Szárnyvonalak: a megszüntetés mellett a MÁV

MTI
2006. 07. 23. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A MÁV által szüneteltetni kívánt vasútvonalakon a közlekedők átlagosan négy százaléka használta csak a vasutat. A társaság bevétel-kiesése 5-6 milliárd forint lenne a szüneteltetés miatt, ugyanakkor mintegy 200 milliárd forintot spórolna azzal, ha nem kellene felújítania ezeket a vonalakat – adta hírül az MTI-nek a vasúttársaság. A 942 kilométer hosszú 28 mellékvonalon a MÁV által közölt 6,5 milliárd forint veszteség a vasúttársaság idénre tervezett 80,6 milliárd forintos hiányának csaknem kilenc százaléka. A vonalakon átlagosan 19-en utaztak egy-egy vonatban.
A kormány döntése leginkább az ezer fő alatti településeket érintené, ahol megszűntek a telepített posták, és a tervek szerint önkormányzatok sem működnének. A vasút vezetői most a minisztériummal egyetértésben próbálják bizonygatni, hogy az autóbuszos közlekedés mennyivel előnyösebb. Közlekedésben jártas szakértők rámutatnak: az eddigi, igen felületes vizsgálatok kizárólag a MÁV szempontjaira épülnek. Teljesen irreális ugyanakkor, hogy egy kilométer vasúti pálya felújítása ezeken a vonalakon – a használt, folyóméterenként 54 kilogrammos sínekből – 256,7 millió forintba kerülne. Egy korábbi vizsgálat szerint 400 kilométer szárnyvonal esetében a fajlagos felújítási költség csak 45 millió forint lenne kilométerenként. A megszüntetendő Zalaegerszeg–Rédics vonalon például évente 300 ezer ember utazik vonattal, a pálya meghosszabbításához pedig uniós forrást is igénybe lehetne venni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.