Fellépnek a terepmotorosok ellen

Áldatlan állapot alakult ki a népszerű hazai kirándulóhelyeken: az immár tömegesen feltűnő illegális terepmotorosok és négykerekű quadosok tönkreteszik a kirándulók pihenését, de nagy kárt okoznak a védett területeken, ősgyepeken is. A nemzeti parkok a rendőrséggel, határőrséggel összefogva nagyszabású ellenőrző akciókat terveznek. A civilek szerint a természetvédelmi őrök létszámának csökkentése miatt nem lehet hatékonyan megvédeni a természeti értékeket.

Bohus Anita
2006. 07. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Székesfehérvár és a Velencei-tó közvetlen közelében, a Velencei-hegység csodálatos tájain quadokkal túrákat szervezünk. A terep nagyon változatos – olvasható az erre fogékony fiatalokat csábító ajánlat az egyik új túraszervező iroda internetes honlapján. Az ott bemutatott fényképeken a szervezők valóban érintetlen, ránézésre is védett növényekkel borított réteken, völgyeken, patakok medrében pózolnak a motorjaikon. És ez csak egy példa, ma már a Bakonytól a Bükkig szinte mindenütt a motorosoktól hangos az erdő, akikkel szemben a természetvédelmi hatóság és a rendőrök eddig tehetetlenek voltak. Pedig a sikeres fellépés csak elhatározás kérdése: a szomszédos Ausztriában még véletlenül sem találkozni ilyen jelenséggel. Igaz, ott csak egyszer lehet hibázni, azután marad a gyűjtögetés a csillagászati összegű bírságra.
Szinte lehetetlen az ellenőrzés
Lenkei Péter, a Levegő Munkacsoport környezeti tanácsadója lapunknak a témáról elmondta, a terepi sportokra védett terület esetén az egységes zöldhatóság, nem védett erdőnél az erdészeti hatóság (az Állami Erdészeti Szolgálat illetékes igazgatósága) adja ki az engedélyt. Emellett a kérelmezőnek a földtulajdonostól, állami földeknél a vagyonkezelőtől, azaz az állami erdészetektől vagy nemzeti park igazgatóságoktól kell egy hozzájárulást szereznie.
A baj az, hogy sokan védett, fokozottan védett növény- és állatfajok élőhelyét veszélyeztetve illegálisan űzik kedvenc sportjukat. Ellenőrzésük a természetvédelmi őrszolgálat szűkös létszáma és leterheltsége miatt nehéz. Jelenleg a leépítések után ugyanis egy őrnek átlagosan 4000 hektár védett területet kell felügyelnie. A polgári természetőrök és civilek segítségére tehát nagy szükség lehet. Hozzátette, az intézkedést nehezíti az is, hogy a különböző terepi járműveken nincs rendszám, a vezetőik bukósisakot viselnek, az elkövetőket tehát nehéz beazonosítani, a gyors járművek üldözése pedig nagyobb károkat okozna a természetben.
A szaktárca tervei szerint a nemzeti parkok a természetvédelmi őrökkel, a rendőrséggel, a polgári természetőrökkel, határ menti nemzeti parkoknál a határőrséggel együttműködve csoportos ellenőrzést tartanának a frekventált területeken például úgy, hogy elállják a bevezető utakat. A természetvédelmi őrök feltartóztathatják, igazoltathatják a tetten ért motorosokat, azonban más rendészeti szervekhez képest még mindig nincs kellő tekintélyük, ezért inkább rendőrt hívnak vagy előállítják a garázdálkodót. Sokan nem tudják, hogy az őrök ugyanúgy igazoltathatnak és kényszerítő eszközöket (bilincset, könnygázt, kutyát) is alkalmazhatnak, mint a rendőrök. Helyszíni bírságot szabhatnak ki vagy feljelenthetik a szabálytalankodót, illetve 100 ezer forintig terjedő természetvédelmi szabálysértési bírsággal sújthatják. Leginkább az érinti érzékenyen a motorosokat, hogy az eljárás idejéig lefoglalhatják a járművet. Lenkei elmondta, az az illegális csendháborító, aki az erdőben garázdálkodik, ezentúl 50 ezer forintos erdővédelmi bírsággal is sújtható. Amennyiben a motoros bűncselekményt, természetkárosítást követett el, azaz fokozottan védett értékekben jelentős mértékű kárt okozott, még börtönbüntetést is kaphat.
Krosszpálya vagy több őr?
Lenkei szerint ha több, a természetvédelem szempontjából értéktelenebb területet jelölnének ki krosszpályának, kevesebb garázdálkodó lenne. Tartós megoldást az őrlétszám megemelésében, a fokozott ellenőrzésekben és az elrettentőbb, akár több millió forintos szankcióban látja. Azt a tényt sajnálatosnak nevezte, hogy ma még a korábbinál is kevesebb őr dolgozik a parkoknál. Bár a nemzeti parkok együttműködési megállapodásokat kötöttek a sportszövetségekkel, ez még nem elégséges. A motoros szervezeteknek azt ajánlja: saját érdekükben tartsanak felvilágosító kampányt a tagjaiknak.
A legveszélyeztetettebb területek a Balaton-felvidéken, Budapest környékén, a Kiskunságban és Pécs környékén vannak. A Bükk terhelése a sok tettenérés miatt csökkent, távolabb húzódtak a motorosok, quadosok.
Lefoglalhatják a járműveket
Halász Antal, a Duna–Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság egyik természetvédelmi őre elmondta, a közelmúltbeli átszervezésig a nemzeti parkok első fokú szakhatóságként működtek, így az őrök a papírmunka miatt javarészt irodában ültek. A főváros környéki területek ellenőrzésére emiatt tavaly év elejétől tudnak több időt fordítani. A létszám azonban most is alacsony, Nyugat-Pest megye és Buda területének mintegy 300 négyzetkilométernyi közigazgatási területén mindössze négy természetvédelmi őr dolgozik. Ennek ellenére több sikeres akciót szerveztek: tavaly októberben például egy délelőtt tíz motorost jelentettek fel. Tavasszal a Pilis-tetőn két quadost, a budaörsi kopárokon szintén két quadost, a Szénásokon négy motorost fogtak el. A múlt hét végén a természetőrök és a rendőrség a Gerecsében próbálta feltartóztatni az erdőben garázdálkodókat.
Halász Antal szerint a rendőrökkel közösen végzett ellenőrzések azért is hatékonyabbak, mert ők a KRESZ-szabályok megsértését, a táblák figyelmen kívül hagyását is büntetik. A természetőr is úgy látja: az igazi büntetés az, ha hónapokra lefoglalják az értékes járművet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.