Leépítésen alapuló vasútterv

A kormány egyeztetés nélkül olyan hátrányos helyzetű térségekben is megszüntet vasútvonalat, ahol 20 százalék fölötti a munkanélküliség, rossz az úthálózat és az autóbusz-társaságok is nehézségekkel küszködnek.

Putsay Gábor
2006. 07. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Érdemben nem változtat a MÁV Zrt. helyzetén, hogy 28 mellékvonalon szűnik meg az idén a vonatforgalom, az ugyancsak gazdasági nehézségekkel küszködő Volán-társaságok pedig nincsenek felkészítve ezek kiváltására – közölték lapunkkal szakemberek. A gazdasági és közlekedési miniszter által bejelentett intézkedések vesztesei elsősorban a kistelepüléseken élők lesznek, akiknek eddig előnyösebb és olcsóbb volt a vasúti közlekedés, annak ellenére, hogy egyes mellékvonalakon a szerelvények kihasználtsága alacsony. Mint arról beszámoltunk, 942 kilométer hosszú szárnyvonalon a vonatközlekedést autóbuszok váltják fel; a kabinet döntött az eredményesen működő áruszállító MÁV Cargo Zrt. eladásáról és az államilag garantált hitelek átvállalásáról, amit a MÁV nem tud visszafizetni. Szakemberek arra hívják fel a figyelmet, hogy a MÁV gazdálkodásának átalakítása nélkül nem lehet megoldani a társaság helyzetét: a mellékvonalak bezárásával a vélt megtakarítás a MÁV vesztességeinek 9 százalékát teszi ki. A Cargo eladásával és a hitelek egy részének átvállalásával csak a társaság idei éve rendeződik. Arról nem is beszélve, hogy a vasúton ilyen módon megtakarított összegek egy részét a Volánok fejlesztésére kellene költeni.
Az ország településszerkezeti adottságaiból, út- és vasúthálózatából adódóan a tömegközlekedést igénybe vevő utazóközönség egy részének a vasút lényegesen kedvezőbb szolgáltatást nyújt, mint az autóbusz. A közszolgáltatás – amit a kormány igyekszik megnyirbálni – azt jelenti, hogy akár négy vagy tíz utasért is érdemes járművet közlekedtetni, hiszen nekik ugyanúgy el kell jutniuk például a munkahelyükre, mint a forgalmas fővonalakon utazóknak – vélekednek szakértők. Ráadásul olyan területen is megszűnik a mellékvonali közlekedés, ahol 26–28 százalékos a munkanélküliség, és az útviszonyok is kétségbeejtőek. A vonattal könnyebben megközelíthető településeket az autóbuszok csak meghosszabbított útvonalon tudják majd elérni, azaz többletköltségük lesz az üzemeltetőknek.
Megelégedéssel fogadták tegnap a vasutasnap budapesti rendezvényén megjelenő MÁV-dolgozók Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter ünnepi beszédét. A miniszter közölte: a politika végre kellő erőt és bátorságot gyűjtött ahhoz, hogy belevágjon a reformokba. Heiczinger István, a MÁV Zrt. általános vezérigazgató-helyettese arról szólt, hogy a „vízfejet” mérséklik: a központi igazgatásban dolgozó 8568 fős létszám év végéig 30 százalékkal csökken. A rendhagyó ünnepségen a Baross Gábor Oktatási Központ 165 végzős hallgatója tette le a hivatali esküt.

Tiltakozó civilek. A Levegő Munkacsoport arra kéri a gazdasági és közlekedési minisztert, hogy a kormány haladéktalanul vonja vissza a MÁV-szárnyvonalak felszámolásáról hozott döntést. A civil szervezet szerint a vasút megcsonkításáról hozott döntés szakmailag hibás és törvénysértő, megvalósítása pedig komoly károkat okozna az országnak. (MTI)

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.