Hazánkban épít üzemet a Stadler AG

Putsay Gábor
2006. 07. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Értesüléseink szerint megállapodott az elővárosi motorvonatokat gyártó Stadler Rail AG, valamint a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium vezetése arról, hogy a svájci cég hazánkban létesít öszszeszerelő üzemet. A létesítményben a tervek szerint a cég Flirt fantázianevű motorvonatának alumínium kocsiszekrényét szerelnék össze. Információink szerint a megállapodás ellenére a Stadler kisebb üzemet hozna létre, mint amiről az előzetes egyeztetések szólnak. Az eredeti elképzelések szerint a Stadler 10–15 milliárd forintot költött volna az új gyár létrehozására, ahol háromszáz főnek adtak volna munkát. A lefaragott beruházási tervek miatt minden bizonnyal az éves árbevétel is kisebb lesz az eredetileg elgondolt 30–35 milliárd forintnál, és 50–60 vonatnál kevesebb készül évente az új gyárban. A részletekről még nem egyeztek meg a felek. Az új gyártóbázis létrehozásának az a legfőbb indoka – Magyarország mellett Lengyelországban is hasonlót építene a Stadler –, hogy a cég motorvonatai a nemzetközi tendereken sikeresek, a megrendelések teljesítéséhez pedig kevésnek bizonyulnak a svájci és a németországi összeszerelő üzemek. A magyarországi üzem létesítésének másik nyomós indoka, hogy a Stadler Rail piacainak bővülésével számol Kelet-Közép-Európában, így hazánkban is.
Elkészült a Stadler Bussang AG gyárában az első két Flirt elővárosi motorvonat kocsiszekrénye, amelyeket a svájci cég idén decemberben szállítana le a MÁV-nak – tudtuk meg. A Stadler és a MÁV által még 2005-ben megkötött, és idén márciusban hatályba lépett szerződés szerint harminc villamos motorvonatot szállítanak a svájciak, további 30 járművet pedig megrendelhet a vasúttársaság, amennyiben lehívja az erre vonatkozó opciót. Azzal együtt, hogy a MÁV gazdasági helyzete kétségbeejtő, fejlesztési forrásai korlátozottak – a 30 megrendelt motorvonatot is teljes egészében eszközfedezetű hitelből finanszírozzák – az újabb motorvonatok megrendelése az új gyár létesítésével kapcsolatban megkezdett tárgyalásokat is kedvezően befolyásolta, a hazai beszállítási arány pedig emelkedhet az opció lehívása esetén. A megrendelt harminc motorvonat esetében a szállító a szerződés megkötése előtt 20–40 százalék közötti hazai beszállítói arányt ígért, ami most jó esetben is húsz százalék körüli lehet. A 30 járműből 15 készül a Stadler bussangi üzemében, a szállítmány másik felét pedig a MÁV Szolnoki Járműjavító Kft. üzemében szerelik össze. A munkálatok a tervek szerint idén év végén kezdődnének. A hazai háttéripar a motorvonatokhoz fékberendezést, kompresszorokat, biztonsági üvegeket, illetve villamos berendezéseket szállít.
A MÁV várhatóan e hónapban állítja forgalomba a Bombardier-től vásárolt két elővárosi motorvonatát. Ezek a járművek – amelyek eredetileg az osztrák szövetségi vasútnak készültek – még március végén érkeztek az országba, ám a MÁV tájékoztatása szerint az üzembehelyezési és típusmérési próbák jelenleg még zajlanak a Bombardier Dunakeszi Járműjavító Kft.-ben. A MÁV tíz ilyen vonatot rendelt, a tizedik szállítási határideje ez év november harmincadika, és a tervek szerint a teljes flotta legkésőbb a 2007. év elején már közlekedne a főváros környéki elővárosi forgalomban.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.