Jelentős mértékben romlott a harmincezer kilométer hosszú országos közúthálózat műszaki állapota az elmúlt években, ezért egyre balesetveszélyesebbek közútjaink. A közúti balesetek húsz százaléka az egyre silányabb műszaki állapot miatt történik. Közútfenntartásban jártas, nevük elhallgatását kérő szakemberek szerint mindezek elsősorban a hibás szakmai és politikai döntésekre vezethetők vissza, és az eltelt egy évben az átszervezések és finanszírozási problémák miatt még rosszabb lett a helyzet. Dacára annak, hogy az elmúlt öt évben 30 százalékkal növekedett a forgalom a hazai utakon, az egyoldalú autópálya-fejlesztés és -fenntartás mellett a fő- és a mellékutakon egyre több a kátyú, gondozatlan az út környezete – ami a biztonságos közlekedést befolyásolja –, rossz a vízelvezetés, elhasználódtak a csőátereszek és a forgalomtechnikai eszközök.
Szakemberek szerint nem megfelelő a felújítás, fenntartás központi irányítása sem, annak ellenére, hogy tavaly éppen a központosítással indokolták a 19 megyei közútkezelő közhasznú társaság megszüntetését és a Magyar Közút (MK) Kht. megalakítását. Az Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóság (Úkig) működteti az útpénztárat, amiből a hálózat fenntartásához és fejlesztéséhez szükséges forrásokat biztosítják. A fejlesztési feladatokat idén a Nemzeti Autópálya (NA) Zrt. vette át, ugyanakkor bizonyos tendereket az Úkig és az MK Kht. is meghirdet. Szakemberek rámutatnak arra, hogy mindez átláthatatlanná tette a fejlesztéseket, ami meglátszik a beruházások átütemezésében. Idén jelentősebb fejlesztési program még nem kezdődött el a hazai közúthálózaton, az NA által meghirdetett 21 tendernél csak ősszel vagy év végén lesz eredmény. Mindeközben az Úkig vezetése úgy foglal állást, hogy az átszervezések miatt jelentős költségeket takarítottak meg.
Információink szerint igen nagy mértékű az elvándorlás az állami útfenntartásból. A szakmai irányítói réteg is egyre fogy, legutóbb a fertőszentmiklósi üzemmérnökség vezetője, illetve Vasvár, Sárvár, Szombathely telephelyeinek vezetői mondtak fel. Az MK Kht. idén 26,2 milliárd forintot költhet az úthálózat üzemeltetésére és fenntartására, ebből mintegy hatmilliárd forintot fordítanak kátyúzásra. A mellékúthálózat felújítására és fejlesztésére nem áll rendelkezésre forrás idén az MK büdzséjében. A 29 786 kilométer hosszú úthálózatból 22 207 kilométer mellékút. Ebből az Úkig kizárólag saját forrásból mindössze 6,7 kilométert újít fel, ez is az autópálya-fejlesztéshez kapcsolódik.
Forgalomlassító akció. Autókkal zárták le szombaton Gyulafirátót községben a Veszprémet Győrrel összekötő 82-es főút egyik sávját. A helyi lakosok a településen átzúduló rendkívüli forgalom, illetve a lassítósávok kiépítésének elmaradása miatt demonstráltak. (MTI)

Eltűnt pásztói nőt keres a rendőrség