Ezt jelzi, hogy a Miniszterelnöki Hivatal (MeH) továbbra is 133 személygépjárművet használ, vagyis ugyanannyit, mint a választások előtt. Pedig Gyurcsány Ferenc a választások után – arra hivatkozva, hogy „nagy a baj” – spórolásról, igazságosságról, a luxuskiadások lefaragásáról beszélt.
A kancellária honlapján a legfrissebb összesítés szerint ez év májusában több mint 23 millió forintba került a 133 darabos gépjárműpark fenntartása. Ez az összeg természetesen nemcsak az Audi A6-osok, Volkswagen Passatok, Borák és Golfok, Saabok, Ford Mondeók, Skoda Octaviák és Fabiák, Seat Alhambrák üzemanyagköltségeit takarja, hanem a kocsik esetleges javítását is. Ennek ellenére meglehetősen furcsa, hogy májusban egy gépjárműre átlagosan 174 ezer forintot forintot költött a MeH, miközben a kocsik átlagosan 2685 kilométert tettek meg, vagyis naponta 100 kilométert. Ez azt jelenti, hogy ha száz kilométeren tízliteres fogyasztással és 300 forintos benzinárral számolunk, akkor májusban körülbelül 80 ezer forintba került egy-egy járműbe az üzemanyag, a fennmaradó több mint 90 ezer forintot pedig feltehetőleg a javításokra költötték.
*
Összehasonlításképpen: a Központi Statisztikai Hivatal friss kimutatásai szerint Magyarországon az átlagkereset 112 500 forint.
A májusban elköltött 23 millió forint azonban egyáltalán nem tekinthető kiugrónak, hiszen a kancellária az elmúlt egy évben 310 millió forintot fordított járműparkjának fenntartására, ami havi átlagban 26 millió forintot jelent. De például tavaly októberben ez az összeg elérte a 43 millió forintot.
Szerettük volna megkérdezni a kormányszóvivőtől, hogy a takarékoskodásról szóló ígéretek ellenére miért nem láttak még hozzá a minisztériumok járműparkjának csökkentéséhez, de a hétfőn írásban feltett kérdésre lapzártánkig nem kaptunk választ. Arra is kíváncsiak lettünk volna, hogy a jogosultakon kívül mások (rokonok, barátok) is használhatják-e a luxuskocsikat, hiszen elég valószínűtlen, hogy a MeH-ben csak vidéken élők dolgoznának, akiknek mindennap legalább száz kilométert kell autózniuk, hogy beérjenek a munkahelyükre.
Az MSZP–SZDSZ-kormány korábban is szívügyének tekintette a luxusautó-vásárlást. 2003-ban 410 felső kategóriás személygépkocsi beszerzésére írt ki pályázatot a Miniszterelnökség Közbeszerzési és Gazdasági Igazgatósága. Az átlagban 8-9 milliós járművek összesen több mint hárommilliárd forintba kerültek. Arról is beszámoltunk, hogy a Köztársasági Őrezred tavaly félmilliárd forintért tizenhárom Audi A8-ast és tizennégy A6-ost vásárolt a legfőbb közjogi méltóságok számára és az úgynevezett delegációs autópark cseréjére.
A fiatalokat is komolyan veszélyezteti ma már a kiberbűnözés