a bevételt a korábbi elképzelésekkel ellentétben nem fejlesztésre, hanem a MÁV tőkehelyzetének rendezésére fordítják.
*
A tulajdonosi jogokat gyakorló Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) vezetésének döntése szerint ugyancsak értékesítik a MÁV Zrt. azon ingatlanjait, amelyek nem tartoznak a kulcsüzletágakhoz, az ebből származó bevételt szintén a saját tőke megemelésére, illetve ezzel összefüggésben működési kiadásokra költené a társaság. A MÁV saját tőkéje ugyanis a fedezetlen kiadások miatt mára szinte elfogyott, a jegyzett tőkét pedig tavaly csökkentették le éppen a szakminiszter utasítására. A kormány tegnap jóváhagyta, hogy a MÁV államilag garantált hiteleit, amit a társaság nem tud visszafizetni, 2007-ben a költségvetés vállalja át. Kóka János ezzel kapcsolatban arról szólt: a konvergenciaprogram úgy készül el, hogy a 2007-es költségvetésben 130–150 milliárd forintos tétel szerepel a MÁV hiteleinek törlesztéseként.
Ugyanakkor további jelentős létszámleépítésre kerül sor a MÁV-nál. A központi adminisztrációs területről 2500 munkavállalót bocsátanak el, a nem adminisztratív területeken is leépítés lesz, arról még nincs döntés, hogy ott mennyi vasutast küldenek el. Mint ismert, a szocialista–liberális kormány 2002-ben 11 ezer fős létszámleépítésről döntött az állami vasúttársaságnál.
A kormány a tegnapi ülésen szintén jóváhagyta a helyközi tömegközlekedési rendszerek jelentős átalakításának a tervét, és azt, hogy a Volánok vagyonkezelői jogát az ÁPV helyett a GKM gyakorolja. Kóka János erről elmondta, hogy felülvizsgálják és átalakítják a MÁV és a 24 Volán-társaság menetrendjét, mert nem tartható fent a mai gyakorlat, amikor egy településre az állam a MÁV és a Volán járatát is támogatja. A MÁV-val 2007-ben szándékozik megkötni a közszolgáltatási szerződést az állam, a Volán-társaságokkal ugyanakkor 2012-ig van érvényben az ilyen jellegű megállapodás. Idén az év második felében a nyugat-magyarországi és a dél-alföldi régiókban közlekedő MÁV- és Volán-járatok menetrendjét alakítják át, a többi öt régióban pedig 2007-ben történik meg a váltás.
Lapunk kérdésére Kóka János közölte: a legfontosabb cél a helyközi tömegközlekedés átalakítása, illetve a társaságok közötti átfedések megszüntetése, ezt követően privatizálnák a Volán-társaságokat, még ebben a ciklusban.
Heiczinger István, a MÁV Zrt. általános vezérigazgató-helyettese lapunknak úgy nyilatkozott: az utasok alig 20 százaléka vált teljes árú jegyet, a szerelvényeket igénybe vevők 20–22 százaléka pedig egyáltalán nem vesz jegyet, ez jelentősen növeli a vasúttársaság veszteségét.
Elutasítják a MÁV Cargo magánosítását és a 28 mellékvonal tervezett megszüntetését a reprezentatív vasutas-szakszervezetek, amelyek a tárgyalások mielőbbi megkezdését sürgetik a konfliktus elkerülése érdekében. Az érdekvédők emlékeztettek arra, hogy Kóka János tavaly kijelentette: nem kívánják privatizálni a cargót. A Vasutasok Szakszervezete elnöke felháborítónak tartja, hogy a mellékvonalak megszüntetéséről semmiféle egyeztetés nem történt, illetve semmiféle hatástanulmány nem készült. Simon Dezső szerint a kérdésben nem lehet pusztán gazdasági megfontolás alapján dönteni, hanem figyelembe kell venni az érintett térségekben élők életkörülményeit, esélyegyenlőséghez való jogukat. A mellékvonalak megszüntetése a településen élők elvándorlását, munkahelyek megszűnését, az ipar elköltözését hozza magával – hangsúlyozta Simon Dezső.
– Kóka János nem tudja, mit cselekszik – fogalmazott Borsik János. A Mozdonyvezetők Szakszervezetének alelnöke ugyancsak viszszautasította, hogy hatástanulmányok, szakmai konzultációk nélkül hozott döntést a tárca. Magyarország nem egy vállalkozás, ahol üzletemberek hoznak a társadalmat rendkívül súlyosan érintő döntéseket – fogalmazott Borsik.
A Fidesz szerint a vidéki Magyarország életét lehetetleníti el a MÁV szárnyvonalainak felszámolása és a Volán átszervezése. Szijjártó Péter Fidesz-szóvivő úgy vélekedett: a Magyar Köztársaság kormánya gyakorlatilag átalakult egy pénzbehajtó bizottsággá, amely minden héten arról hoz döntést, hogy a társadalom mely részétől hajt be pénzt. Ide sorolta a tandíj bevezetését, a gázáremelést, az áfaemelést és a nagymértékű elbocsátásokat. Minderre – hívta fel a figyelmet – a kabinet elhibázott gazdaságpolitikája miatt van szükség. A MÁV-ot és a Volánt érintő kormánydöntés következményeiről szólva Szijjártó Péter kiemelte, hogy tömeges elbocsátások várhatóak, csökkenni fog az igénybe vehető tömegközlekedési lehetőségek száma, nő a szolgáltatások ára. – Arra kényszerítik a vidéki embereket, hogy az amúgy is alacsony színvonalú és meglehetősen ritka tömegközlekedési lehetőségek mellett a 300 forintos benzinnel hajtott autóikat használják a sokszor járhatatlan, felújítást alig-alig látó utakon – vázolta a jövőképet az ellenzéki politikus, utalva arra, hogy a kormány nemcsak a MÁV egyetlen nyereséges üzletágának magánosításáról döntött, hanem megnyitotta a lehetőséget a Volán-társaságok és egyes tömegközlekedési járatok privatizálása előtt is.
Totális megtévesztés a baloldali sajtó részéről: a valóság az, hogy nem vehetnek tőkealapok termőföldet!















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!