Kerülők

Ludwig Emil
2006. 07. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A trianoni békeszerződés az Ipolyt jelölte ki új államhatárként Csehszlovákia és Magyarország között, kettévágva ezzel a történelmi Nógrád vármegyét – ősi székvárosával, Balassagyarmattal együtt. Ritka „szerencsének” mondható – más határkitűzésekkel szemben –, hogy az Ipoly menti vasútvonal a folyó magyar oldalán maradt. E szárnyvonalnak különös jelentősége, hogy a régi Budapest–Pozsony–Brünn nemzetközi fővonal váci állomásától Rétságon át Ipolyság – vagy Balassagyarmat–Losonc – felé közvetlen öszszeköttetést biztosított az Érsekújvártól Zólyomon át Kassáig, illetve a sziléziai Oderbergig vezető fővonalakkal. A Vác– Ipolytarnóc vonal 1920 után provinciális mellékvonallá degradálódott. Jellemző, hogy az országhatártól Losoncra vezető 5 kilométeres szakasz lezárása miatt a nógrádi magyarok Aszód–Hatvan–Salgótarján–Fülek irányában jó kétszáz kilométeres kerülőre kényszerültek, ha csak a közeli hozzátartozóikat kívánták meglátogatni Szlovenszkóban.
Az 1938 és 1945 között az első bécsi döntéssel visszacsatolt észak-nógrádi részek a háború után újra megközelíthetetlenné váltak, sőt a hadiesemények során megsemmisült a Rétság és Ság közötti Ipoly-híd, s azóta sem épült újjá (több tucat további, az Ipolyon átvezető kisebb-nagyobb híddal együtt). Eközben, különösen az 1990-es politikai változások óta, rendkívül megnövekedett a Duna–Ipoly régió jelentősége: a több évtizedig határterületként kezelt, elmaradott infrastruktúrájú táj konzerválódott természeti értékei, környezeti tisztasága európai mértékkel mérve is felértékelődött. Az idegenforgalmi, biogazdálkodási lehetőségek – mint például a szobi központú börzsönyi erdeigyümölcs-feldolgozás stb. – mellett további előnyt jelentene a környezetkímélő vasút megtartása, sőt fejlesztése, meghosszabbítása az uniós tagtárs Szlovákia felé. A két évvel ezelőtt északi szomszédunknál tervbe vett vasúti „reform” során megszüntetni kívánt Ipolyság–Zólyom vonal épp emiatt menekült meg, most pedig a Gyurcsány–Kóka-féle hazai vasútsorvasztási terv veszélyezteti a Vác és Ipolytarnóc közötti mellékvonalat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.