Kisebb a veszteség a szárnyvonalakon?

A vasutas-szakszervezetek szerint a 28 vasúti mellékvonal tervezett bezárása évente legfeljebb egymilliárd forintos megtakarítást jelenthet a kormány által közölt több mint hatmilliárddal szemben. A 942 kilométernyi vonal megszüntetéséről szóló tárgyaláson kiderült, hogy a MÁV vezetői sem ismerik a részleteket.

Bákonyi Ádám
2006. 07. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Semmi érdemi nem derült ki a vasútreform konzultatív bizottság múlt heti ülésén a MÁV 28 mellékvonalának decemberben tervezett megszüntetéséről. A szakszervezetek hiába vártak tájékoztatást, az ülésen jelen lévő vasúti vezetők nem tudtak válaszolni a kérdésekre, állításuk szerint őket is váratlanul érte Gazdasági és Közlekedési Minisztérium döntése – tudtuk meg Simon Dezsőtől. A Vasutasok Szakszervezetének elnöke elmondta: továbbra sem készült hatástanulmány, és az sem tudható, miért éppen huszonnyolc mellékvonalat és miért pont azokat szüntetnék meg. A szakszervezetek nem osztják a tárca állítását, hogy az intézkedéssel évente több mint hatmilliárd forintot lehetne megspórolni, számításaik szerint ez az összeg legfeljebb egymilliárd forintot tehet ki. (Ismert, a MÁV Zrt. 160 milliárd forint körüli éves veszteségéért javarészt nem a szárnyvonalak felelnek, hanem a vállalat vízfejként működő központi igazgatása, a deficittel üzemeltetett fővonalak, illetve az, hogy az állam nem fizeti meg a vasútnak az általa megrendelt kedvezményes szolgáltatások ellenértékét.)
Az érdekvédő szerint az egymilliárdot még csökkenti a bevételkiesés is, és tisztázni kellene, hogy ezt kivel fizettetnék meg. Simon Dezső úgy látja: hezitálás érzékelhető a mellékvonalak bezárása ügyében, aminek híre szakmai, társadalmi és politikai tiltakozást váltott ki. Emlékezetes: Kóka János bejelentésének másnapján Szabó Csaba, a Fidesz tiszaújvárosi választókerületi elnöke közölte, ha a kormány nem vonja vissza a 942 kilométernyi vasúti szakaszt érintő leépítési tervét, a mezőcsáti emberek, illetve az érintett lakosság akár a polgári engedetlenségig is elmenne ügyük védelme érdekében. Azóta önkormányzatok, politikusok és szakmai szervezetek sora tiltakozott a terv ellen. Kiderült, hogy a felszámolandó vonalak között több nemrég felújított, forgalmas pálya is akad, más szakaszokat pedig turisztikai, örökségvédelmi érdekek miatt, vagy éppen környezetvédelmi célból szeretnének megóvni.
A MÁV ígérete szerint augusztus végén ül össze újra a konzultatív bizottság, ekkor már érdemi tárgyalások folyhatnak majd.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.