Érdemben nem változtat a MÁV Zrt. helyzetén, hogy 28 mellékvonalon szűnik meg az idén a vonatforgalom, az ugyancsak gazdasági nehézségekkel küszködő Volán-társaságok pedig nincsenek felkészítve ezek kiváltására – közölték lapunkkal szakemberek. A gazdasági és közlekedési miniszter által bejelentett intézkedések vesztesei elsősorban a kistelepüléseken élők lesznek, akiknek eddig előnyösebb és olcsóbb volt a vasúti közlekedés, annak ellenére, hogy egyes mellékvonalakon a szerelvények kihasználtsága alacsony. Mint arról beszámoltunk, 942 kilométer hosszú szárnyvonalon a vonatközlekedést autóbuszok váltják fel; a kabinet döntött az eredményesen működő áruszállító MÁV Cargo Zrt. eladásáról és az államilag garantált hitelek átvállalásáról, amit a MÁV nem tud visszafizetni. Szakemberek arra hívják fel a figyelmet, hogy a MÁV gazdálkodásának átalakítása nélkül nem lehet megoldani a társaság helyzetét: a mellékvonalak bezárásával a vélt megtakarítás a MÁV vesztességeinek 9 százalékát teszi ki. A Cargo eladásával és a hitelek egy részének átvállalásával csak a társaság idei éve rendeződik. Arról nem is beszélve, hogy a vasúton ilyen módon megtakarított összegek egy részét a Volánok fejlesztésére kellene költeni.
Az ország településszerkezeti adottságaiból, út- és vasúthálózatából adódóan a tömegközlekedést igénybe vevő utazóközönség egy részének a vasút lényegesen kedvezőbb szolgáltatást nyújt, mint az autóbusz. A közszolgáltatás – amit a kormány igyekszik megnyirbálni – azt jelenti, hogy akár négy vagy tíz utasért is érdemes járművet közlekedtetni, hiszen nekik ugyanúgy el kell jutniuk például a munkahelyükre, mint a forgalmas fővonalakon utazóknak – vélekednek szakértők. Ráadásul olyan területen is megszűnik a mellékvonali közlekedés, ahol 26–28 százalékos a munkanélküliség, és az útviszonyok is kétségbeejtőek. A vonattal könnyebben megközelíthető településeket az autóbuszok csak meghosszabbított útvonalon tudják majd elérni, azaz többletköltségük lesz az üzemeltetőknek.
Megelégedéssel fogadták tegnap a vasutasnap budapesti rendezvényén megjelenő MÁV-dolgozók Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter ünnepi beszédét. A miniszter közölte: a politika végre kellő erőt és bátorságot gyűjtött ahhoz, hogy belevágjon a reformokba. Heiczinger István, a MÁV Zrt. általános vezérigazgató-helyettese arról szólt, hogy a „vízfejet” mérséklik: a központi igazgatásban dolgozó 8568 fős létszám év végéig 30 százalékkal csökken. A rendhagyó ünnepségen a Baross Gábor Oktatási Központ 165 végzős hallgatója tette le a hivatali esküt.
Tiltakozó civilek. A Levegő Munkacsoport arra kéri a gazdasági és közlekedési minisztert, hogy a kormány haladéktalanul vonja vissza a MÁV-szárnyvonalak felszámolásáról hozott döntést. A civil szervezet szerint a vasút megcsonkításáról hozott döntés szakmailag hibás és törvénysértő, megvalósítása pedig komoly károkat okozna az országnak. (MTI)
Ünnepi bevásárlás: Így tartanak nyitva az élelmiszerboltok december 24-én és szilveszterkor















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!