Egy hipermarketban vásárolt, ma 1900 forintos, nagy csomag babapelenka ára szeptemberben már 2000 forint lesz, és ezzel hazánk eleget tesz a Kovács László uniós adóügyi biztos által indított eljárásban megkívánt általánosforgalmiadó-emelésnek. Az eljárás kimenetele bizonytalan, a gyermekeket vállaló családokat sújtó intézkedés ódiumát nem szívesen vállalja az Európai Bizottság (EB). A pelenka csökkentett áfája nem felel meg a hatodik áfadirektíva előírásainak, amelyet legutóbb 2006 februárjában módosítottak, ezért Brüsszel magyarázatot kér Magyarországon kívül Csehországtól, Máltától, Lengyelországtól és Portugáliától – tette közzé az adóügyi biztos hivatala. Az érintett tagállamoktól két hónapon belül várnak választ. A magyarázatokat az EB a csökkentett áfa gyakorlatáról szóló jelentésben foglalja össze, amelyet a pénzügyminiszterek Ecofin tanácsának jövő évi ülésén ismertetik. Ennek a jelentésnek az alapján az EB javaslatot tesz majd a hatodik áfadirektíva megfelelő módosítására.
A testületnek kötelessége kikényszeríteni, hogy a tagállamok alávessék magukat a csökkentett áfájú termékekre és szolgáltatásokra vonatkozó uniós szabályoknak, amelyek a belső piac működését óvják. Brüsszel ugyanakkor nem szeretné magára haragítani a kismamákat, ezért úgymond pozitívan értékeli a tagállamok társadalom- és családbarát intézkedéseit, s a most összegyűjtött indokok segítségével igyekszik majd megteremteni a gyermekpelenka csökkentett áfájának törvényes alapját – nyilatkozta Kovács László. Végül olyan kompromisszumot hagyott jóvá az EB, hogy megindítják az eljárásokat, ám a 2007 júniusára elkészítendő minimumáfa-felülvizsgálatban várhatóan javasolni fogják, hogy a pelenkát is vegyék fel azoknak a termékeknek a listájára, amelyekre a 15 százalékos minimumnál alacsonyabb áfát lehet kivetni.
Bonyolítja a képet, hogy a fogyasztói ár és az adótartalom nem egyenes arányban függ egymástól. Vannak olyan országok, amelyek magas adótartalom mellett is olcsóbban kínálják a gyermekpelenkát, mint másutt, ahol kedvezményes a kulcs. Ebből látszik, hogy a gyártók és a forgalmazók jól lobbiztak a bizottságnál.
Publicisztika a 7. oldalon
Kubatov Gábor is elbúcsúztatta a mandátumát elvesztő Fekete-Győr Andrást