Oszlop dőlt a hídon

Ismét üzemzavar miatt szünetelt a villamosforgalom a budapesti Nagykörúton. Az egyfajta presztízsberuházásként, a Combino villamosok fogadására felújított pályán a legújabb fennakadásnak az eddigieknél súlyosabb oka volt: nem pusztán áramszedő tört vagy felső vezeték szakadt, hanem egy lámpaoszlop dőlt rá az útpályára a Margit hídon.

Bodacz Balázs
2006. 07. 16. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szombat hajnalban a Margit híd fölé újonnan kifeszített felső vezeték próbája folyt, amikor az egyik villanyoszlop kitört, és keresztbe dőlt az úttesten. A villamosok csak az Oktogon és a Móricz Zsigmond körtér között közlekednek. A BKV ígéretei szerint a forgalmi rend keddre helyreáll. A Moszkva tér és az Oktogon között villamospótló buszok járnak.
Az új Combino villamosok üzemeltetéséhez a teljes felsővezeték-rendszert ki kellett cserélni, ami viszont súlytöbblettel járt. A jelenlegi felső vezetékek ugyanis a régieknél háromszor nehezebbek. Az úgynevezett keresztsodronyokat – ezek tartják a tulajdonképpeni felső vezetéket – viszont nem cserélték ki, ezek még a régi felső vezeték súlyához voltak méretezve. Az elmúlt hetekben tapasztalt rendkívüli hőség miatt a keresztsodronyok kitágultak, belógtak, így okozva áramszedő-töréseket és a vezetékek leszakadását. A BKV most, az új vezetékek felhúzása után döntött úgy, hogy erősebbre – és nehezebbre – cseréli ki a keresztsodronyokat.
– A BKV nem végezte el a Margit hídon a vezetékeket tartó 28 éves lámpaoszlopok statikai vizsgálatát. Az erősebb sodronyok okozta súlytöbblet miatt egy oszlop megroggyant, ezért a felső vezetéket egy másik, már terhelt oszlophoz kötötték ki. A többletterhelést ez az oszlop már nem bírta ki, ezért tört ki – közölte Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület vezetője. Mint mondta, a Margit hídon akár tucatnyi életveszélyes, a BKV megrendelése következtében túlterhelt oszlop is lehet.
A Margit híd villanyoszlopainak falvastagsága az elmúlt 28 évben az eredeti 8 milliméterről – a korrózió következtében – sok helyütt egyetlen milliméterre csökkent. A szombatihoz hasonló, annál akár súlyosabb kimenetelű baleset tehát bármikor bekövetkezhet. Aba Botond, a közlekedési társaság vezérigazgatója lapunknak elmondta: átmenetileg visszatérnek a könnyebb felső vezetékekhez, amíg át nem ellenőrzik a tartóoszlopokat. Addig azonban a Combinók nem közlekedhetnek.
Kupper András, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője elmondta: a felelőtlen előkészítés, a propagandista beruházás most megboszszulja magát. – Az ellenzék szakértőit kizárták a BKV felügyeletéből, tagjaink nem lehetnek jelen a társaság felügyelőbizottságában sem. Demszky Gábor szerint azért, mert a várost vezető koalíció felelőssége a társaság felügyelete. Akkor most vállalják is a felelősséget – tette hozzá kérdésünkre Kupper.
A főpolgármester hétvégi közleményében a BKV Zrt. vezetését tette felelőssé a sokadik körúti üzemzavarért, és vizsgálatot rendelt el az ügyben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.