Ha majd leáll a vasút…

A megszüntetésre szánt huszonnyolc vasútvonalból négy Borsod-Abaúj-Zemplént, egy pedig Szabolcs-Szatmár-Bereg megyét érinti mintegy 125 kilométer hosszan, ám az önkormányzatokat nem tájékoztatták a karcsúsításról. A Hidasnémeti–Abaújszántó, Putnok–Szilvásvárad, Putnok– Rudabánya, Mezőcsát–Nyékládháza és Nyíradony–Nagykálló közötti szakaszon legfeljebb decemberig közlekedik vonat, azután lesz, ami lesz – fogalmazott Tamás Barnabás, a szlovák határhoz közeli Putnok polgármestere, majd hozzátette: a gömöri régió különösen nagy veszteséget kénytelen elviselni, hiszen a város két szárnyvonalát is halálra ítélték. Az önkormányzatok, az utazóközönség, valamint az érintett települések lakossága egyaránt elítéli Gyurcsány Ferenc kormányfő és Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter agyafúrt ötletét, s állítják, a MÁV karcsúsításával ismét a szegény rétegeket, valamint a diákokat sújtják.

Tolcsvai L. László
2006. 07. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Putnok polgármestere, Tamás Barnabás úgy fogalmazott: az 1920-ban megkötött trianoni békediktátum után 2006-ban újabb fájdalmas veszteséget kell elszenvednie Északkelet-Magyarország lakosságának, mert a kormány döntése értelmében olyan vasúti szárnyvonalakat szüntet meg a MÁV, amelyek ugyan veszteségesek, de stratégiai fontosságúak Borsod és Szabolcs megye idegenforgalmi fellendítése szempontjából. A vasúti személyszállítás egyetlen európai országban sem nyereséges, bár a kontinens többi kormánya legalább meghallja a lakosság segélykiáltásait, s időnként elgondolkodik. Mint mondta, most a diákokat, a szegényebb réteget, valamint a nyugdíjasokat nevezték ki céltáblának, ezek az emberek ugyanis vasúton juthattak el Putnokról Szilvásváradra, s leginkább ez az utazás jelentette nekik a kikapcsolódást, a szórakozást. – A kormány szavahihetősége fabatkát sem ér – adott hangot véleményének Tamás Barnabás. – Titkolják a magyar gazdaság valós helyzetét, majd reform címén tönkretesznek mindent, ami szerintük felesleges. A szánkon és a jó szándékunkon kívül semmink nem maradt. Pedig valamilyen megoldást kell keresünk a Putnok és Eger közötti vasúti pályaszakasz üzemeltetésére, minthogy Szilvásvárad e két város között fekszik körülbelül félúton. Ugyanez a helyzet a rudabányai vonalat illetően is. Az egykori bányásztelepülésen egy vonat jár, s ezt sem hagyják meg nekik.
Molnár Oszkár fideszes országgyűlési képviselő súlyosnak nevezte a kialakult helyzetet, hiszen – szavai szerint – az észak-borsodi régió települései vasútleépítés nélkül is a jövőt élik fel, a kistérségek közötti mély szakadék tovább mélyül Rudabánya és Putnok környékének rovására. A falvak, városok szinte mindegyike deficites, és túlnyomó többségében kölcsönből fedezi kiadásait, az önkormányzatok ugyanakkor tehetetlenek a hatalommal szemben. A munkanélküliek aránya sosem látott mértékűre duzzadt, a szocialisták pedig reform címszó alatt már az emberek nyakán húzzák a derékszíjat Észak-Borsodban, Abaújban és Zemplénben. Arnóth János, Mezőcsát polgármestere mélységes felháborodásának adott hangot, s állította: a Nyékládháza és Mezőcsát közötti vasútvonalat minden szocialista kormány meg akarja szüntetni. Nem így volt ez 1998 és 2002 között, akkor ugyanis ezen a szakaszon szállították az autópálya építéséhez szükséges alapanyagokat. Fónagy János, az Orbán-kabinet közlekedési minisztere rendkívül fontos közlekedési útvonalnak nevezte azt a vasúti szárnyat, amit most megszüntetésre ítéltek. Hejőpapi és Igrici között az M3-as autópálya kivitelezői egy felüljárót terveztek a Nyékládháza és Mezőcsát közötti vasútvonal biztonságos üzemeltetése érdekében, az újabb elképzelések szerint azonban költségcsökkentő tényező lett volna megszüntetni a dél-borsodi város és Hejőkeresztúr között a vasúti közlekedést. Ezt személyesen Fónagy János miniszter akadályozta meg. Nyilván fontos az autópálya – ismerte el Arnóth János –, viszont nem szabad elfelejteni: az úgymond helyiérdekű vasút beindítása után fejlődött igazából a dél-borsodi régió.
A környékbeliek heves ellenállását váltotta ki a hír, miszerint kormányverdiktre a MÁV nemes egyszerűséggel megszüntetné a vasúti közlekedést. Egyelőre feltételezés, de amennyiben felszednék a síneket, akkor ezt a hibát már sosem lehetne helyrehozni, ezért Mezőcsát első embere a lakosság nevében is kéri az illetékeseket, mielőtt cselekednének, gondolják át újra költségcsökkentést célzó terveiket. Emlékeztetett: holnapra a MÁV összehívta a polgármestereket a készülő új menetrend egyeztetése céljából, s eközben kiderült: az augusztusban százéves csáti vasút a végnapjait éli. Arnóth János nem vitatja az autópálya óriási hasznát, a jelenlegi üzemanyagárak ismeretében azonban úgy látja, a vasúti szállítás még mindig olcsóbb a közútinál. Az évek óta létező ipari vágányok bizonyára fölöslegessé válnának a vasúti közlekedés megszüntetésével – állapította meg –, viszont a rombolás nem megoldás. Mezőcsáton hallhattuk, nagy az ellentmondás Kóka János szavai és cselekedetei között. A miniszter közölte az egyik internetes portál kérdésére: a következő évek feladata lesz a vasút színvonalának emelése, most ugyanis huszonöt-harminc éves kocsik szállítják az utasokat, és van olyan vágányszakasz, ahol 15 kilométer/óra a legnagyobb sebesség. Ezt a fejlesztést segíti majd elő a magyar vasút megnyitása a külföldi befektetők és szolgáltatók előtt, ráadásul – a dél-borsodi régió lakosságának egybehangzó állítása szerint – Kóka kijelentette: 2015-re el kell érni, hogy az emberek az autó helyett inkább a vonatot válasszák, amely pontos, tiszta, kényelmes lesz, így az utasok nem kényszerből használják majd.
– Ez a kormány nem kezeli, hanem gerjeszti a válságot – állította Kóczián Gyula, Boldogkőváralja polgármestere, s ezt azért mondja, mert az Abaújszántó–Hidasnémeti vasútvonal megszüntetésével az idegenforgalmi törekvéseket hiúsítják meg. A Zempléni-hegység nyugati lábainál fekvő település vezetője szerint Északkelet-Magyarország gyöngyszemét szándékozzák elzárni az úgynevezett bakancsos turisták elől, akik bár szeretik a természetet, pénz hiányában mégsem tudnak majd eljutni a boldogkői, a regéci, illetve a füzéri várhoz. Nem beszélve Gönc, Telkibánya nevezetességeiről, valamint arról a tényről, hogy Hidasnémetiből, továbbá a megszüntetésre ítélt vasúti pálya melletti településekről több száz diák jár Szerencsre tanulni, ahová Abaújszántón keresztül vezet a vasút a helybeliek által csak Piroskának nevezett motorvonattal.
Ódor Ferenc, az abaúji térség fideszes országgyűlési képviselője kijelentette: amit 1998 és 2002 között felépített az Orbán-kormány, azt a Medgyessy–Gyurcsány-holdudvar tudatosan igyekszik lerombolni. Nem csupán a Hidasnémeti és Abaújszántó közötti vasúti szárnyvonal megszüntetésére gondolt, hanem az aprófalvak ellehetetlenítésére, valamint a szikszói kórház működésének megnehezítésére is. A képviselő Széchenyi Istvánt idézte: „Minden nemzetnek olyan kormánya van, aminőt érdemel. Ha valami oknál fogva ostoba vagy komisz emberek ülnek egy bölcs és becsületes nép nyakára, akkor a nép azokat a silány fickókat minél hamarabb a pokol fenekére küldi. De ha egy hitvány kormány huzamosan megmarad a helyén, akkor bizonyos, hogy a nemzetben van a hiba.”

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.