Értesüléseink szerint megállapodott az elővárosi motorvonatokat gyártó Stadler Rail AG, valamint a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium vezetése arról, hogy a svájci cég hazánkban létesít öszszeszerelő üzemet. A létesítményben a tervek szerint a cég Flirt fantázianevű motorvonatának alumínium kocsiszekrényét szerelnék össze. Információink szerint a megállapodás ellenére a Stadler kisebb üzemet hozna létre, mint amiről az előzetes egyeztetések szólnak. Az eredeti elképzelések szerint a Stadler 10–15 milliárd forintot költött volna az új gyár létrehozására, ahol háromszáz főnek adtak volna munkát. A lefaragott beruházási tervek miatt minden bizonnyal az éves árbevétel is kisebb lesz az eredetileg elgondolt 30–35 milliárd forintnál, és 50–60 vonatnál kevesebb készül évente az új gyárban. A részletekről még nem egyeztek meg a felek. Az új gyártóbázis létrehozásának az a legfőbb indoka – Magyarország mellett Lengyelországban is hasonlót építene a Stadler –, hogy a cég motorvonatai a nemzetközi tendereken sikeresek, a megrendelések teljesítéséhez pedig kevésnek bizonyulnak a svájci és a németországi összeszerelő üzemek. A magyarországi üzem létesítésének másik nyomós indoka, hogy a Stadler Rail piacainak bővülésével számol Kelet-Közép-Európában, így hazánkban is.
Elkészült a Stadler Bussang AG gyárában az első két Flirt elővárosi motorvonat kocsiszekrénye, amelyeket a svájci cég idén decemberben szállítana le a MÁV-nak – tudtuk meg. A Stadler és a MÁV által még 2005-ben megkötött, és idén márciusban hatályba lépett szerződés szerint harminc villamos motorvonatot szállítanak a svájciak, további 30 járművet pedig megrendelhet a vasúttársaság, amennyiben lehívja az erre vonatkozó opciót. Azzal együtt, hogy a MÁV gazdasági helyzete kétségbeejtő, fejlesztési forrásai korlátozottak – a 30 megrendelt motorvonatot is teljes egészében eszközfedezetű hitelből finanszírozzák – az újabb motorvonatok megrendelése az új gyár létesítésével kapcsolatban megkezdett tárgyalásokat is kedvezően befolyásolta, a hazai beszállítási arány pedig emelkedhet az opció lehívása esetén. A megrendelt harminc motorvonat esetében a szállító a szerződés megkötése előtt 20–40 százalék közötti hazai beszállítói arányt ígért, ami most jó esetben is húsz százalék körüli lehet. A 30 járműből 15 készül a Stadler bussangi üzemében, a szállítmány másik felét pedig a MÁV Szolnoki Járműjavító Kft. üzemében szerelik össze. A munkálatok a tervek szerint idén év végén kezdődnének. A hazai háttéripar a motorvonatokhoz fékberendezést, kompresszorokat, biztonsági üvegeket, illetve villamos berendezéseket szállít.
A MÁV várhatóan e hónapban állítja forgalomba a Bombardier-től vásárolt két elővárosi motorvonatát. Ezek a járművek – amelyek eredetileg az osztrák szövetségi vasútnak készültek – még március végén érkeztek az országba, ám a MÁV tájékoztatása szerint az üzembehelyezési és típusmérési próbák jelenleg még zajlanak a Bombardier Dunakeszi Járműjavító Kft.-ben. A MÁV tíz ilyen vonatot rendelt, a tizedik szállítási határideje ez év november harmincadika, és a tervek szerint a teljes flotta legkésőbb a 2007. év elején már közlekedne a főváros környéki elővárosi forgalomban.
Amerikai blokád alatt maradnak a venezuelai olajszállító hajók















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!